استفاده از حرکات دست و بدن برای کنترل خودرو
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ استفاده از حرکات دست و بدن برای کنترل خودرو

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، اقدام به انتشار مجموعه جدیدی از ۵۳ پتنت متعلق به شرکت اپل نموده که یکی از آن‌ها، ایده‌ای جالب برای پروژه تیتان را به تصویر می‌کشد. بنا بر این ثبت اختراع، کاربران می‌توانند با استفاده از حرکات دست و بدن خود، با خودرو ارتباط برقرار نموده و آن را هدایت کنند!

با شنیدن واژه خودرو، ذهن اغلب مردم به سوی خودروسازان مشهوری همچون تویوتا، فورد و مرسدس بنز معطوف می‌شود. با این حال، تغییر و تحولات حوزه فناوری و در هم آمیخته‌شدن فناوری‌های مختلف، موجب شده تا این تصور کلاسیک، به کلی رنگ ببازد. امروزه بخش عظیمی از فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه‌ای و نوآوری‌های مختلف در حوزه خودرو، به‌ویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و حوزه‌های نوظهوری همچون هدایت خودکار وسایط نقلیه، از سوی شرکت‌های به ظاهر نامرتبطی همچون اپل، گوگل، نوکیا و سامسونگ صورت می‌گیرد. نمونه بارز این پدیده، تلاش‌های ادامه‌دار اپل برای توسعه و تجاری‌سازی پروژه تیتان، به‌عنوان نخستین خودروی خودران این شرکت مشهور است. اپل سعی نموده تا نوآوری‌های مختلفی را در خودروی خود بکار گیرد که از آن جمله، می‌توان به سقف شیشه‌ای متحرک، استفاده از واقعیت مجازی در هدایت خودرو، سیستم نورپردازی منحصربه‌فرد، تنظیم خودکار رنگ پنجره خودرو و استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ایمن‌سازی هر چه بیشتر رانندگی اشاره نمود. در ادامه این نوآوری‌ها، ایده جدید اپل، کنترل خودروی خودران از طریق ژست‌های حرکتی سرنشینان است که در نوع خود، ایده‌ای جالب به نظر می‌رسد!

بنا بر این پتنت که در سپتامبر ۲۰۱۷ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن، به تازگی تحت شماره پتنت «US 10913463» صادر گردیده است، یک منطقه سه‌بعدی نزدیک به سرنشین (که مرزهای آن قابل تنظیم است)، تعریف گردیده و با توجه به تجزیه‌وتحلیل و تطبیق یک حرکت خاص دست یا بدن کاربر، کنترل خودرو صورت گیرد. به عبارت بهتر، یک یا چند دستگاه محاسباتی برای کنترل مبتنی بر ژست‌های حرکتی وسایط نقلیه خودران یا نیمه خودران تعریف شده که امکان تعامل بین سرنشین و خودرو از طریق حرکات دست و بدن را فراهم می‌آورد. لازم به تأکید است که در پتنت مذکور، استفاده از دستورات صوتی یا ترکیبی از سیگنال‌های مختلف (مثلاً صدا، حرکت، جهت نگاه و ...) هم پیش‌بینی شده است. دستور سبقت از یک وسیله نقلیه دیگر، شتاب گرفتن (گاز)، کاهش سرعت (ترمز)، تغییر جهت حرکت و یا پارک کردن، از جمله دستوراتی است که به کمک قابلیت جدید، قبل اعمال می‌باشد.

گفتنی است که استفاده از نمایشگری برای ارائه اطلاعاتی همچون زمان، وضعیت کلی خودرو، مانند سطح بنزین یا باتری، تنظیمات شخصی کاربران و همچنین به‌کارگیری تعداد زیادی سنسور برای جمع‌آوری داده‌هایی که می‌توانند در پاسخ به حرکات و سیگنال‌های سرنشینان مفید واقع شوند، از دیگر اجزای این فناوری منحصربه‌فرد بوده که در پتنت اپل تشریح شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day