فعالیت‌ گسترده استارت‌آپ‌های هندی برای حفاظت از دارایی‌های فکری
۱۷ اسفند ۱۳۹۹

فعالیت‌ گسترده استارت‌آپ‌های هندی برای حفاظت از دارایی‌های فکری

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دفتر مالکیت فکری هند، استارت‌آپ‌های هندی در پنج سال گذشته، موفق به دریافت ۵۱۳ گواهی ثبت اختراع و بیش از ۵۰۰۰ علامت تجاری جدید شده‌اند.

از زمان اجرای طرح حمایتی «Startups Protection Intellectual Property (SIPP)» در سال ۲۰۱۶ میلادی، داده‌های مربوط به ثبت اختراعات و علائم تجاری استارت‌آپ‌ها، به‌طور جداگانه مشخص شده و همین امر، بررسی و تحلیل روند فعالیت‌های این متقاضیان را ساده‌تر نموده است. بنا بر گزارش دفتر ثبت اختراعات هند، طی پنج سال گذشته، ۵۲۵۳ درخواست ثبت اختراع توسط استارت‌آپ‌ها به ثبت رسیده که حاکی از یک جهش قابل توجه می‌باشد.

نکته امیدوارکننده، افزایش چند برابری فعالیت‌های «IP» استارت‌آپ‌های هندی در سال‌های اخیر است. برای مثال، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع، از ۲۱۵ درخواست در سال ۲۰۱۶ میلادی، به ۱۸۵۱ درخواست در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که به‌خوبی روند صعودی تمایل استارت‌آپ‌ها برای حفاظت از دارایی‌های فکری را نشان می‌دهد. با این حال، تعداد استارت‌آپ‌هایی که روند ثبت درخواست را تا انتها پیش می‌برند، به دلایل متعدد، پایین است. بنابر آمار ارائه شده، از مجموع بیش از ۵۰۰۰ درخواست ثبت اختراع، تنها ۱۶۸۴ مورد وارد فرایند ارزیابی شده‌اند. این نکته، از آنجایی قابل تأمل است که برای آغاز فرایند ارزیابی، متقاضیان باید نسبت به ثبت درخواست ارزیابی (RQ) اقدام کنند. این در حالی است که در بسیاری از موارد، هیچ درخواست ادامه فرایندی از سوی متقاضیان ارائه نمی‌شود. گفتنی است که از میان درخواست‌های ارزیابی شده نیز، ۵۱۳ مورد با اخذ گواهی ثبت اختراع همراه بوده‌اند.

یکی از مقامات دفتر ثبت اختراعات، طراحی‌ها و علائم تجاری هند، در خصوص عدم ادامه فرایند ثبت اختراع توسط استارت‌آپ‌ها می‌گوید: «متقاضیان هندی برای ثبت درخواست ارزیابی خود، ۴۸ ماه زمان دارند. بسیاری از آن‌ها، از این بازه زمانی استفاده نموده تا با بررسی پیشرفت کار خود، نسبت به ادامه فرآیند ثبت اختراع تصمیم بگیرند. البته با توجه به اهمیت داشتن یک پتنت در حال ارزیابی برای استارت‌آپ‌ها، خصوصاً در زمان جمع‌آوری کمک‌های مالی و جذب سرمایه، شاید بخشی از این شکاف را بتوان به این موضوع نیز مربوط دانست، چراکه یک درخواست در انتظار ارزیابی، می‌تواند به برندینگ و جذب سرمایه استارت‌آپ کمک شایان ذکری نماید.»

