تلاش تنسنت برای عرضه کنسول بازی انحصاری
۱۶ فروردین ۱۴۰۰

تلاش تنسنت برای عرضه کنسول بازی انحصاری

ثبت اختراع جدید تنسنت (Tencent)، حاکی از آن است که این غول فناوری چین، در اندیشه برداشتن گام‌های جدیدی در صنعت بازی و سرگرمی است. این شرکت که به پیشتازی در فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر هوش مصنوعی و فناوری‌های ارتباطی شناخته می‌شود، در ثبت اختراع جدید خود، از یک کنسول بازی رونمایی نموده که مشابه با کنسول سوئیچ (Switch) شرکت نینتندو است.

تنسنت، در کنار بایدو (Baidu)، علی‌بابا (Alibaba Group) و هوآوی (Huawei)، بازوهای اصلی چین برای هژمونی جهانی در فناوری‌های پیشرفته به حساب می‌آیند. این چهار شرکت که اصطلاحاً «BATH» نامیده می‌شوند، هر یک در بخش‌هایی از فناوری‌های نوظهور، همچون هوش مصنوعی، فناوری‌های ارتباطی و ... فعالیت داشته و در حال پشت سر گذاردن رقبای بین‌المللی خود در این حوزه‌ها می‌باشند. در این بین، تنسنت علاوه بر فعالیت‌های گسترده در حوزه‌های نوظهور فناوری، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت بازی در چین هم شناخته شده که بیشتر بر ارائه نرم‌افزارهای بازی متمرکز است. با این وجود، از چندی پیش، شایعاتی پیرامون تلاش این شرکت فناور برای عرضه یک کنسول بازی هم شنیده می‌شد که پتنت جدید، مهر تأییدی بر این گمانه‌زنی‌ها محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که استراتژی عرضه صرف نرم‌افزارهای بازی توسط نتسنت، تا حدی تغییر یافته و این شرکت، پس از مذاکرات با برخی برندهای گیمینگ مانند ایسوس راگ (ASUS ROG)، رد مجیک (Red Magic) و بلک شارک (Black Shark)، برای عرضه کنسول بازی انحصاری خود تلاش می‌کند. تقاضانامه جدید تنسنت که در اکتبر ۲۰۲۰ در سیستم پتنت چین شده و در مارس سال جاری میلادی، با شماره «CN306392452S» انتشار یافته است، یک دستگاه دستی قابل‌حمل را نشان داده که از نظر ظاهری، یک طراحی کلاسیک شبیه به کنسول دستی نینتندو سوییچ است. نکته بسیار جالب اینجا است که در حال حاضر، حق انحصاری توزیع نینتندو سوئیچ در چین، در اختیار تنسنت قرار دارد!

علارغم شباهت ظاهری قابل توجه کنسول تنسنت با نینتندو سوئیچ، تفاوت‌های قابل ذکری در اسناد ثبت اختراع جدید به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد که این کنسول، برای استفاده مستقل و همچنین با قابلیت اتصال به کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز طراحی شده است. درج آرم «Win10» بر روی یکی از دکمه‌های کنسول و استفاده از نوشته‌های «PC Console» و «For PC Console Gamer» در پشت آن، این ادعا را تقویت می‌کند.

باید منتظر ماند و قدم بعدی تنسنت در توسعه و تجاری‌سازی این کنسول بازی را به نظاره نشست. با توجه به پیچیدگی‌های بازار و تغییر استراتژی رقبا، شاید این ایده در حد یک فناوری پتنت شده باقی مانده و عملاً تنسنت عرضه فوری آن به بازار را به فراموشی بسپارد. اما روی دیگر سکه که عمدتاً از شرکت‌های چینی دیده شده است، عرضه به یک باره محصولات جدید و ارزان‌قیمتی است که به‌راحتی رقبای خارجی را حتی در بازار کشورهای خودشان با مشکل جدی روبرو می‌نماید.

 

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.