ثبت اختراع جدید تنسنت (Tencent)، حاکی از آن است که این غول فناوری چین، در اندیشه برداشتن گامهای جدیدی در صنعت بازی و سرگرمی است. این شرکت که به پیشتازی در فناوریهای پیشرفتهای نظیر هوش مصنوعی و فناوریهای ارتباطی شناخته میشود، در ثبت اختراع جدید خود، از یک کنسول بازی رونمایی نموده که مشابه با کنسول سوئیچ (Switch) شرکت نینتندو است.
تنسنت، در کنار بایدو (Baidu)، علیبابا (Alibaba Group) و هوآوی (Huawei)، بازوهای اصلی چین برای هژمونی جهانی در فناوریهای پیشرفته به حساب میآیند. این چهار شرکت که اصطلاحاً «BATH» نامیده میشوند، هر یک در بخشهایی از فناوریهای نوظهور، همچون هوش مصنوعی، فناوریهای ارتباطی و ... فعالیت داشته و در حال پشت سر گذاردن رقبای بینالمللی خود در این حوزهها میباشند. در این بین، تنسنت علاوه بر فعالیتهای گسترده در حوزههای نوظهور فناوری، بهعنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت بازی در چین هم شناخته شده که بیشتر بر ارائه نرمافزارهای بازی متمرکز است. با این وجود، از چندی پیش، شایعاتی پیرامون تلاش این شرکت فناور برای عرضه یک کنسول بازی هم شنیده میشد که پتنت جدید، مهر تأییدی بر این گمانهزنیها محسوب میشود.
به نظر میرسد که استراتژی عرضه صرف نرمافزارهای بازی توسط نتسنت، تا حدی تغییر یافته و این شرکت، پس از مذاکرات با برخی برندهای گیمینگ مانند ایسوس راگ (ASUS ROG)، رد مجیک (Red Magic) و بلک شارک (Black Shark)، برای عرضه کنسول بازی انحصاری خود تلاش میکند. تقاضانامه جدید تنسنت که در اکتبر ۲۰۲۰ در سیستم پتنت چین شده و در مارس سال جاری میلادی، با شماره «CN306392452S» انتشار یافته است، یک دستگاه دستی قابلحمل را نشان داده که از نظر ظاهری، یک طراحی کلاسیک شبیه به کنسول دستی نینتندو سوییچ است. نکته بسیار جالب اینجا است که در حال حاضر، حق انحصاری توزیع نینتندو سوئیچ در چین، در اختیار تنسنت قرار دارد!
علارغم شباهت ظاهری قابل توجه کنسول تنسنت با نینتندو سوئیچ، تفاوتهای قابل ذکری در اسناد ثبت اختراع جدید به چشم میخورد. به نظر میرسد که این کنسول، برای استفاده مستقل و همچنین با قابلیت اتصال به کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز طراحی شده است. درج آرم «Win10» بر روی یکی از دکمههای کنسول و استفاده از نوشتههای «PC Console» و «For PC Console Gamer» در پشت آن، این ادعا را تقویت میکند.
باید منتظر ماند و قدم بعدی تنسنت در توسعه و تجاریسازی این کنسول بازی را به نظاره نشست. با توجه به پیچیدگیهای بازار و تغییر استراتژی رقبا، شاید این ایده در حد یک فناوری پتنت شده باقی مانده و عملاً تنسنت عرضه فوری آن به بازار را به فراموشی بسپارد. اما روی دیگر سکه که عمدتاً از شرکتهای چینی دیده شده است، عرضه به یک باره محصولات جدید و ارزانقیمتی است که بهراحتی رقبای خارجی را حتی در بازار کشورهای خودشان با مشکل جدی روبرو مینماید.