صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

صدرنشینی تویوتا در میان خودروسازان متقاضی ثبت اختراع

تویوتا، با عملکردی شگفت‌انگیز نسبت به سایر برندهای خودروسازی، برتری مطلق خود در خصوص نوآوری و ثبت اختراع را اثبات نموده است. این خودروساز مشهور ژاپنی، طی یک دهه اخیر، بیش از ۳۳۰ هزار تقاضای ثبت اختراع جدید داشته که حاکی از نقش کلیدی پتنت در صنعت خودروسازی و البته توجه ویژه تویوتا، به این ابزار کلیدی برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها است.

بی‌شک، یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر، اتومبیل بوده که با ظهور و تجاری‌سازی آن در سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی، شرایط زندگی انسان، اعم از تأمین نیازهای حیاتی، حمل‌ونقل، ارتباطات و بسیاری از حوزه‌های اساسی دیگر، با تغییرات قابل‌توجهی مواجه شده است. دقت در مسیر رشد و توسعه صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که این صنعت، با به‌کارگیری هزاران نوآوری بزرگ و کوچک، هر روز در حال توسعه و تکامل بوده و در حالی‌که زمانی صحبت از الکتریکی و هیبریدی به جای نمونه‌های مبتنی بر سوخت فسیلی بود، امروز زمزمه‌های جدی از تجاری‌سازی قریب‌الوقوع وسایط نقلیه خوداران به گوش می‌رسد. بدیهی است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای توسعه این نوآوری‌ها، نیاز به حفاظت در مقابل بهره‌برداری‌های غیرمجاز دیگران، ضروری بوده و اینجا است که پتنت، ابزاری کارآمد برای تحقق این هدف خواهد بود.

بنا بر گزارش «Bristol Street Motors» که فعالیت‌های ثبت اختراع یک دهه اخیر (از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون) شرکت‌های خودروسازی را در پایگاه داده «گوگل پتنت» مورد بررسی قرار داده است، تویوتا با ۳۳۳.۴۰۸ درخواست ثبت اختراع، در صدر متقاضیان قرار داشته و شرکت‌های هیوندای و فورد، به ترتیب با ۱۶۲.۸۳۹ و ۱۵۶.۹۱۳ تقاضانامه، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. با توجه به جایگاه‌های چهارم و پنجم هوندا و نیسان، فورد را می‌توان تنها متقاضی برتر غیر آسیایی در میان پنج شرکت اول دانست. فولکس‌واگن، «BMW»، آئودی، مرسدس بنز و پژو، سایر اعضای فهرست ده خودروساز برتر حوزه ثبت اختراع می‌باشند.

گفتنی است که یافته‌های ارائه شده، با گزارش مؤسسه تامسون رویترز که در سال ۲۰۱۵ میلادی انتشار یافته و تویوتا را به‌عنوان برترین متقاضی درخواست‌های ثبت اختراع در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی مطرح نمود، کاملاً تطبیق دارد. این مسئله، نشان از این واقعیت دارد که تویوتا در گذر زمان، نه تنها دست از نوآوری و ثبت اختراع برنداشته، بلکه همواره سعی داشته تا فاصله خود را با رقبا، بیشتر و بیشتر نماید. مصداق دیگر این واقعیت، عملکرد این شرکت فناور در سال ۲۰۲۰ میلادی است که با ۲.۷۲۲ درخواست ثبت اختراع در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، رده نهم متقاضیان برتر ثبت اختراع در این دفتر را از آن خود نموده است.

دقت در جزئیات فعالیت‌های ثبت اختراع خودروسازان، برخی اولویت‌های فناورانه و استراتژی‌های توسعه‌ای شرکت‌ها را مشخص می‌سازد. برای مثال، فورد در حوزه خودروهای خودران، گوی سبقت را از رقبای آسیایی ربوده و با ۱۴ هزار درخواست (حدود ۱.۵۰۰ عدد بیشتر از تویوتا)، در صدر متقاضیان این حوزه قرار گرفته است. با این حال، هنگامی که نوبت به خودروهای الکتریکی می‌رسد، تویوتا با بیش از ۱۲۶ هزار درخواست (بیش از دو برابر درخواست‌های فورد)، در بالای لیست قرار می‌گیرد!

گفتنی است که تشدید رقابت در صنعت خودرو و ظهور فناوری‌های جدید و بسیار پیشرفته در این صنعت، موجب شده تا بسیاری از خودروسازان بزرگ، در صدد تعریف و اجرای پروژه‌های همکاری در حوزه نوآوری و توسعه فناوری برآیند. پخش شدن مالکیت فناوری‌های پتنت شده در بین خودروسازان مختلف و لزوم به‌کارگیری هم‌زمان آن‌ها در محصول نهایی، خودروسازان را به سمت انعقاد توافقنامه‌های صدور مجوز پتنت هدایت نموده که این امر هم، در روند صعودی فعالیت‌های ثبت اختراع در یک دهه گذشته صنعت خودرو، اثرگذار بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.