ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

روسیه در تلاش است تا با انجام برخی اقدامات ابتکاری و تحریک فعالیت‌های نوآورانه، نرخ ثبت اختراع شرکت‌های فناور روسی برای محصولات و خدمات فناورانه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور، کاهش مالیات شرکت‌هایی است که برای محصولات تولیدی خود، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

در طی سال‌های اخیر، سیاست‌گذاران کشورهای مختلف، تلاش‌های گسترده‌ای برای افزایش نرخ نوآوری انجام داده و به این منظور، به ابزارهای حمایتی متعددی متوسل شده‌اند. در ایران نیز نمونه این ابزارها در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد دیده شده و حمایت‌های قابل توجهی برای شرکت‌های فناور در نظر گرفته شده است. اما یکی از پارامترهای مهم در مسیر نوآوری کشورها و میزان استقلال برای در اختیار داشتن فناوری‌های نوین، فعالیت‌های ثبت اختراع است، چیزی که بسیاری از شرکت‌های نوپا، به دلایل مختلفی همچون عدم اطلاعات کافی یا عدم دسترسی به منابع مالی لازم، آن را به حال خود رها نموده و دچار آسیب‌های غیرقابل جبرانی می‌شوند. در همین راستا، سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف، در صدد تعریف مسیرهایی هستند که این شرکت‌ها را به ثبت اختراعات خود تشویق نموده و بدین وسیله، استقلال در دسترسی به محصولات نوآورانه در کشورهای خودشان را تقویت کنند. شاید یکی از بهترین مثال‌ها برای این موضوع، کشور چین باشد که با تعریف حمایت‌‌های متعدد برای مخترعین، راه را برای آن‌ها همراه نموده و تحولی در آمار ثبت اختراعات خود ایجاد کرده است. شواهد حاکی از آن است که روسیه نیز برای تشویق شرکت‌های فناور برای ثبت اختراع، دست به گریبان حمایت‌های مالی و مالیاتی شده است.

گریگوری ایولویف (Grigory Ivliev)، رئیس سرویس فدرال مالکیت فکری روسیه، در خصوص قوانین حمایتی در نظر گرفته شده می‌گوید: «ما به‌منظور تحریک اختراع برای کالاهای تولید داخل، در حال آماده‌سازی اقداماتی هستیم که از آن جمله، می‌توان به کاهش مالیات برای شرکت‌هایی اشاره نمود که پتنت خود را دریافت نموده‌اند. به این منظور، در حال آماده‌سازی بسترهای لازم برای بهینه‌سازی سیستم مالیاتی هستیم و امیدواریم که همکاران ما در بخش‌های مالی هم، از این اقدام حمایت نموده و بتوانیم این طرح را همین امسال راه‌اندازی کنیم». وی با تأکید بر این‌که سیستم پتنت، اثربخشی خود را در اروپا و آسیا نشان داده، اظهار داشت: «روسیه کشوری با فناوری‌های پیشرفته است، بنابراین اگر شرکت‌ها بتوانند برای کالاهای تولیدی خود پتنت دریافت کنند، ما کاهش مالیات بر درآمد را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم».

این پیشنهاد دفتر ثبت اختراع روسیه برای معافیت‌های مالیاتی مرتبط با ثبت اختراع، بر یکی از چالش‌های کلیدی شرکت‌های فناور متمرکز شده است. بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، برخی از شرکت‌های روسی، به دلیل هزینه‌های ثبت اختراع، از ثبت و حفاظت از دارایی‌های نامشهود خود امتناع می‌ورزند. حال به نظر می‌رسد که با معافیت‌های اندیشیده شده، شرکت‌ها توانایی بیشتری برای مدیریت هزینه‌های خود داشته و برای ثبت اختراع انگیزه بیشتری خواهند داشت و این به معنای برداشته شدن گامی مؤثر در تحریک اختراع و نوآوری خواهد بود.

نکته شایان ذکر در خصوص حمایت در نظر گرفته شده، قید کردن شرطی مبنی بر تولید محصول توسط شرکت ثبت کننده درخواست است. با توجه به وجود این شرط، به نظر می‌رسد که تحریک نوآوری واقعی در خصوص محصولات فناورانه تولید داخل، چیزی است  که مد نظر سیاست‌گذاران روسی قرار گرفته و آن‌ها در کنار تلاش برای افزایش آمار ثبت اختراع، در صدد آن هستند که اختراعات کاربردی که می‌توانند استقلال کشور از فناوری‌های نوین را به همراه داشته باشند، مورد حمایت قرار ‌دهند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.