اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

سونی به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی در صنعت بازی، با کنسول مشهور پلی‌استیشن، بسیاری از کاربران را عاشق خود نموده است. با توجه به رقابت‌های شدید در این صنعت و حضور رقبای قدرتمندی مانند مایکروسافت با کنسول بازی «Xbox»، نوآوری مداوم تنها راهی است که می‌تواند بازار در اختیار سونی را حفظ نموده و این شرکت را پیشگام این صنعت نگه دارد. مصداق بارز چنین رویکردی، ایده‌های خلاقانه سونی برای جذابیت هر چه بیشتر «PS5» است که از آن جمله، می‌توان به پخش موسیقی متن بازی‌ها مبتنی بر احساسات کاربر، دسته‌های بیومتریک با قابلیت تشخیص سریع کاربران، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و ایده تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران بازی‌های رایانه‌ای اشاره نمود. ایده جدید سونی، تبدیل اشیای غیرالکترونیکی پیرامون کاربر به یک کنترل‌کننده کارآمد است که می‌تواند هزینه‌های بازی‌ها را به شدت کاهش دهد. در ثبت اختراع جدید این شرکت که پانزدهم جولای ۲۰۲۰ به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210031110» انتشار یافته، چنین آمده است: «اگر کاربر بتواند از یک وسیله ارزان‌قیمت، ساده و غیر الکترونیکی به‌عنوان یک کنترل‌کننده جانبی استفاده کند، اتفاق خوبی رخ داده است».

روش کار بدین صورت است که دوربین تعبیه شده در دستگاه، از هر جسمی که کاربر در دست دارد، عکس گرفته و ورودی‌های سطح آن را رهگیری می‌کند. البته شیء مذکور نباید نورانی و درخشان باشد، چرا که احتمالاً رهگیری غیرممکن می‌گردد. سونی مدعی است که بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده و آموزش دیده‌اند که توانایی تشخیص شیء به‌عنوان یک کنترل‌کننده را خواهند داشت. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که موارد خاصی را به‌عنوان «گیم پد» تشخیص داده و نیاز به خرید سیستم‌های کنترلر خاص حذف گردد. بدیهی است که چنین قابلیتی، می‌تواند علاقه‌مندان به پلی‌استیشن را از سیستم‌های کنترلی گران و دارای طراحی‌های پیچیده الکترونیکی بی‌نیاز سازد.

این‌که آیا سونی از این فناوری در محصولات آتی خود رونمایی می‌کند یا آن را تنها در حد ایده‌ای جالب و بدیع باقی می‌گذارد، تنها نیاز به گذشت زمان دارد. با این وجود، شکی نیست که سونی تأکید خاصی بر توسعه و بهبود کنترلرها دارد. این شرکت، در پتنت دیگر خود، کنترل‌کننده‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی معرفی نموده که از «LED»های کوچکی برای رهگیری ورودی‌ها (بازخورد لمسی) استفاده می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day