اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!
۲۶ اسفند ۱۳۹۹

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

سونی به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی در صنعت بازی، با کنسول مشهور پلی‌استیشن، بسیاری از کاربران را عاشق خود نموده است. با توجه به رقابت‌های شدید در این صنعت و حضور رقبای قدرتمندی مانند مایکروسافت با کنسول بازی «Xbox»، نوآوری مداوم تنها راهی است که می‌تواند بازار در اختیار سونی را حفظ نموده و این شرکت را پیشگام این صنعت نگه دارد. مصداق بارز چنین رویکردی، ایده‌های خلاقانه سونی برای جذابیت هر چه بیشتر «PS5» است که از آن جمله، می‌توان به پخش موسیقی متن بازی‌ها مبتنی بر احساسات کاربر، دسته‌های بیومتریک با قابلیت تشخیص سریع کاربران، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و ایده تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران بازی‌های رایانه‌ای اشاره نمود. ایده جدید سونی، تبدیل اشیای غیرالکترونیکی پیرامون کاربر به یک کنترل‌کننده کارآمد است که می‌تواند هزینه‌های بازی‌ها را به شدت کاهش دهد. در ثبت اختراع جدید این شرکت که پانزدهم جولای ۲۰۲۰ به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210031110» انتشار یافته، چنین آمده است: «اگر کاربر بتواند از یک وسیله ارزان‌قیمت، ساده و غیر الکترونیکی به‌عنوان یک کنترل‌کننده جانبی استفاده کند، اتفاق خوبی رخ داده است».

روش کار بدین صورت است که دوربین تعبیه شده در دستگاه، از هر جسمی که کاربر در دست دارد، عکس گرفته و ورودی‌های سطح آن را رهگیری می‌کند. البته شیء مذکور نباید نورانی و درخشان باشد، چرا که احتمالاً رهگیری غیرممکن می‌گردد. سونی مدعی است که بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده و آموزش دیده‌اند که توانایی تشخیص شیء به‌عنوان یک کنترل‌کننده را خواهند داشت. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که موارد خاصی را به‌عنوان «گیم پد» تشخیص داده و نیاز به خرید سیستم‌های کنترلر خاص حذف گردد. بدیهی است که چنین قابلیتی، می‌تواند علاقه‌مندان به پلی‌استیشن را از سیستم‌های کنترلی گران و دارای طراحی‌های پیچیده الکترونیکی بی‌نیاز سازد.

این‌که آیا سونی از این فناوری در محصولات آتی خود رونمایی می‌کند یا آن را تنها در حد ایده‌ای جالب و بدیع باقی می‌گذارد، تنها نیاز به گذشت زمان دارد. با این وجود، شکی نیست که سونی تأکید خاصی بر توسعه و بهبود کنترلرها دارد. این شرکت، در پتنت دیگر خود، کنترل‌کننده‌ای مبتنی بر واقعیت مجازی معرفی نموده که از «LED»های کوچکی برای رهگیری ورودی‌ها (بازخورد لمسی) استفاده می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.