جذابیت دوچندان پلی‌استیشن به‌واسطه هوش مصنوعی
۲۷ بهمن ۱۳۹۹

جذابیت دوچندان پلی‌استیشن به‌واسطه هوش مصنوعی

سونی در ادامه نوآوری‌های خود برای توسعه کنسول بازی محبوبش، از هوش مصنوعی استفاده نموده تا با حذف یکنواختی میزان دشواری یا آسانی بازی، جذابیت آن را دوچندان کند. به‌واسطه ثبت اختراع جدید، کاربران در گذراندن مراحل دشوار بازی و به‌طور خاص مبارزه با غول‌های مراحل آخر، می‌توانند از نیروهای غیبی سونی کمک بگیرند. همچنین، کاربران حرفه‌ای‌تر هم، دیگر تنها با تکرار یک روش خاص، نمی‌توانند پیروز همیشه میدان باشند. این فناوری، سطح دشواری بازی را متناسب با تلاش افراد و تجزیه‌وتحلیل بازی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌‌های قبلی آن‌ها تنظیم می‌کند.

بازی‌های کامپیوتری، در زمره سرگرمی‌های محبوب و درآمدزایی قرار دارند که میلیون‌ها کاربر را در طول روز، درگیر خود می‌کنند. از همین رو، بسیاری از شرکت‌های فناور، خصوصاً مایکروسافت و سونی به‌عنوان دو رقیب جدی در این حوزه، در تلاش برای تصاحب بازار از طریق نوآوری‌های جدید هستند. مصداق بارز چنین رویکردی، ایده‌های خلاقانه سونی برای جذابیت هر چه بیشتر «PS5» است که از آن جمله، می‌توان به پخش موسیقی متن بازی‌ها مبتنی بر احساسات کاربر، دسته‌های بیومتریک با قابلیت تشخیص سریع کاربران، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و ایده تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران بازی‌های کامپیوتری اشاره نمود. به نظر می‌رسد که نوآوری‌های سونی برای این کنسول محبوب، تمام‌نشدنی نباشد!

ایده جدید سونی، استفاده از یک مدل یادگیری هوشمند است که تعیین میزان پیچیدگی بازی در مراحل نهایی را ممکن می‌سازد. بسیار پیش آمده که کاربران در مواجهه با غول‌های مراحل نهایی بازی‌ها، بارها و بارها شکست می‌خورند و به همین دلیل، عطای بازی و ادامه وقت گذراندن با آن را به لقایش می‌بخشند. سیستم جدید، با تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیشین و نوع مواجهه گیمرها، به‌طور خودکار سطح دشواری را تنظیم نموده و مثلاً با ارائه سپری جدید یا کاهش قابلیت‌های کاراکترهای بازی، امکان عبور از مراحل را برای آن‌ها فراهم می‌کند. فناوری معرفی شده در این پتنت که به تازگی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری و با شماره «WO 2021015924» انتشار یافته، تاکتیک‌های موفق و ناموفق کاربر را آنالیز نموده و بر اساس آن‌ها، نوع حرکات غول بازی را تغییر می‌دهد. این امر، پیش‌بینی‌پذیری بازی را به‌شدت کاهش داده و عملاً هم می‌تواند در مواقع شکست چندین باره، به گیمر کمک نموده و هم می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای کاربران حرفه‌ای‌تر ایجاد نماید.

گفتنی است که روش‌ها یا تاکتیک‌های تحت مدیریت هوش مصنوعی، طیف وسیعی از تغییرات را شامل می‌شود. برای مثال، می‌توان به ایجاد حملات خاصی همچون مشت یا ضربه به نقاط حساس، برخی الگوها یا توالی حملات و حتی تغییر در مکان کاراکترها که بازی را دشوار یا ساده می‌سازند، اشاره نمود. تصور کنید که در یک موقعیت خاص که هر بار شکست خورده و اصطلاحاً «Game Over» شده‌اید، سپری به شما داده شده که جلوی حمله حریف را می‌گیرد. نکته جالب‌تر این‌که سیستم مذکور، می‌تواند برای پیش‌بینی و آنالیز حرکات چند بازیکن هم استفاده شود. به عبارت بهتر، در بازی‌های گروهی، افراد نمی‌توانند یک تاکتیک خاص را همواره بکار گرفته و موفق شوند. از آن طرف، شکست چندین باره گروه هم، به نوعی حذف می‌گردد.

