تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی

ثبت اختراع جدید نات‌کو (NotCo)، دریچه جدیدی به روی صنایع غذایی و فعالان این حوزه باز نموده است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای جستجو، شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونه‌های مشابه حیوانی، دستاورد خارق‌العاده‌ای است که در پرونده ثبت اختراع نات‌کو، به آن پرداخته شده است. این اختراع منحصربه‌فرد، با حمایت قابل توجه سرمایه‌گذاران معتبری همچون جف بزوس (Jeff Bezos) همراه شده و همین مسئله، بیانگر ارزش تجاری بالای این فناوری است.

نات‌کو که از پیشگامان صنعت مواد غذایی در آمریکا است، تنها چند ماه پس از معرفی نشان تجاری «NotMilkTM» در بازار این کشور، خبر از اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی داده که تحولی در این صنعت به‌دنبال خواهد داشت. این درخواست ثبت اختراع که در جولای ۲۰۲۰، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به‌تازگی گواهی ثبت اختراعی به‌شماره «US 10915818» را برای نات‌کو به همراه داشته است.

طی سال‌های اخیر، تمایل به مصرف محصولات غذایی گیاهی، بیش از پیش افزایش یافته است. این روند صعودی، به شکلی بوده که طی دو سال گذشته، در مراکز خرده‌فروشی مواد غذایی در آمریکا، سهم فروش محصولات گیاهی از ۲/۲ درصد، به بیش از ۲۹ درصد رسیده است. چنین آماری، به معنای حضور محصولات گیاهی در سبد اصلی و روزمره بسیاری از مصرف‌کنندگان آمریکایی است. همین عامل، موجب شده تا نات‌کو از طریق توسعه فناوری‌های جدید، در پی بهره‌برداری از این فرصت تجاری نوظهور باشد.

یکی از ایرادات اساسی وارد شده به محصولات گیاهی، عدم تأمین بخش‌هایی از نیازمندی‌های غذایی است که تنها از طریق محصولات حیوانی قابل تأمین هستند. این در حالی است که پتنت اخیر نات‌کو، امکان شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونه‌های حیوانی را فراهم نموده و این به معنای پتانسیل قابل توجه آن برای تجاری‌سازی انواع محصولات گیاهی و اعطای مجوزهای بهره‌برداری به دیگر شرکت‌ها است. در واقع، این گواهی ثبت اختراع، قادر به ایجاد استانداردی جدید در صنعت محصولات گیاهی خوراکی بوده که امکان شناسایی و تولید این محصولات با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین را فراهم می‌سازد. ماتیاس موچنیک (Matias Muchnick)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار نات‌کو، در این خصوص می‌گوید: «من اعتقاد راسخ دارم که معرفی یک فناوری جدید، تنها راه‌حل یک سیستم در حال نابودی است. صنعت غذایی فعلی در حال منسوخ شدن است و هوش مصنوعی، یکی از کلیدهای رونمایی از دنیای جدیدی از امکانات و تولید محصولاتی است که به همان اندازه نمونه‌های قبلی، خوشمزه اما سازگار با محیط‌زیست می‌باشند. این پتنت، ما را به بازار نزدیک‌تر می‌کند».

گفتنی است که فناوری جدید نات‌کو، نه‌تنها به محافظت از فرآیند تجاری‌سازی و عرضه محصولات فعلی مانند شیر (NotMilk)، بستنی (NotIceCream)، مایونز (Notmayo) و برگر (NotBurger) به بازار برزیل، شیلی، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و کانادا کمک می‌کند، بلکه با نوآوری مستتر در آن، می‌توان امید به آغاز فصلی جدید در بازار جهانی محصولات گیاهی داشت. کریم پیچارا (Karim Pichara)، مدیر فناوری و یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران نات‌کو، در این خصوص می‌گوید: «این پتنت، شامل موارد مختلفی از تجزیه‌وتحلیل و درک عمیق مواد غذایی حیوانی و گیاهی است. این فناوری، با استفاده از پایگاه داده‌ اختصاصی برای مواد، امکان دسترسی به دستورالعمل‌هایی برای یافتن ترکیبات گیاهی متفاوت و غیرمنتظره را فراهم می‌کند. البته این آغاز کار است و ما به سرعت در حال پیشرفت هستیم تا صنعت را به جلو سوق دهیم».