علاوه بر موارد یاد شده در خصوص ثبت اختراع، شرکت‌های استارت‌آپی هند از سال ۲۰۱۷ میلادی به این‌سو، بیش از ۱۳۰۰۰ درخواست علامت تجاری نیز به ثبت رسانده‌اند. گفتنی است که طرح حمایتی «SIPP»، شرکت‌های استارت‌آپی را قادر می‌سازد تا برای تشکیل پرونده ثبت اختراع، طراحی‌ صنعتی و علامت تجاری و همچنین پیگیری آن‌ها، از تسهیلات دولتی استفاده نمایند. تخفیف ۸۰ درصدی در هزینه‌های ثبت اختراع و ۵۰ درصدی در هزینه‌های ثبت علامت تجاری، مهم‌ترین بخش این تسهیلات است. طبق گزارشات ارائه شده، از ژوئن ۲۰۲۰ میلادی، ۳۶۱۸ درخواست ثبت اختراع و ۶۸۳۲ درخواست ثبت علامت تجاری از این تخفیف استفاده نموده‌اند.

لازم به ذکر است که طی یک دهه اخیر، دولت هند با درکی صحیح نسبت به این موضوع و اهمیت بیش از پیش به آن، استراتژی حفاظت از دارایی‌های فکری و تشویق کسب‌وکارهای مختلف برای استفاده از حقوق مالکیت فکری را به‌صورت جدی دنبال نموده است. استراتژی‌های مالکیت فکری و نوآوری هند، در قالب اقدامات اجرایی، سیاست‌ها، تصویب قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود دنبال شده که از آن جمله، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معرفی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی، به‌عنوان دهه نوآوری؛
  • شروع برنامه‌های ابتکاری مانند «Make in India» و «Startup India»؛
  • اصلاح و عملیاتی نمودن قوانین ثبت اختراع؛
  • اجرای طرح‌های تسهیل حفاظت از دارایی‌های فکری استارت‌آپ‌ها؛
  • مدرن‌سازی دفاتر «IP» در هند؛
  • تسریع در ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع؛
  • حمایت از مخترعین جوان، دانشگاه‌ها و زنان نوآور.

نتیجه این اقدامات، استقبال خوب گرو‌ه‌های مختلف برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده است، به‌طوری که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع مخترعین جوان، با افزایش ۲۰۵ درصدی همراه شده است. تلاش استارت‌آپ‌های هندی نیز برای حفاظت از دارایی‌های فکری، یکی دیگر از شواهد همین موضوع به شمار می‌رود.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری
۱۴ فروردین ۱۴۰۰

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری

یک نوجوان خوش‌فکر چینی، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، پوشیدنی هوشمندی توسعه داده که به یاری بیماران مبتلا به آلزایمر می‌آید. گردنبند هوشمند «لو یوآن» پانزده ساله، برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر طراحی شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با چالش‌های کمتری روبرو شوند. این تجهیز منحصربه‌فرد و خلاقانه، علاوه بر امکان تشخیص اعضای خانواده برای فرد مبتلا، از طریق یک دستیار صوتی، به آن‌ها کمک می‌کند تا راه خانه را پیدا کنند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی

ثبت اختراع جدید «نات‌کو»، دریچه جدیدی به روی صنایع غذایی و فعالان این حوزه باز نموده است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای جستجو، شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونه‌های مشابه حیوانی، دستاورد خارق‌العاده‌ای است که در پرونده ثبت اختراع نات‌کو، به آن پرداخته شده است. این اختراع منحصربه‌فرد، با حمایت قابل توجه سرمایه‌گذاران معتبری همچون جف بزوس همراه شده و همین مسئله، بیانگر ارزش تجاری بالای این فناوری است.

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»
۱۱ فروردین ۱۴۰۰

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»

هوآوی با تکیه بر سبد پتنت قدرتمند خود در حوزه فناوری «5G»، در حال تهیه و تدارک یک استراتژی تهاجمی مالکیت فکری است. این غول فناوری‌های ارتباطی، به دنبال آن است که به ازای هر گوشی تلفن همراه هوشمند متصل به شبکه‌های «5G» و نسل‌های قبلی این فناوری پیشرفته، مبلغ ۲.۵ دلار از سازندگان تلفن‌های همراه دریافت نماید؛ چیزی که درآمد حداقل ۱.۲ میلیارد دلاری را برای این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ارمغان می‌آورد.