بازار ۱/۷ میلیارد دلاری در انتظار تحلیل پتنت
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ بازار ۱/۷ میلیارد دلاری در انتظار تحلیل پتنت

بنا بر آخرین برآوردهای صورت گرفته، ارزش بازار تحلیل پتنت طی سال‌های آینده، تا چند برابر افزایش می‌یابد. این بازار که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ارزشی ۶۵۷/۹ میلیون دلاری داشته است، بر اساس پیش‌بینی‌های موجود، با نرخ رشد سالیانه ۱۲/۴ درصدی تا سال ۲۰۲۶، رکورد حیرت‌انگیز ۱/۶۶۸ میلیارد دلار را به ثبت می‌رساند!

دنیای امروز، دنیای نوآوری و فناوری است؛ از همین رو، حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها از طریق سیستم ثبت اختراع، در صدر اولویت‌های مخترعین و شرکت‌های فناور قرار گرفته است. در این میان، با توجه به روند صعودی کارکردهای جانبی گواهی‌های ثبت اختراع، نظیر صدور مجوز، جذب سرمایه و حتی منبعی غنی برای اطلاعات فنی و رقابتی، بازار تحلیل پتنت با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است. تحلیل پتنت، می‌تواند در سه سطح فنی، رقابتی و استراتژیک انجام شده و آخرین اختراعات و نوآوری‌های فنی صورت گرفته را برای فناوران آشکار نماید. در نتیجه، تحلیل پتنت به مخترعین، محققین، دانشگاهیان و بنگاه‌های مختلف اقتصادی فناورمحور، کمک می‌کند تا با شناسایی رقبا و روندهای آتی نوآوری، خود را با به روزترین فناوری‌ها وفق داده و برای مواجهه با تغییر و تحولات آماده شوند.

امروزه بازیگران متعددی در حوزه تحلیل پتنت مشغول فعالیت می‌باشند که از آن جمله، می‌توان به آیستموس (Aistemos)، آناکوا (Anaqua)، اینفولج (Einfolge Technologies)، کلاریویت (Clarivate)، سی‌پی‌ای گلوبال (CPA Global) و آی‌پی‌لیتیکز (IPlytics GmbH) اشاره نمود. البته شرکت‌های مشهوری همچون «IBM» و مایکروسافت هم که به خوبی نقش و اهمیت تحلیل پتنت در فضای به شدت رقابتی کسب‌وکارهای فعلی را درک نموده‌اند، به چنین حوزه‌هایی ورود نموده و حداقل در سطح بنگاهی خودشان، به‌دنبال مرتفع نمودن بخشی از نیازهای موجود با استفاده از تحلیل پتنت می‌باشند.

نکته جالب این‌که حضور شرکت‌های پیشرو در نوآوری و فناوری در بازار آمریکای شمالی و اجرا و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در این بازار، پتانسیل رشد این منطقه را به صورت ویژه‌ای افزایش داده است. ارزش بازار آمریکای شمالی در حوزه تحلیل پتنت، حدود ۲۰۹/۲ میلیون دلار است که انتظار می‌رود در سال‌های آتی، به شدت افزایش یابد. توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهوری همچون اینترنت اشیاء، بزرگ داده‌ها و هوش مصنوعی، به این روند افزایشی کمک فراوانی می‌نماید. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که منطقه آسیا و اقیانوسیه هم، با رشد نسبتاً بالایی مواجه باشند. بنا بر گزارش‌های سازمان جهانی مالکیت فکری، چین به تنهایی توانسته بالغ بر نیمی از فعالیت‌های ثبت اختراع را به خود اختصاص داده و عملاً به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای «IP» مبدل شود. ابتکارات دولت هند برای حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های ثبت اختراع نیز، مزید بر علت شده تا منطقه آسیا و اقیانوسیه به قطب جدید مالکیت فکری و ثبت اختراع در جهان مبدل شود.

گفتنی است که روند استقبال از فعالیت‌های مالکیت فکری، تنها بازار تحلیل پتنت را تحت‌الشعاع قرار نداده و بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت نیز، صعودی شده است. بنا بر گزارشات انتشار یافته، ارزش بازار جهانی نرم‌افزارهای مالکیت فکری در سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار خواهد بود و در بین شاخه‌های مختلف آن، بازار نرم‌افزارهای مدیریت پتنت، با رشد سالیانه ۲۲.۷ درصدی روبرو می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.