عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

امروزه شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک، نوآوری را به‌عنوان اثرگذارترین اسلحه رقابتی برای پیشی گرفتن از رقبا متصور شده و به تبع آن، حفاظت از این نوآوری‌ها و ابداعات را در اولویت استراتژی‌های خود قرار می‌دهند. نکته مهمی که در این میان وجود دارد، محدودیت‌های جغرافیایی حفاظت توسط سیستم‌های ثبت اختراع است. این محدودیت‌ها، در کنار روند جهانی‌سازی و حضور شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی، آن‌ها را بر این می‌دارد که نوآوری‌های خود را در کشورهای مختلفی به ثبت رسانیده تا بتوانند حفاظت گسترده‌تری را از فناوری‌های انحصاری خود داشته باشند. در این میان، یک ابزار کارآمد برای تسهیل چنین فرآیندی، پیمان همکاری ثبت اختراع یا «PCT» است که با ثبت یک درخواست واحد، امکان پیگیری فرایند ثبت اختراع در کشورهای عضو را ممکن می‌سازد!

میتسوبیشی، به‌عنوان یکی از پیشگامان نوآوری در ژاپن، استفاده از ابتکارات جهانی مالکیت فکری را یک استراتژی کلیدی برای رشد پایدار خود دانسته و نمونه بارز آن، استفاده گسترده این شرکت از سیستم «PCT» است. این شرکت که در سال ۲۰۱۳ میلادی، با ۱۳۱۳ درخواست، در رده چهارم شرکت‌های ژاپنی و دوازدهم متقاضیان جهانی قرار داشت، سال ۲۰۱۵ خود را به رده نخست شرکت‌های ژاپنی رسانید و این جایگاه را تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیز حفظ نموده است. بر اساس آمار انتشار یافته از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، این شرکت با ۲۸۱۰ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰، در کنار جایگاه نخست در میان شرکت‌های ژاپنی، جایگاه سومی در میان شرکت‌های مختلف جهان را از آن خود نموده است.

گفتنی است که اگرچه درخواست‌های «PCT» میتسوبیشی در سال ۲۰۲۰، با رشد ۵/۶ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده، اما با توجه به رقابت‌های شدید جهانی، این شرکت با یک پله نزول، جایگاه دوم شرکت‌های برتر را از دست داده و در رده سوم قرار گرفته است. شکل زیر، روند ثبت درخواست‌های «PCT» توسط میتسوبیشی در طی سال‌های اخیر را نشان داده و جایگاه این شرکت را در میان رقبای ژاپنی و کل شرکت‌های جهان نشان می‌دهد.

 

روند ثبت درخواست «PCT» توسط میتسوبیشی الکتریک

روند ثبت درخواست «PCT» توسط میتسوبیشی الکتریک

 

لازم به تأکید است که میتسوبیشی در خصوص درخواست‌های «PCT»، برای شش سال متوالی در میان پنج شرکت برتر بین‌المللی قرار داشته و برای هفت سال متوالی نیز، رتبه اول شرکت‌های ژاپنی را از آن خود نموده است. بنابر اطلاعات موجود، عمده نوآوری‌های به ثبت رسیده این شرکت، در حوزه‌هایی همچون راهکارهای مرتبط با اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی بوده و مدیران میتسوبیشی، علاقه شدیدی به در اختیار داشتن پتنت‌های ضروری استاندارد دارند. آن‌ها بر این باورند که داشتن چنین پتنت‌هایی، به‌ویژه در زمینه‌هایی که رقابت در آن‌ها در حال تشدید است، به تقویت مزیت رقابتی محصولات و افزایش سهم بازار این شرکت کمک می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.