غنی‌سازی برنج و گندم توسط یک کشاورز هفتاد ساله
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ غنی‌سازی برنج و گندم توسط یک کشاورز هفتاد ساله

یک کشاورز هندی، موفق به توسعه روشی جدید برای غنی‌سازی گندم و برنج شده است. فناوری مذکور که در یک فرآیند کاملاً طبیعی، بر افزودن ویتامین «D» به دانه‌های برنج و گندم متمرکز شده است، جایزه «Padma Shri» را برای این کشاورز هفتاد ساله به دنبال داشته است.

 چینتالا ونکات ردی (Chintala Venkat Reddy)، با وجود سن بالا و حرفه نسبتاً سنتی خود، حفاظت از فناوری در مقیاس جهانی را مد نظر قرار داده و در همین راستا، اقدام به ثبت یک درخواست «PCT» نموده است. وی که به ارزش فناوری خود برای غنی‌سازی گندم و برنج واقف است، تنها هند را به‌عنوان بازار هدف در نظر نگرفته و علاوه بر ثبت درخواست در دفتر ثبت اختراع این کشور، در صدد آن است تا از طریق پیمان همکاری ثبت اختراع، برای محافظت از دستاورد خود در دیگر کشورها هم اقدام کند.

یکی از مشکلات رایج در بسیاری از جوامع فعلی، کمبود ویتامین «D» بوده که می‌تواند اثرات منفی فراوانی بر سلامت افراد داشته باشد. ونکات ردی، کشاورز هفتاد ساله هندی، در خلال صحبت‌ با دوستان پزشک خود، از این موضوع مطلع شد و به فکر افتاد تا کمبود ویتامین «D» را با افزودن آن به دانه‌های برنج و گندم، رفع کند. او که از روش‌های دارویی برای حل مشکل خوشش نمی‌آمد، به این فکر کرد که همه افراد، از گندم و برنج در سبد غذایی خود استفاده می‌کنند. اگر بتوان ویتامین «D» را به این مواد غذایی ارزشمند اضافه نمود، مشکل کمبود آن به کلی حل می‌شود. نتیجه این ایده خلاقانه، توسعه یک فرآیند کاملاً طبیعی مبتنی بر مواد معدنی بود که غنی‌سازی برنج و گندم را به دنبال داشت.

ونکات شروع به آزمایش برای توسعه تکنیکی کاربردی به‌منظور غنی‌سازی طبیعی برنج و گندم نمود. وی می‌گوید: «پس از دو سال تلاش روی این ایده، موفق شدم. در آگوست ۲۰۱۹، برای ثبت اختراع خود در هند اقدام کردم و درست یک سال بعد، در آگوست ۲۰۲۰، درخواست PCT را ثبت کردم. نگرانی من ساده بود، چرا برای چیزی که می‌تواند به‌طور طبیعی به ما برسد، باید داروهای مختلفی مصرف کنیم؟ من قبلاً روی ایده افزودن ویتامین A و C به برنج کار کرده بودم. این محصولات، از طریق آبیاری قطره‌ای با مواد مغذی طبیعی، غنی شده و این یک تکنیک کاملاً ساده به حساب می‌آید. همین فرآیند را برای غنی‌سازی برنج و گندم با ویتامین D هم بکار گرفتم».

ونکات ردی، از اختراع خود بسیار خشنود بوده و امیدوار است که کشاورزان در سرتاسر جهان، روش ابداعی وی برای مبارزه با کمبود این ویتامین را مورد استفاده قرار دهند. او توضیح می‌دهد: «ویتامین D، یک ماده مهم است که اگرچه به وفور در اطراف ما وجود دارد، اما ما مجبوریم که به داروها اعتماد کنیم. برنج و گندم طبیعی، فاقد ویتامین D است، اما به کمک روش جدید، دستیابی به ۱۰۲ تا ۱۴۱ واحد (IU) در هر ۱۰۰ گرم برنج و ۱۶۰۶ تا ۱۸۳۲ واحد در هر ۱۰۰ گرم گندم امکان‌پذیر می‌باشد».

لازم به تأکید است که این تنها موفقیت ونکات ردی نبوده و وی در سال گذشته، یک روش کاملاً ابتکاری هم برای دفع آفات اختراع نموده که از حمله ملخ‌ها به مزارع جلوگیری می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.