نوآوری دیگر تشریح شده در پتنت، امکان ارائه پاداش به بازیکنان سطح بالاتر است؛ بنا بر میزان مهارت‌ها و چگونگی استفاده از ابزارهای مختلف در سطوح دشوار بازی، جایزه‌هایی مانند مدال‌های خاص، ارز دیجیتال مخصوص پلی‌استیشن و یا امتیاز بازی‌های ویدئویی ارائه می‌شود. سونی امیدوار است که با این تمهیدات، هم به تعادل بازی کمک نموده و هم جذابیت را برای کاربران به حداکثر برساند.

پربازدید‌ترین‌ها

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا، فراخوان جدیدی برای پیشنهادات مرتبط با برنامه تحقیقات دانشگاهی (ARP) منتشر نموده است. بر اساس این فراخوان که پنجمین دوره حمایت از تحقیقات دانشگاهی در حوزه مالکیت فکری است، به هر یک از پژوهش‌های انتخاب شده، تا سقف ۱۵۰ هزار یورو تخصیص می‌یابد. در این فراخوان، سه حوزه تحقیقاتی شامل «از تحقیقات دانشگاهی تا اکوسیستم‌های نوآوری»، «هوش مصنوعی برای آموزش IP» و «هوش مصنوعی در حوزه پتنت» پوشش داده شده‌اند.

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل
۳ شهریور ۱۴۰۰

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل

اپل بازوبند هوشمندی ابداع نموده که نظارت بر کارکرد قلب را تسهیل می‌کند. بنا بر ثبت اختراع جدید این غول سلامت دیجیتال، امکان کنترل کامل وضعیت قلب حتی در زمان حرکت و کارهای روزانه هم بدون اینکه مشکلی برای کاربر به دنبال داشته باشد، فراهم شده و اطلاعات در زمان واقعی، از طریق دستگاه‌های الکترونیک هوشمند قابل دسترس و استفاده خواهد بود.

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی
۱ شهریور ۱۴۰۰

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی

بنا بر مطالعه اخیر وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیرامون پتنت‌های ضروری استاندارد و صدور مجوز آن‌ها، اهمیت و کاربرد این پتنت‌ها در صنایع ژاپنی به شدت افزایش یافته است. افزایش اختلافات و تعارضات در زمینه صدور مجوز برای این دسته از پتنت‌ها، ضرورت وضع قوانین در مورد مراحل صدور مجوز، شرایط اعطای مجوز و ارائه اطلاعات بین طرفین مذاکرات را بیش از پیش نموده است.

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی

بنا بر گزارش دفتر مالکیت فکری انگلیس، هدف عمده فعالیت‌های ثبت اختراع متقاضیان انگلیسی، شامل یکی از دفاتر انگلیس، اروپا و آمریکا بوده و اکثر درخواست‌ها، حداقل در یکی از این سه دفتر به ثبت رسیده‌اند. در کنار این واقعیت، شواهد حاکی از آن است که تمایل فناوران انگلیسی نسبت به بازارهای آمریکا و چین رو به افزایش بوده و گواه این مسئله، در روند صعودی درخواست‌های ثبت اختراع در این دو کشور دیده می‌شود.

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری
۲ شهریور ۱۴۰۰

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تسلا، حجم زیاد نوآوری در این شرکت عنوان شده که موقعیت آن را به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، حفظ و تقویت نموده است. بنابر اطلاعات موجود، تسلا از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع داشته و این سبد پتنت ارزشمند و متمایز، مسیر حرکت این شرکت به سوی آینده‌ای موفق را هموار نموده است. گروه ماشین‌آلات الکتریکی، حمل‌ونقل، نیمه‌هادی‌ها و فناوری‌های کامپیوتری، حوزه‌های اصلی تمرکز تسلا را شامل می‌شوند.