اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

سونی به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی در صنعت بازی، با کنسول مشهور پلی‌استیشن، بسیاری از کاربران را عاشق خود نموده است. با توجه به رقابت‌های شدید در این صنعت و حضور رقبای قدرتمندی مانند مایکروسافت با کنسول بازی «Xbox»، نوآوری مداوم تنها راهی است که می‌تواند بازار در اختیار سونی را حفظ نموده و این شرکت را پیشگام این صنعت نگه دارد. مصداق بارز چنین رویکردی، ایده‌های خلاقانه سونی برای جذابیت هر چه بیشتر «PS5» است که از آن جمله، می‌توان به پخش موسیقی متن بازی‌ها مبتنی بر احساسات کاربر، دسته‌های بیومتریک با قابلیت تشخیص سریع کاربران، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و ایده تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران بازی‌های رایانه‌ای اشاره نمود. ایده جدید سونی، تبدیل اشیای غیرالکترونیکی پیرامون کاربر به یک کنترل‌کننده کارآمد است که می‌تواند هزینه‌های بازی‌ها را به شدت کاهش دهد. در ثبت اختراع جدید این شرکت که پانزدهم جولای ۲۰۲۰ به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210031110» انتشار یافته، چنین آمده است: «اگر کاربر بتواند از یک وسیله ارزان‌قیمت، ساده و غیر الکترونیکی به‌عنوان یک کنترل‌کننده جانبی استفاده کند، اتفاق خوبی رخ داده است».

روش کار بدین صورت است که دوربین تعبیه شده در دستگاه، از هر جسمی که کاربر در دست دارد، عکس گرفته و ورودی‌های سطح آن را رهگیری می‌کند. البته شیء مذکور نباید نورانی و درخشان باشد، چرا که احتمالاً رهگیری غیرممکن می‌گردد. سونی مدعی است که بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده و آموزش دیده‌اند که توانایی تشخیص شیء به‌عنوان یک کنترل‌کننده را خواهند داشت. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که موارد خاصی را به‌عنوان «گیم پد» تشخیص داده و نیاز به خرید سیستم‌های کنترلر خاص حذف گردد. بدیهی است که چنین قابلیتی، می‌تواند علاقه‌مندان به پلی‌استیشن را از سیستم‌های کنترلی گران و دارای طراحی‌های پیچیده الکترونیکی بی‌نیاز سازد.

این‌که آیا سونی از این فناوری در محصولات آتی خود رونمایی می‌کند یا آن را تنها در حد ایده‌ای جالب و بدیع باقی می‌گذارد، تنها نیاز به گذشت زمان دارد. با این وجود، شکی نیست که سونی تأکید خاصی بر توسعه و بهبود کنترلرها دارد. این شرکت، در پتنت دیگر خود، کنترل‌کننده‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی معرفی نموده که از «LED»های کوچکی برای رهگیری ورودی‌ها (بازخورد لمسی) استفاده می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی
۲۸ مهر ۱۴۰۰

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی

پایگاه جستجوی «دارکوب»، با هدف تجمیع و رصد دارایی‌های فکری ثبت شده در ایران شروع به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده‌های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.