گوگل، مایکروسافت و سامسونگ در صدر دعاوی پتنت
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ گوگل، مایکروسافت و سامسونگ در صدر دعاوی پتنت

بررسی‌ دعاوی حقوقی ناشی از ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ میلادی، حکایت از آن دارد که شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و سامسونگ، در صدر فناورانی هستند که با بیشترین دعاوی حقوقی در آمریکا روبرو شده‌اند. شرکت‌های یاد شده، به‌ترتیب با ۴۲، ۳۹ و ۳۶ دعوی قضایی، به دادگاه‌های آمریکا فراخوانده شده و باید از خود دفاع کنند.

با افزایش نقش نوآوری و فناوری در فضای کسب‌وکار، حفاظت از دستاوردهای فناورانه هم اهمیت مضاعفی یافته است. شرکت‌های فناور، ایده‌ها و نوآوری‌های خود را با اهداف گوناگون، از جمله جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، محدودیت در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای رقبا و حتی درآمدزایی از طریق ابزار صدور مجوز، در سیستم‌های پتنت به ثبت می‌رسانند. بدیهی است که در چنین رقابت نفس‌گیری، دعاوی حقوقی متعددی هم پدید آمده و این امر، در سیستم‌های پتنت معتبری نظیر آمریکا، نمود بیشتری خواهد داشت. «Unified Patents»، گزارشی در خصوص دعاوی حقوقی پتنت در آمریکا منتشر نموده که بر اساس آن، در سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت و سامسونگ، به ترتیب با ۴۲، ۳۹ و ۳۶ دادخواست، با بیشترین پرونده‌های حقوقی پتنت در آمریکا موجه بوده‌اند.

علاوه بر سه غول فناوری نام برده، شرکت‌های هوآوی، «Dell» و «ZTE»، به ترتیب با ۳۱، ۲۷ و ۲۴ دعوی، در رده‌های بعدی مخاطبان دعاوی مربوط به پتنت جای دارند. اپل و «LG» نیز هر کدام با حضور در ۱۹ دعوی حقوقی و «FS Networks» و «Salesforce.com» به ترتیب با حضور در ۱۴ و ۱۳ دعوی، بیشترین پرونده‌های حقوقی آمریکا در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

از نکات قابل‌توجه این فهرست، حضور پررنگ شرکت‌های چینی است که در ادامه حرکت مستمر این کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و خیز بلند شرکت‌های چینی برای تصاحب بازارهای فناوری جهان رخ می‌دهد. گل سرسبد فناوران چینی را می‌توان هوآوی دانست که در سال‌های اخیر، به‌واسطه اصطکاک‌های شدید با دولت آمریکا و دعاوی حقوقی پر سر و صدا با شرکت‌های فناور آمریکایی، در صدر اخبار فناوری جهان قرار گرفته است.

نکته جالب دیگر، وضعیت خاص سامسونگ در بازار امریکا است. اگرچه آمار اعلامی برای سامسونگ، ۳۶ دعوی قضایی می‌باشد، اما این تعداد تنها محدود به شکایاتی است که هنوز پرونده آن‌ها باز بوده و اگر موارد خاتمه یافته را هم در نظر بگیریم (توافق طرفین برای عدم پیگیری پرونده)، تعداد آن‌ها به حدود ۶۰  پرونده می‌رسد. در حقیقت، این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۶۰ پرونده حقوقی در حوزه نیمه‌هادی‌ها، تلفن هوشمند، ارتباطات بی‌سیم و نمایشگرها مواجه شده که در طرف مقابل، تعدادی از باج‌گیران پتنت و «NPE»ها و البته شرکت‌های مشهوری همچون «Divex» و «JOLED» حضور دارند. بنا بر گزارش «Unified patents»، سامسونگ دارای بیشترین تعداد درخواست ابطال و رد اعتبار پتنت در «PTAB» بوده (مجموعاً ۱۲۱ مورد) و از این منظر، بالاتر از اپل (۹۵ درخواست) و گوگل (۵۸ درخواست) قرار دارد. به نظر می‌رسد که سامسونگ و فناورانی همچون آن، در یک نبرد همیشگی و مداوم قرار داشته و برای حفظ آمادگی خود در این کارزار دشوار، توسعه و تقویت سبد پتنت را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در همین راستا، بنا بر آخرین گزارش «IFI Claims»، این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۰.۵۷۷ پتنت فامیلی فعال در اختیار داشته و در صدر فهرست متقاضیان جهان قرار گرفته است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day