فعالیت‌ گسترده استارت‌آپ‌های هندی برای حفاظت از دارایی‌های فکری
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ فعالیت‌ گسترده استارت‌آپ‌های هندی برای حفاظت از دارایی‌های فکری

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دفتر مالکیت فکری هند، استارت‌آپ‌های هندی در پنج سال گذشته، موفق به دریافت ۵۱۳ گواهی ثبت اختراع و بیش از ۵۰۰۰ علامت تجاری جدید شده‌اند.

از زمان اجرای طرح حمایتی «Startups Protection Intellectual Property (SIPP)» در سال ۲۰۱۶ میلادی، داده‌های مربوط به ثبت اختراعات و علائم تجاری استارت‌آپ‌ها، به‌طور جداگانه مشخص شده و همین امر، بررسی و تحلیل روند فعالیت‌های این متقاضیان را ساده‌تر نموده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراعات هند، طی پنج سال گذشته، ۵۲۵۳ درخواست ثبت اختراع توسط استارت‌آپ‌ها به ثبت رسیده که حاکی از یک جهش قابل توجه می‌باشد.

نکته امیدوارکننده، افزایش چند برابری فعالیت‌های «IP» استارت‌آپ‌های هندی در سال‌های اخیر است. برای مثال، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، از ۲۱۵ درخواست در سال ۲۰۱۶ میلادی، به ۱۸۵۱ درخواست در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که به‌خوبی روند صعودی تمایل استارت‌آپ‌ها برای حفاظت از دارایی‌های فکری را نشان می‌دهد. با این حال، تعداد استارت‌آپ‌هایی که روند ثبت درخواست را تا انتها پیش می‌برند، به دلایل متعدد، پایین است. بنابر آمار ارائه شده، از مجموع بیش از ۵۰۰۰ درخواست ثبت اختراع، تنها ۱۶۸۴ مورد وارد فرایند ارزیابی شده‌اند. این نکته، از آنجایی قابل تأمل است که برای آغاز فرایند ارزیابی، متقاضیان باید نسبت به ثبت درخواست ارزیابی (RQ) اقدام کنند. این در حالی است که در بسیاری از موارد، هیچ درخواست ادامه فرایندی از سوی متقاضیان ارائه نمی‌شود. گفتنی است که از میان درخواست‌های ارزیابی شده نیز، ۵۱۳ مورد با اخذ گواهی ثبت اختراع همراه بوده‌اند.

یکی از مقامات دفتر ثبت اختراعات، طراحی‌ها و علائم تجاری هند، در خصوص عدم ادامه فرایند ثبت اختراع توسط استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «متقاضیان هندی برای ثبت درخواست ارزیابی خود، ۴۸ ماه زمان دارند. بسیاری از آن‌ها، از این بازه زمانی استفاده نموده تا با بررسی پیشرفت کار خود، نسبت به ادامه فرآیند ثبت اختراع تصمیم بگیرند. البته با توجه به اهمیت داشتن یک پتنت در حال ارزیابی برای استارت‌آپ‌ها، خصوصاً در زمان جمع‌آوری کمک‌های مالی و جذب سرمایه، شاید بخشی از این شکاف را بتوان به این موضوع نیز مربوط دانست، چراکه یک درخواست در انتظار ارزیابی، می‌تواند به برندینگ و جذب سرمایه استارت‌آپ کمک شایان ذکری نماید.»

علاوه بر موارد یاد شده در خصوص ثبت اختراع، شرکت‌های استارت‌آپی هند از سال ۲۰۱۷ میلادی به این‌سو، بیش از ۱۳۰۰۰ درخواست علامت تجاری نیز به ثبت رسانده‌اند. گفتنی است که طرح حمایتی «SIPP»، شرکت‌های استارت‌آپی را قادر می‌سازد تا برای تشکیل پرونده ثبت اختراع، طراحی‌ صنعتی و علامت تجاری و همچنین پیگیری آن‌ها، از تسهیلات دولتی استفاده نمایند. تخفیف ۸۰ درصدی در هزینه‌های ثبت اختراع و ۵۰ درصدی در هزینه‌های ثبت علامت تجاری، مهم‌ترین بخش این تسهیلات است. طبق گزارشات ارائه شده، از ژوئن ۲۰۲۰ میلادی، ۳۶۱۸ درخواست ثبت اختراع و ۶۸۳۲ درخواست ثبت علامت تجاری از این تخفیف استفاده نموده‌اند.

لازم به ذکر است که طی یک دهه اخیر، دولت هند با درکی صحیح نسبت به این موضوع و اهمیت بیش از پیش به آن، استراتژی حفاظت از دارایی‌های فکری و تشویق کسب‌وکارهای مختلف برای استفاده از حقوق مالکیت فکری را به‌صورت جدی دنبال نموده است. استراتژی‌های مالکیت فکری و نوآوری هند، در قالب اقدامات اجرایی، سیاست‌ها، تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود دنبال شده که از آن جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معرفی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، به‌عنوان دهه نوآوری؛
  • شروع برنامه‌های ابتکاری مانند «Make in India» و «Startup India»؛
  • اصلاح و عملیاتی نمودن قوانین ثبت اختراع؛
  • اجرای طرح‌های تسهیل حفاظت از دارایی‌های فکری استارت‌آپ‌ها؛
  • مدرن‌سازی دفاتر «IP» در هند؛
  • تسریع در ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع؛
  • حمایت از مخترعین جوان، دانشگاه‌ها و زنان نوآور.

نتیجه این اقدامات، استقبال خوب گرو‌ه‌های مختلف برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده است، به‌طوری که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین جوان، با افزایش ۲۰۵ درصدی همراه شده است. تلاش استارت‌آپ‌های هندی نیز برای حفاظت از دارایی‌های فکری، یکی دیگر از شواهد همین موضوع به شمار می‌رود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day