ثبت اختراع جدید ناتکو (NotCo)، دریچه جدیدی به روی صنایع غذایی و فعالان این حوزه باز نموده است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای جستجو، شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونههای مشابه حیوانی، دستاورد خارقالعادهای است که در پرونده ثبت اختراع ناتکو، به آن پرداخته شده است. این اختراع منحصربهفرد، با حمایت قابل توجه سرمایهگذاران معتبری همچون جف بزوس (Jeff Bezos) همراه شده و همین مسئله، بیانگر ارزش تجاری بالای این فناوری است.
ناتکو که از پیشگامان صنعت مواد غذایی در آمریکا است، تنها چند ماه پس از معرفی نشان تجاری «NotMilkTM» در بازار این کشور، خبر از اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی داده که تحولی در این صنعت بهدنبال خواهد داشت. این درخواست ثبت اختراع که در جولای ۲۰۲۰، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، بهتازگی گواهی ثبت اختراعی بهشماره «US 10915818» را برای ناتکو به همراه داشته است.
طی سالهای اخیر، تمایل به مصرف محصولات غذایی گیاهی، بیش از پیش افزایش یافته است. این روند صعودی، به شکلی بوده که طی دو سال گذشته، در مراکز خردهفروشی مواد غذایی در آمریکا، سهم فروش محصولات گیاهی از ۲/۲ درصد، به بیش از ۲۹ درصد رسیده است. چنین آماری، به معنای حضور محصولات گیاهی در سبد اصلی و روزمره بسیاری از مصرفکنندگان آمریکایی است. همین عامل، موجب شده تا ناتکو از طریق توسعه فناوریهای جدید، در پی بهرهبرداری از این فرصت تجاری نوظهور باشد.
یکی از ایرادات اساسی وارد شده به محصولات گیاهی، عدم تأمین بخشهایی از نیازمندیهای غذایی است که تنها از طریق محصولات حیوانی قابل تأمین هستند. این در حالی است که پتنت اخیر ناتکو، امکان شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونههای حیوانی را فراهم نموده و این به معنای پتانسیل قابل توجه آن برای تجاریسازی انواع محصولات گیاهی و اعطای مجوزهای بهرهبرداری به دیگر شرکتها است. در واقع، این گواهی ثبت اختراع، قادر به ایجاد استانداردی جدید در صنعت محصولات گیاهی خوراکی بوده که امکان شناسایی و تولید این محصولات با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین را فراهم میسازد. ماتیاس موچنیک (Matias Muchnick)، مدیرعامل و همبنیانگذار ناتکو، در این خصوص میگوید: «من اعتقاد راسخ دارم که معرفی یک فناوری جدید، تنها راهحل یک سیستم در حال نابودی است. صنعت غذایی فعلی در حال منسوخ شدن است و هوش مصنوعی، یکی از کلیدهای رونمایی از دنیای جدیدی از امکانات و تولید محصولاتی است که به همان اندازه نمونههای قبلی، خوشمزه اما سازگار با محیطزیست میباشند. این پتنت، ما را به بازار نزدیکتر میکند».
گفتنی است که فناوری جدید ناتکو، نهتنها به محافظت از فرآیند تجاریسازی و عرضه محصولات فعلی مانند شیر (NotMilk)، بستنی (NotIceCream)، مایونز (Notmayo) و برگر (NotBurger) به بازار برزیل، شیلی، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و کانادا کمک میکند، بلکه با نوآوری مستتر در آن، میتوان امید به آغاز فصلی جدید در بازار جهانی محصولات گیاهی داشت. کریم پیچارا (Karim Pichara)، مدیر فناوری و یکی دیگر از همبنیانگذاران ناتکو، در این خصوص میگوید: «این پتنت، شامل موارد مختلفی از تجزیهوتحلیل و درک عمیق مواد غذایی حیوانی و گیاهی است. این فناوری، با استفاده از پایگاه داده اختصاصی برای مواد، امکان دسترسی به دستورالعملهایی برای یافتن ترکیبات گیاهی متفاوت و غیرمنتظره را فراهم میکند. البته این آغاز کار است و ما به سرعت در حال پیشرفت هستیم تا صنعت را به جلو سوق دهیم».
لازم به تأکید است، ناتکو تیم منحصربهفردی از محققین، آشپزها، طراحان و مهندسین در اختیار دارد که در چهار کشور مختلف با هم همکاری میکنند. این مجموعههای خبره، در تلاش هستند تا با کمک فناوری هوش مصنوعی این شرکت که «Giuseppe» نام دارد، محصولات جدیدی عرضه نموده و فرایندهای تولیدی را بهبود دهند. ناتکو به کمک فناوری انحصاری و پیشرفته خود برای مطابقت و جایگزینی پروتئین حیوانی با نمونههای ایدهآل از بین هزاران ماده گیاهی، توانسته بهطور همزمان بخشهای بزرگی از صنعت مواد غذایی و آشامیدنی، از جمله لبنیات، تخممرغ و گوشت را مختل نماید. جذب سرمایه تقریباً ۱۲۰ میلیون دلاری از برخی سرمایهگذاران کلیدی همچون «Bezos Expeditions» و «Future Positive» و «Endeavor Catalyst» و همچنین عرضه محصولات در خردهفروشیهای معتبری مانند والمارت، بهخوبی ارزش فناوری این شرکت را نشان میدهد.