برف پاک‌کن الکترومغناطیسی تسلا
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ برف پاک‌کن الکترومغناطیسی تسلا

تسلا در ادامه نوآوری‌های خود، برای نسل بعدی خودروی رودستر (Roadster)، نوعی برف پاک‌کن الکترومغناطیسی طراحی کرده است. این برف پاک‌کن منحصربه‌فرد، تنها دارای یک تیغه بوده و برای حرکت عرضی و پاک کردن شیشه جلو، از یک محرک خطی الکترومغناطیسی استفاده می‌کند.

تسلا را می‌توان نمادی از شرکت‌های مبتنی بر نوآوری دانست که به لطف ذهن خلاق ایلان ماسک، مدیرعامل مشهور خود، به یک برند نوآوری در جهان مبدل شده است. این شرکت که کار خود را با خودروهای الکتریکی شروع کرد، علاوه بر اختراعات و فناوری‌های مرتبط با فرآیندهای طراحی و ساخت یکپارچه بدنه خودرو و باتری‌های کارآمدتر، سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای را به حوزه‌های دیگر هم توسعه داده و امروزه، اخبار متنوعی از ورود آن به فناوری‌های پزشکی و زیستی مانند «RNA»، انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی ارزهای دیجیتال هم شنیده می‌شود. جالب است که با شدت گرفتن روند صعودی ارزش بیت کوین، شایعاتی شنیده می‌شود ‌که ایلان ماسک، همان ابداع‌کننده ژاپنی مرموز این ارز دیجیتال است.

برف پاک‌کن الکترومغناطیسی تسلا، برخلاف معماری سنتی دو تیغه‌ای برف پاک‌کن‌های فعلی، تنها یک تیغه دارد. علاوه بر این، حرکت برف پاک‌کن‌های معمولی از پایین شیشه جلو و به صورت قوسی شکل شروع شده و این مدل حرکتی، دامنه تمیزسازی را تنها به میدان دید جلوی راننده و سرنشین کناری محدود نموده و مثلاً قطرات باران چسبیده به کناره‌های شیشه جلو را حذف نمی‌کند. این در حالی است که در پتنت جدید تسلا، حرکت برف پاک‌کن به صورت خطی توصیف شده است. تیغه از یک طرف شروع به حرکت کرده و کل شیشه جلو را تمیز می‌کند. پتنت مذکور، در مارس ۲۰۱۸ به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن با شماره «US 10889267»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر شده است.

در خصوص سیستم الکترومغناطیس برف پاک‌کن، در اسناد ثبت اختراع آمده است: «سیستم برف پاک‌کن الکترومغناطیسی، از یک محرک خطی تشکیل شده که شامل یک ریل راهنما و یک بلوک متحرک الکترومغناطیسی است. ریل راهنما، محتوی تعداد زیادی میله آهنربای دائمی است که به صورت افقی و در امتداد انحنای شیشه جلویی خودرو قرار می‌گیرند. بلوک متحرک الکترومغناطیسی هم، به‌عنوان یک قطار الکترومغناطیسی عمل نموده و در نتیجه، میله‌های آهنربای دائمی طی یک حرکت خطی رفت و برگشتی، بازوی برف پاک‌کن قابل اتصال به خود را هدایت می‌کند.»

نکته دیگر این‌که پس از پایان کار و در مواقعی که تیغه برف پاک‌کن استفاده نمی‌شود، در زیر کاپوت خودرو پنهان می‌گردد. این ویژگی، به طراحی مدرن رودستر افزوده شده و در عین حال، طراحی آیرودینامیکی منحصربه‌فرد آن را بر هم نمی‌زند. این نوآوری، در کنار ایده‌های قبلی تسلا، نظیر استفاده از پرتوهای لیزری برای تمیز کردن شیشه جلو خودرو، بیانگر توجه ویژه این شرکت به توسعه قابلیت‌های جانبی خودروهای برقی، در کنار برخی ویژگی‌های اصلی نظیر باتری آن‌ها است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.