محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است.

با استقبال فزاینده مخترعین و فناوران از سیستم‌های مالکیت فکری و افزایش روزافزون تعداد اختراعات به ثبت رسیده، دعاوی حقوقی ناشی از نقض پتنت نیز به شدت افزایش یافته است. در سال‌های اخیر، موارد متعددی از دعاوی بزرگ و پیچیده حقوقی بین غول‌های فناوری به وجود آمده که از آن جمله، می‌توان به دعاوی اپل و کوآلکام یا نوکیا و دایملر اشاره نمود. جالب‌تر این‌که این قبیل دعاوی، به شرکت‌های فناور محدود نشده و پای بسیاری از دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی  را هم به این عرصه باز نموده است. ظهور باج‌گیران پتنت و فعالیت‌های آن‌ها در این حوزه نیز، تأییدی دیگر برای همین مسئله می‌باشد. واقعیت از این قرار است که وقتی یک فرد حقیقی یا حقوقی، در نتیجه سال‌ها تلاش و تحقیق‌وتوسعه، به یک دستاورد جدید دست می‌یابد و آن را تحت حفاظت سیستم ثبت اختراع قرار می‌دهد، به‌دنبال آن است که دست رقبا و شرکت‌های دیگر را کوتاه نموده تا خود از منافع ناشی از دستاوردش بهره‌مند شود. همین موضوع، رخ دادن دعاوی حقوقی بسیار زیادی را موجب می‌شود که نمونه اخیر آن، دعوی اینتل با «VLSI» است.

اختلاف این دو شرکت، یکی از دعاوی پر سروصدای سال گذشته میلادی بوده که به نظر می‌رسد، به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. به گزارش بلومبرگ، مالکیت پتنت‌های ادعا شده که پایه و اساس یک دعوی بزرگ با شرکت‌هایی همچون اپل و اینتل قرار گرفته، در سال ۲۰۱۹ میلادی، از سوی شرکت «NXP Semiconductors»  به «VLSI» منتقل شده است. «VLSI»، خود از زیرمجموعه‌های گروه سرمایه‌گذاری «Fortress» و متعلق به غول فناوری ژاپنی «SoftBank» است و به نظر می‌رسد که پشت این استراتژی مالکیت فکری تهاجمی، مدیران ارشد «Fortress» قرار دارند. پیش از این، هر دو شرکت اینتل و اپل، طی دادخواست‌های جداگانه‌ای، استراتژی حقوقی این شرکت را به چالش کشیده‌اند که البته در ماه ژانویه سال جاری میلادی، برخی از ادعاهای آن‌ها توسط قاضی فدرال رد شد.

رأی جدید دادگاه، اینتل را ملزم به پرداخت ۱/۵ میلیارد دلار برای نقض یکی از پتنت‌ها و ۶۷۵ میلیون دلار برای نقض پتنت دوم نموده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است. سخنگوی اینتل در این خصوص می‌گوید: «اینتل به‌شدت با حکم هیئت‌منصفه مخالف است. ما قصد تجدیدنظرخواهی داریم و اطمینان داریم که پیروز می‌شویم».

گفتنی است که یکی از وکلای اینتل، «VLSI» را متهم به سوءاستفاده از قوانین ثبت اختراع نموده است. وی به اعضای هیئت‌منصفه دادگاه اعلام نموده: «خواسته‌های ارائه شده برای دریافت خسارت، مثالی از شرکتی است که هیچ محصولی تولید نمی‌کند و صرفاً از طریق دادخواست حقوقی، به‌دنبال کسب درآمد است». جالب‌تر این‌که «VLSI»، دقیقاً در نقطه مقابل این ادعا قرار دارد. یکی از وکلای این شرکت، مدعی است که دو پتنت یاد شده، مربوط به یک موضوع کلیدی برای بهبود عملکرد پردازنده‌ها بوده و عملاً تعیین‌کننده رقابت در این صنعت است. وی اینتل را به نادیده گرفتن آگاهانه پتنت‌های این شرکت متهم نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.