لازم به تأکید است، نات‌کو تیم منحصربه‌فردی از محققین، آشپزها، طراحان و مهندسین در اختیار دارد که در چهار کشور مختلف با هم همکاری می‌کنند. این مجموعه‌های خبره، در تلاش هستند تا با کمک فناوری هوش مصنوعی این شرکت که «Giuseppe» نام دارد، محصولات جدیدی عرضه نموده و فرایندهای تولیدی را بهبود دهند. نات‌کو به کمک فناوری انحصاری و پیشرفته خود برای مطابقت و جایگزینی پروتئین حیوانی با نمونه‌های ایده‌آل از بین هزاران ماده گیاهی، توانسته به‌طور هم‌زمان بخش‌های بزرگی از صنعت مواد غذایی و آشامیدنی، از جمله لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت را مختل نماید. جذب سرمایه تقریباً ۱۲۰ میلیون دلاری از برخی سرمایه‌گذاران کلیدی همچون «Bezos Expeditions» و «Future Positive» و «Endeavor Catalyst» و همچنین عرضه محصولات در خرده‌فروشی‌های معتبری مانند والمارت، به‌خوبی ارزش فناوری این شرکت را نشان می‌دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل
۴ مرداد ۱۴۰۰

اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل

یک دانش‌آموز دبیرستانی، موفق به اختراع یک سیستم خودکار مهار آتش شده است. این اختراع جالب که در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده در محل زندگی «آرول ماتور» توسعه یافته، متشکل از یک مکانیسم بازدارنده است که با فعال‌سازی خودکار در زمان تشخیص آتش‌، امکان مهار آن را فراهم می‌کند. این مخترع نوجوان که اختراع خود را ثبت نموده، موفق به جذب سرمایه ده هزار دلاری در «Kickstarter» شده است.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.

تویوتا در صدر نوآورترین خودروسازان جهان
۲۹ تیر ۱۴۰۰

تویوتا در صدر نوآورترین خودروسازان جهان

بنا بر برآوردهای صورت گرفته، از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، ده خودروساز نوآور جهان، بیش از ۱.۲۵ میلیون پتنت به ثبت رسانده‌اند. در این بین، تویوتا با بیش از ۳۸۴ هزار درخواست ثبت اختراع، در صدر خودروسازان نوآور جهان قرار داشته و هیوندای و فورد، به ترتیب با بیش از ۱۸۴ هزار و ۱۶۷ هزار درخواست، در رده‌های بعدی جای دارند. جالب اینجا است که در خصوص خودروهای الکتریکی نیز، همین سه خودروساز نوآورترین شرکت‌ها بوده و در خودروهای خودران، فورو، تویوتا و هوندا، به ترتیب جایگاه اول تا سومی را در اختیار دارند.

تخم‌مرغ گیاهی کانادایی، آماده حضور در بازارهای جهانی
۳ مرداد ۱۴۰۰

تخم‌مرغ گیاهی کانادایی، آماده حضور در بازارهای جهانی

یک استارت‌آپ کانادایی، برای نخستین بار موفق به تولید تخم‌مرغ‌های گیاهی در این کشور شده است. «نباتی فودز» که بازار اولیه خود را کشورهای کانادا، آمریکا و استرالیا می‌داند، در گام اول در صدد حفاظت از محصول ارزشمند خود در این کشورها بوده و در ادامه، نیم‌نگاهی هم به حفاظت از این نوآوری در بازار اروپا و چین دارد. مهم‌ترین مزیت این تخم‌مرغ‌های گیاهی، عدم وجود کلسترول، سویا و گلوتن بوده که نگرانی افراد محتاط در زمینه رژیم‌های غذایی، سلامت قلب و سطح کلسترول خون را هم بر طرف می‌کند.