جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰ جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ (PatSnap) برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت که در زمینه ارائه خدمات مالکیت فکری و به‌طور خاص پتنت فعالیت دارد، در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است، پشتیبانی از توسعه محصولات نرم‌افزاری و گسترش تعداد کارکنان در شعب تورنتو، لندن و سنگاپور استفاده نماید.

شرکت‌ها برای افزایش نرخ نوآوری‌های خود، دائماً تحت فشار بوده و به همین دلیل، همه ساله مبالغ بیشتری به تحقیق‌و‌توسعه تخصیص می‌دهند. این روند صعودی، به شکلی است که این مبلغ برای سال ۲۰۲۱ میلادی، بالغ بر ۲/۴ تریلیون دلار برآورد شده است. همه این سرمایه‌گذاری‌ها، در حالی است که به دلیل شدت گرفتن رقابت، بازده فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه در حال کاهش است. «Harvard Business Review»، در یکی از مقالات منتشر شده خود، به کاهش ۶۵ درصدی بهره‌وری فعالیت‌های تحقیق‌‌وتوسعه اشاره دارد. جالب اینجا است که این موضوع، تنها به شرکت‌های تولیدی اختصاص نداشته و حتی ارائه‌دهندگان خدمات مالکیت فکری را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به دنبال روند صعودی استقبال از فعالیت‌های مالکیت فکری از سوی شرکت‌های فناور و بازار رو به گسترش نرم‌افزارهای «IP» و تحلیل پتنت، تشدید رقابت‌ها موجب شده تا فعالان این حوزه، به ارائه نوآوری در خدمات و محصولات خود به شدت وابسته شوند. این امر، به نوبه خود نیازمند سرمایه‌گذاری چشمگیر در فعالیت‌های تحقیق‌و‌توسعه است. بنا بر آخرین برآوردهای صورت گرفته، ارزش بازار تحلیل پتنت که در سال ۲۰۱۹ میلادی تقریباً ۶۵۸ میلیون دلار بوده است، با نرخ رشد سالیانه ۱۲/۴ درصدی، تا سال ۲۰۲۶ به عدد حیرت‌انگیز ۱/۶۶۸ میلیارد دلار خواهد رسید. بدیهی است که این بازار بزرگ و جذاب، توجه بسیاری از شرکت‌های فعال در این صنعت را به خود جلب می‌نماید. پت‌اسنپ، نمونه‌ای قوی از این شرکت‌ها است که فعالیت‌های توسعه‌ای خود را با سرعتی بسیار بالا در پیش گرفته است. موفقیت اخیر این شرکت در جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری از دو مجموعه «SoftBank Vision Fund 2» و «Tencent Investment»، حکایت از قصد جدی پت‌اسنپ برای حضور فعال در گردونه رقابت‌ها در حوزه تحلیل پتنت و مدیریت و توسعه دارایی‌ها فکری دارد.

پت‌اسنپ که در سال ۲۰۰۷ میلادی تأسیس شده، طی سال‌های اخیر خدمات گسترده‌ای را در حوزه مالکیت فکری به شرکت‌های متقاضی عرضه نموده است. همکاری با سازمان جهانی مالکیت فکری برای توسعه و ترویج ابزار تحلیل پتنت در کشورهای در حال توسعه و راه‌اندازی «PatSnap Academy» به‌عنوان یک پلتفرم رایگان برای یادگیری نحوه محافظت و پیگیری ایده‌های نوآورانه، تنها بخشی از موفقیت‌های این شرکت محسوب می‌شود. یکی از محصولات پیشرفته پت‌اسنپ، نوعی پلتفرم اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این پلتفرم، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برای اهداف تحقیق‌و‌توسعه و ایده‌پردازی خود، داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنند. فناوری بکار گرفته شده در این پلتفرم، با به‌کارگیری یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری به‌عنوان زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی، روابط بین میلیون‌ها داده در منابع مختلف مالکیت فکری را آنالیز نموده و بینشی برای هدایت تصمیمات تحقیق‌و‌توسعه و کوتاه شدن بازه زمانی ورود ایده‌های خلاقانه به بازار ایجاد می‌کند.

ری چوهان (Ray Chohan)، یکی از هم‌بنیان‌گذاران پت‌اسنپ، در خصوص این سیستم و قابلیت‌های آن می‌گوید: «سیستم هوش مصنوعی ما، دارای توانایی‌های فنی عمیق در علوم زندگی است. ما شرکت‌های بیوتکنولوژی و داروسازی را قادر می‌سازیم تا داده‌های پیچیده بدون ساختار را به هم متصل نموده و بینش‌هایی که قبلاً امکان‌پذیر نبود را در دسترس داشته باشند». پت‌اسنپ مدعی است که الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی این پلتفرم، بیش از ۵۰۰ میلیون سند و ۲۰۰ منبع داده را تجزیه‌وتحلیل نموده و پیوندی بین اسناد، نهادها و سیستم‌های طبقه‌بندی مختلف فراهم می‌کند. همچنین این شرکت، با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، مجموعه‌ای از مدل‌های ارزیابی پتنت را توسعه داده که برای هر پتنت یا مقاله، یک شاخص کیفی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. ۸۰ زیرشاخص برای حمایت از این شاخص کلی وجود دارد که از طریق ارزیابی و رتبه‌بندی اسناد ثبت اختراع، پتنت‌های با ارزش کیفی بالا را شناسایی و پیشنهاد می‌دهد.

پت‌اسنپ در پلتفرم خود، بر ارتباط بین داده‌های ثبت اختراع و ادبیات غیر پتنت تأکید فراوانی داشته و معتقد است که این ویژگی، می‌تواند برنامه‌ریزی استراتژیک برای توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناورانه را تسهیل نموده و عرضه موفق محصولات جدید را تا ۳ برابر افزایش دهد. بیش از ۱۰.۰۰۰ مشتری و ۱۰۰.۰۰۰ کاربر در سرتاسر جهان، از جمله برندهای مشهوری مانند دیزنی، «PayPal»، تسلا و «Spotify» در کنار دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مختلف، به‌خوبی ارزش تجاری پلتفرم پت‌اسنپ را نشان می‌دهد. لازم به تأکید است که این تأمین مالی ۳۰۰ میلیون دلاری، تنها جذب سرمایه پت‌اسنپ نبوده و پیش از این نیز، سرمایه‌ای در حدود ۱۵۰ میلیون دلاری، از سوی بنیاد صنعتی «CITIC»، شرکت چینی «Seqouia»، شرکت سرمایه‌گذاری «Shun Wei Capital» و صندوق سرمایه‌گذاری «Vertex Ventures» جذب نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.