انتشار پنج گزارش تحقیقاتی تحت حمایت دفتر ثبت اختراع اروپا
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ انتشار پنج گزارش تحقیقاتی تحت حمایت دفتر ثبت اختراع اروپا

دفتر ثبت اختراع اروپا، نتایج تحقیقات تحت حمایت خود را در قالب پنج گزارش علمی و اقتصادی منتشر ساخته که می‌تواند درک بهتری از سیستم ثبت اختراع و عملکرد آن پدید آورد. این پروژه‌های تحقیقاتی که در قالب برنامه تحقیقات دانشگاهی (ARP) و با بودجه تقریباً ۳۰۰ هزار یورویی انجام گرفته، موضوعات متنوعی اعم از تأثیر نوآوری‌های دانشگاهی بر کسب‌وکارهای محلی، تجزیه‌وتحلیل پتنت‌های استاندارد، غنی‌سازی و توسعه پایگاه‌های داده «EPO» و تحولات دیجیتال در صنعت خودرو را پوشش می‌دهد.

یکی از پرسش‌های مطرح در حوزه مالکیت فکری، نحوه اثرگذاری سیستم‌های مالکیت فکری و به‌طور خاص سیستم پتنت بر اقتصاد، کسب‌وکار و صنعت است. این امر، موجب شده تا نهادهای متولی در سطوح ملی و بین‌المللی، اقدام به تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مختلف نموده و آن‌ها را در قالب حمایت از همکاری‌های دانشگاهی به پیش برند. گزارشات جدید انتشار یافته از سوی دفتر ثبت اختراع اروپا، نمونه بارزی از همین استراتژی است. یان منیر (Yann Ménière)، اقتصاددان ارشد این نهاد و رئیس کمیته علمی برنامه «ARP»، در این خصوص می‌گوید: «تأثیر سیستم پتنت بر صنعت، جامعه و اقتصاد، سؤالات مهم و اغلب پیچیده‌ای را برای تصمیم‌گیران در حوزه‌های سیاست‌گذاری و کسب‌وکار ایجاد می‌کند که در اغلب موارد، بهترین راه برای پاسخ به آن‌ها، تحقیقات آکادمیک دقیق و موشکافانه است. نتایج جدید، بینش خوبی از جنبه‌های مختلف اکوسیستم مالکیت فکری پدید آورده و عملکرد چرخه‌های نوآوری را برای دفتر ثبت اختراع اروپا و همچنین سایر محققان و نوآوران روشن می‌کند». جیوانا اودو (Giovanna Oddo)، مدیر منطقه‌ای برنامه دانشگاهی «EPO» نیز اظهار داشت: «اشتراک دانش، از عناصر اصلی فرهنگ دفتر ثبت اختراع اروپا به شمار می‌رود. پیوندهای ما با دانشگاه‌ها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، چرا که کمک قابل‌توجهی به جامعه تحقیقاتی مالکیت فکری می‌کنند».

گزارش‌های انتشار یافته که مرتبط با پنج پروژه تحقیقاتی تحت حمایت «EPO» در سال ۲۰۱۸ میلادی است، شامل عناوین زیر می‌باشند:

  1. تأمین بودجه تحقیقات دانشگاهی، ثبت اختراع و تأثیرات فناورانه (مؤسسه پلی‌تکنیک تورین، ایتالیا)
  2. پتنت‌های ضروری استاندارد؛ یک تحلیل مبتنی بر معناشناسی (مؤسسه نوآوری و رقابت ماکس پلانک، آلمان)
  3. نقشه‌برداری از مسیرهای سبز در شبکه جهانی استنادات پتنت (مؤسسه تحقیقات اقتصادی ماستریخت، هلند)
  4. داده‌های باز و مالکیت فکری (دانشکده تجارت دانشگاه نورد، نروژ)
  5. صنایع سنتی و انقلاب صنعتی چهارم: روندهای جدید در ایجاد و حمایت از نوآوری در صنعت جهانی خودروی اروپا (دانشگاه فوسکاری، ایتالیا)

گفتنی است که دفتر ثبت اختراع اروپا، برای تشویق تحقیقات بیشتر در مورد نقش پتنت در اقتصاد اروپا و ترویج و به اشتراک‌گذاری یافته‌ها، برنامه تحقیقات آکادمیک را در سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز نمود. این برنامه، نقش «EPO» در انتشار اطلاعات پتنت از طریق پایگاه داده «Espacenet» و آنالیز پتنت از طریق ابزارهایی مانند «PATSTAT» را تکمیل می‌کند. علاوه بر این، برنامه یاد شده، به ایجاد ارتباطات نزدیک و مؤثر بین محققان دانشگاهی و متخصصین «EPO» کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که در هفته‌های اخیر، کمیته علمی «ARP»، اقدام به انتخاب چهار پروژه دیگر از بین ۵۸ پیشنهاد ارسالی در سال ۲۰۲۰ نموده است. انتخاب پروژه‌های مذکور، بر مبنای شاخص‌هایی همچون کیفیت علمی، ارتباط آن‌ها با اهداف برنامه استراتژیک ۲۰۲۳ این سازمان و تأثیرات پیش‌بینی شده، انجام گرفته و مطابق با دستورالعمل‌ها، از کمک‌های بلاعوض ۳۰۰ هزار یورویی بهره‌مند خواهند شد. این پروژه‌ها، عبارتند از:

  • استفاده از اطلاعات پتنت برای به حداکثر رساندن تأثیر بودجه تحقیقاتی و علمی؛
  • تعامل بین سیستم مالکیت فکری و فناوری‌های چاپ سه‌بعدی؛
  • تأثیر تحقیقات تحت حمایت دولت در زمینه استانداردهای فنی؛
  • پیشنهادهایی برای یک پایگاه داده عمومی که پتنت‌ها را به انتشارات علمی مرتبط می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day