سطوح تیتانیومی ضد اثر انگشت برای نسل جدید محصولات اپل
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ سطوح تیتانیومی ضد اثر انگشت برای نسل جدید محصولات اپل

اپل در حال کار بر روی فناوری‌های جدیدی است که حذف اثر انگشت و لکه بر روی سطوح دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد. ثبت اختراع جدید این شرکت، از فناوری منحصربه‌فردی رونمایی نموده که بدنه تیتانیومی محصولات آتی اپل را از وجود اثر انگشت و لکه عاری می‌سازد.

یکی از ایده‌هایی که اپل از دیرباز به دنبال تحقق آن بوده، تغییر جنس بدنه محصولات است. در حال حاضر، دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل، از پوشش‌های فلزی مختلفی ساخته می‌شوند که می‌بایست به صورت هم‌زمان، واجد دو ویژگی استحکام و زیبایی و جذابیت ظاهری باشند. این در حالی است که برخی از فلزات مانند تیتانیوم، علیرغم استحکام مناسب، جذابیت ظاهری مطلوبی ندارند. توسعه یک فناوری ویژه برای آماده‌سازی سطوح تیتانیومی نازک و مستحکم، یکی از تلاش‌های اخیر اپل بوده که به نظر می‌رسد سرآغاز یک رشته نوآوری جدید این شرکت شده است. این غول فناوری که استراتژی استفاده از پوشش‌های تیتانیومی برای نسل جدید محصولات خود را جدی گرفته، در تلاش است تا همه ایرادات احتمالی را بر طرف نماید. یکی از مشکلات بزرگ سطوح فلزی، باقی ماندن اثر انگشت است که نیاز به تمیزکاری چندین‌وچند باره را الزامی می‌سازد، مشکلی که اپل برای حل آن چاره‌ای اندیشیده است. اپل نوعی پوشش اکسید فلزی را در ثبت اختراع جدید خود معرفی نموده که رفع اثر انگشت و لکه بر روی سطوح آیفون، مک‌بوک و ... را ممکن می‌سازد.

پتنت جدید این شرکت که در آوریل ۲۰۱۷ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی آن با شماره «US 10927473»، به تازگی صادر گردیده است، توضیح می‌دهد که چگونه یک پوشش نازک تیتانیومی، می‌تواند اثر انگشت بر روی سطوح فلزی محصولات الکترونیک را رفع کند. این پیشرفت فنی کلیدی را می‌توان نقطه عطفی بزرگ در مسیر دستیابی به پوشش‌های تیتانیومی تجاری دانست، چرا که یکی از معایب این پوشش‌ها در کنار مقاومت و استحکام بسیار خوب، حساسیت فوق‌العاده به اثر انگشت است. تصور کنید که یک گوشی درخشان و جذاب در دست دارید و هر بار که انگشتان خود را بر روی آن گذاشته و بر می‌دارید، جای آن‌ها بر روی گوشی باقی می‌ماند. مسلماً بسیاری از کاربران، از این ویژگی ناراضی خواهند بود!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش‌های اولئوفوبیک (Oleophobic) که برای کاهش اثر انگشت در سطوح شیشه‌ای استفاده می‌شوند، از کارایی مناسب در سطوح فلزی مانند تیتانیوم برخوردار نیستند. این در حالی است که پوشش‌های اکسیدی توصیف شده در اسناد ثبت اختراع اپل، کاهش یا رفع کامل تداخل رنگی را به سادگی ممکن می‌سازد. این پوشش‌ها، به گونه‌ای پیکربندی ‌شده‌اند که اختلاف مسیر نوری را افزایش داده و تغییر ظاهری ناشی از اثر انگشت را به یک سطح غیرقابل مشاهده کاهش می‌دهند. برخی از پوشش‌های اکسیدی هم، دارای ضخامت غیریکنواختی هستند که نحوه بازتاب نور را تغییر داده و از این طریق، اثر انگشت و لک را رفع می‌کنند.

لازم به تأکید است که این ایده اپل، تا رسیدن به بازار و تجاری‌سازی نهایی، مسیر طول و درازی در پیش دارد. تحقق این ایده و عرضه محصولات تیتانیومی ضد اثر انگشت و لکه، بیش از همه به استراتژی‌های تجاری‌سازی و توسعه محصولات اپل و نحوه رقابت این شرکت فناور مشهور با سایر رقبا بستگی دارد. به همین دلیل، باید منتظر ماند و آینده محصولات الکترونیکی مصرفی این شرکت را به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.