آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ آمازون و نوآوری‌های انقلابی در حوزه تحویل سفارشات

آمازون، غول صنعت تجارت الکترونیک و یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری، در تلاش است تا با توسعه فناوری‌های مختلف و با تمرکز ویژه بر روی پهپادها، انقلابی در رویه‌های فعلی تحویل سفارشات پدید آورد. ایده‌های خلاقانه این شرکت، از انبار زیرآب گرفته تا برج پهپادی، آینده صنعت تجارت الکترونیک را نشانه رفته است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، حجم سفارشات آنلاین جهانی، از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این مقدار تا سال ۲۰۲۶، به بیش از دو برابر نیز افزایش می‌یابد. این روند صعودی، نه‌تنها تحت تأثیر اپیدمی کووید-۱۹ متوقف نشد، بلکه به دلیل ترجیح مصرف‌کنندگان برای سفارش آنلاین به جای حضور در فروشگاه‌ها، سرعت بیشتری گرفت. در میان این روند رو به رشد، آمازون به‌عنوان یکی از پیشتازان این صنعت، اختلال در زنجیره تأمین و تأخیر در حمل‌ونقل و تحویل سفارشات را تجربه کرده و به صورت جدی به دنبال راهکاری برای آن است. هزینه ۱۱ میلیارد دلاری ناشی از این اختلالات که ۴ میلیارد دلار آن در سه ماهه آخر ۲۰۲۰ بوده، اگرچه تا حدودی با افزایش فروش شرکت جبران شده است، اما لزوم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید تحویل سفارشات را ضروری‌تر از پیش نموده است.

شاید بررسی پتنت‌های آمازون، بتواند برخی از این راهکارها را شفاف‌تر نماید. وینسنت مایت (Vincent Mayet)، نویسنده کتاب «آمازون: تحقق آینده»، در این خصوص می‌گوید: «بخش خرده‌فروشی و تدارکات، قلب تجارت الکترونیکی آینده محسوب می‌شوند. آمازون در این نبرد تحویل، از نظر ثبت اختراعات ابتکاری و خلاقانه، همیشه ۵ تا ۱۰ سال جلوتر است». این شرکت، هر ساله ده‌ها پتنت به ثبت می‌رساند که بررسی همین ایده‌های پتنت شده، می‌تواند ذهنیت مدیران و مهندسین آمازون را تا حدی مشخص سازد. در ادامه، پنج پتنت انقلابی و جالب آمازون که می‌تواند صنعت تحویل سفارشات را به کلی تغییر دهد، توصیف شده است:

  1. کندوی پهپادها (US 9777502): اساس این ایده، یک برج بزرگ چندطبقه است که به پهپادها اجازه ورود و خروج سریع و حمل سفارشات مشتریان را می‌دهد. بسته‌ها توسط کامیون به برج حمل شده و از آنجا که برج در یک منطقه شهری و بهینه برای تحویل سریع سفارشات استقرار یافته، کنترل فرآیندها ساده‌تر می‌گردد. لازم به تأکید است که آمازون در سال ۲۰۲۰، اجازه استفاده از ناوگان پهپادی خود را از اداره هواپیمایی فدرال آمریکا دریافت نموده و شاید در آینده‌ای نزدیک، شاهد برج‌های کندو مانند این شرکت باشیم.
  2. هواپیمای شناور (US 0305280): ایده دیگر آمازون، یک مرکز هوایی بزرگ شبیه به یک کشتی هوایی شناور است که در ارتفاع زیاد قرار داشته و امکان حرکت پهپادها از آن و تحویل سفارشات به کاربران را پدید می‌آورد.
  3. پهپاد آکاردئونی: آمازون برای حذف نیاز به فرود پهپادهای تحویل سفارشات، یک قیف جمع شونده در زیر پهپاد طراحی نموده که در هنگام رسیدن پهپاد به مکان مدنظر، قیف آکاردئونی باز شده و بسته سفارشی را پایین می‌فرستد. در پایان هم، قیف مجدداً جمع شده و پهپاد باز می‌گردد.
  4. انبار زیر آب (US 9624034): آمازون تنها بر تحویل سفارش به‌عنوان حلقه نهایی زنجیره تأمین خود متمرکز نبوده و ایده‌های خلاقانه‌ای برای انبار محصولات هم ارائه نموده است. مثال بارز این موضوع، انبار زیر آب است. این پتنت، یک مرکز ذخیره‌سازی زیر آب را معرفی نموده که محصولات در ظروف ضد آب قرار دارند. هر زمان که محصولی مورد نیاز باشد، یک موج صوتی برای فعال شدن کارتریج روی ظروف ارسال شده و باعث آزاد شدن یک بالن و شناور شدن ظرف در سطح آب می‌شود.
  5. انبار زیرزمینی تحویل سفارشات (US 9505559): اگرچه بسیاری از اختراعات آمازون، با عملیات هوایی سروکار دارند، اما این غول تحویل سفارشات، در حال بررسی گزینه‌های دیگری هم هست. بنا بر یکی از پتنت‌های این شرکت، شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در زیر ساختمان‌ها ایجاد شده که امکان تحویل مستقیم سفارشات را فراهم می‌سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.