محکومیت ۳۰۸ میلیون دلاری اپل به دلیل نقض پتنت
۱۷ فروردین ۱۴۰۰ محکومیت ۳۰۸ میلیون دلاری اپل به دلیل نقض پتنت

اپل با حکم دادگاه منطقه‌ای تگزاس، محکوم به پرداخت ۳۰۸/۵ میلیون دلار به یک شرکت ارتباطات رسانه‌ای شده است. این حکم سنگین که به دلیل نقض پتنت شرکت «PMC» صادر گردیده، وضعیت غول فناوری آمریکا را در زمینه مدیریت حقوق دیجیتال با بحران مواجه می‌سازد.

اگرچه اپل بیشتر به عنوان یکی از پیشگامان صنعت تلفن همراه و فناوری‌های ارتباطی شناخته می‌شود، اما فعالیت‌های این شرکت فناور، تنها به عرضه محصولات بی‌نظیری همچون آیفون و مک‌بوک ختم نشده و این شرکت، در صدد ایجاد افقی ویژه در عرصه‌های مختلف فناوری است. در همین راستا، تلاش‌های این فناور آمریکایی طی سال‌های اخیر، سبدی گسترده از فناوری‌های متنوع را به دنبال داشته است. به‌عنوان مثال، اپل با بهره‌گیری از فرصت‌های نوظهوری همچون سلامت دیجیتال و خودروهای خودران، خود را به‌عنوان یک نوآور همه فن حریف در دنیای فناوری مطرح نموده است. نامزد شدن برای رهبری صنعت سلامت دیجیتال و تلاش برای تجاری‌سازی «تیتان» به‌عنوان یک خودروی خودران انحصاری، خروجی‌های ملموس این استراتژی محسوب می‌شوند. با این وجود، پیشگامی در دنیای فناوری و نوآوری، چالش‌های زیادی برای اپل پدید آورده است. این شرکت، به رغم سبد گسترده دارایی‌های فکری خود که شامل هزاران گواهی ثبت اختراع است، به کرات هدف شکایت شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک و حتی مخترعین فردی قرار گرفته است. دسته‌ای از این دعاوی حقوقی پتنت، به اختلاف نظر اپل و سایر غول‌های فناوری در زمینه حق امتیاز مجوزهای بهره‌برداری باز می‌گردد که شاید مشهورترین این پرونده‌ها، دعوی جنجالی با کوآلکام بوده است. در کنار این موضوع، مجموعه‌ای از شکایات نیز، از طرف شرکت‌های کوچک و مخترعین فردی مختلفی به ثبت رسیده که عمدتاً از طریق وارد نمودن اتهام نقض پتنت به شرکت بزرگی همچون اپل، مترصد فرصتی برای درآمدزایی می‌باشند. با اغماض، می‌توان گفت که بخش اعظم این شکایت‌ها، از سوی باج‌گیران پتنت و «NPE»ها صورت می‌گیرد، اگرچه در این میان، برخی مجموعه‌های فناور هم به چشم می‌خورند. به نظر می‌رسد که «PMC» و غرامت ۳۰۸ میلیون دلاری جدید هم، به همین گروه متعلق است!

«PMC»، یک شرکت فعال در حوزه صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت است که در حال حاضر، سبدی متشکل از ۱۰۰ گواهی ثبت اختراع و تعداد زیادی پرونده در حال ارزیابی را مدیریت می‌کند. جالب اینجا است که این شرکت کوچک، تنها بر صدور و مدیریت مجوزهای بهره‌برداری از پتنت‌های متعلق به بنیان‌گذار خود، جان هاروی (John Harvey) متمرکز بوده و مشتریان بزرگی از جمله سونی و سامسونگ را در زمره متقاضیان طرف قرارداد خود دارد.

اختلاف اپل و «PMC»، به سال ۲۰۱۵ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که این شرکت، با ثبت شکایتی، اپل را به نقض یکی از پتنت‌های خود در حوزه مدیریت حقوق دیجیتال متهم نمود. در ادامه، اپل اعتبار پتنت مذکور را به چالش کشید و حتی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، رأی به بی‌اعتبار بودن ادعاهای این پتنت داد. با این حال، دادگاه تجدیدنظر در مارس ۲۰۲۰ میلادی، این رأی را برگردانده و در نهایت در سال جاری میلادی، دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اپل را به پرداخت غرامت ملزم نمود. گفته می‌شود که اپل هنوز هم به سرانجام این پرونده امیدوار بوده و تصمیم به فرجام خواهی دارد.

گفتنی است که این تنها زورآزمایی «PMC» با غول‌های فناوری نبوده و این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز، شکایاتی علیه گوگل، نتفلیکس و «Akamai» به ثبت رسانیده است. باید منتظر ماند و دید که آیا «PMC» در پرونده‌های مذکور هم موفق به دریافت مبالغ هنگفت از ناقضین پتنت خواهد شد یا خیر!

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.