صدرنشینی حایر در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ صدرنشینی حایر در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند

حایر (Haier) که از پیشگامان حوزه لوازم خانگی به شمار می‌آید، برای چهارمین سال متوالی، در صدر متقاضیان ثبت اختراع در نوآوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند قرار گرفته است. این شرکت چینی، در رتبه‌بندی جدیدی که «IncoPat» در خصوص اختراعات این حوزه در سال ۲۰۲۰ ارائه نموده، با ۲۰۳۴ پرونده ثبت اختراع، در صدر متقاضیان قرار گرفته است.

خانه‌های هوشمند، یکی از حوزه‌های نوظهوری است که به شدت مورد توجه غول‌های فناوری قرار دارد. به لطف ظهور فناوری‌هایی همچون بلاک‌چین، اینترنت اشیاء و البته روند جهانی دیجیتال‌سازی اقتصاد، پیشرفت‌های قابل توجهی نیز در زمینه هوشمندسازی خانه‌ها انجام شده که از آن جمله، می‌توان به جمع‌آوری داده‌ها از طریق فناوری بلاک‌چین، سیستم‌های امنیتی، کنترل و هوشمندسازی میکروفن‌ها، دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند و حتی ایده سقف خورشیدی برای تأمین انرژی مصرفی خانه‌های هوشمند اشاره نمود. جالب این‌که مجموعه وسیعی از شرکت‌ها، اعم از تسلا، گوگل و آمازون، در تلاشند تا رقبای قدرتمند آسیایی خود را پشت سر گذاشته و در این حوزه یکه‌تازی کنند؛ اما نتایج حاکی از آن است که این تلاش‌ها، آن‌چنان موفق نبوده و مثال بارز این موضوع، موفقیت‌های درخشان حایر در سال‌های اخیر است.

حایر را می‌توان یک رهبر جهانی در حوزه مالکیت فکری دانست. این شرکت، بیش از ۶۰ هزار پتنت در نقاط مختلف جهان به ثبت رسانیده که حدود ۳۸ هزار دستاورد این شرکت را پوشش می‌دهند. وانگ یی (Wang ye)، معاون ارشد حایر و مدیرکل بخش خانه‌های هوشمند این شرکت، در خصوص رویکرد ویژه این مجموعه نسبت به پتنت‌ها ابراز می‌دارد: «ما مفتخریم که در سال ۲۰۲۰، نه‌تنها تعداد پتنت‌های زیادی داشته‌ایم، بلکه پتنت‌های باکیفیتی را به سبد دارایی‌های خود اضافه کردیم. به لطف فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود، دستاوردهای جهانی خوبی در حوزه دارایی‌های فکری به‌دست آوردیم و شاهد بازاری عظیم و تریلیون دلاری هستیم که ما را به سمت نوآوری بیشتر سوق می‌دهد. استراتژی ثبت اختراع ما، نوآوری متمرکز بر تجربه مصرف‌کننده است که به‌طور مشترک، توسط شرکای اکوسیستم جهانی ما ایجاد می‌شود».

لازم به تأکید است، حایر یک اکوسیستم نوآوری تحت عنوان «10+N» ایجاد کرده که شامل ده مرکز تحقیق و توسعه در سرتاسر جهان و یک پلتفرم نوآوری باز به نام «HOPE»، برای اتصال کارآمد آن‌ها به یکدیگر است. این اکوسیستم منحصربه‌فرد، امکان ایجاد تعامل فوری بین کاربران و منابع را فراهم نموده و به شرکت اجازه می‌دهد تا مبتنی بر سناریوهای مختلف، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند را برای مصرف‌کنندگان متنوع خود توسعه دهد. این نوآوری سیستمی، باعث شده تا حایر به‌عنوان گزینه برتر مشتریان در سرتاسر جهان شناخته شود. برای درک بهتر موفقیت‌های این شرکت چینی، این نکته را در نظر بگیرید که بر اساس داده‌های فروش منتشر شده توسط سازمان تحقیقاتی «Euromonitor International»، حایر در سال ۲۰۲۰ میلادی، برای دوازدهمین سال متوالی، رتبه اول فروش جهانی خرده‌فروشی لوازم خانگی را کسب نموده است.

گفتنی است، در رتبه‌بندی ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ که در خصوص اختراعات مربوط به خانه‌های هوشمند ارائه شده بود، حایر با ۱۱۶۳ ثبت اختراع، در صدر شرکت‌های متقاضی قرار داشت و پس از آن، سامسونگ با ۹۰۹، گری با ۸۷۸، میدیا با ۸۱۲ و «LG» با ۷۸۲ درخواست در حال پیشتازی بودند. گوگل و اپل نیز با ۴۷۴ و ۳۲۸ درخواست جدید و اختلافی فاحش، شرکت‌های نام‌برده را تعقیب می‌کردند. اگرچه اطلاعات کامل مربوط به عملکرد سایر شرکت‌های مذکور در بازه یک‌ساله منتهی به ۲۰۲۰ اعلام نشده، اما با توجه به اختلاف‌ فاحش شرکت‌های برتر این حوزه با سایر رقبا، بعید است که ترکیب فهرست شرکت‌های برتر نام‌برده، با تغییر محسوسی روبرو شده باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.