استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده
۱۸ فروردین ۱۴۰۰

استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده

ایده جدید دیزنی برای توسعه قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده، استفاده از پوست انسان به‌عنوان یک شبکه ارتباطی است. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، کاربران سیستم واقعیت افزوده، از طریق لمس اشیای مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، می‌توانند تعامل با آن‌‌ها را تجربه کنند. اگر دیزنی عملکرد موفقی در عملیاتی نمودن این ایده داشته باشد، نسل جدید سیستم‌های واقعیت افزوده، تا حدود زیادی بی‌نیاز از کنترل‌کننده‌های مجزا بوده و در عین حال، تجربه بهتری را برای کاربران به دنبال خواهند داشت.

نام دیزنی، بسیاری از افراد را به دنیای قصه، فیلم، بازی و سرگرمی می‌برد. با این وجود، دنیای کسب‌وکارهای امروزی، در اختیار داشتن فناوری‌های متنوع را برای شرکت‌های فناور بزرگ الزامی نموده است. دیگر یک سازنده تلفن همراه و وسایل الکترونیکی مصرفی همچون اپل و نوکیا، فقط بر همان فعالیت سنتی خود متمرکز نبوده و برای ماندن در گردونه رقابت‌ها، باید به فناوری‌های مختلفی همچون سلامت دیجیتال، خودروهای خودران، فناوری‌های ارتباطی و هزاران فناوری دیگر هم چنگ بزنند. شواهد حاکی از آن است که دیزنی هم در چنین مسیری قدم برداشته و در تلاش است تا به کمک فناوری‌های جدید، نیازهای جانبی خود را مرتفع نماید. فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، در حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته و همین موضوع، شرکت‌های زیادی همچون مایکروسافت، اپل، سونی و حتی نایک را به توسعه آن‌ها وا داشته است. بدیهی است که حوزه سرگرمی، یکی از پتانسیل‌های بالقوه برای تجاری‌سازی فناوری‌های مذکور بوده و از همین رو، سرمایه‌گذاری دیزنی در این حوزه، منطقی به نظر می‌رسد.

تقاضانامه جدید دیزنی که در جولای 2019 و تحت عنوان «سیستم‌ها و روش‌های ایجاد یک محیط تعاملی برای پاسخ به ورودی‌های لمسی» به ثبت رسیده، به توصیف این موضوع می‌پردازد که چگونه از پوست انسان، به‌عنوان یک مسیر انتقال و مخابره اطلاعات استفاده شود. در متن پتنت آمده است: «هنگامی که کاربر یک شیء خاص را از طریق هدست مشاهده می‌کند، آن شیء از طریق محتوای افزوده ایجاد شده، قابلیت تعامل خواهد داشت. تصور کنید که یک اسباب‌بازی میکی موس را برداشته‌اید و از طریق هدست به آن نگاه می‌کنید و از او می‌خواهید که با شما صحبت کند. این چیزی است که فناوری جدید قابلیت انجام آن را خواهد داشت». گفتنی است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به‌تازگی اقدام به انتشار این درخواست ثبت اختراع، با شماره «US 2021/0011542» نموده است.

پایه و اساس پتنت دیزنی، فناوری ارتباطات از طریق کانال بدن (Body channel communication) یا «BCC» است. این فناوری، به واسطه قابلیت هدایت بسیار بالای بدن انسان، از آن به عنوان کانالی برای انتقال سیگنال‌های بی‌سیم استفاده می‌کند. دیزنی در پتنت خود، با قرار دادن این فناوری در اشیای فیزیکی مانند اسباب بازی‌ها، امکان برقراری ارتباط دوطرفه از طریق تعامل لمسی را فراهم می‌کند. اطلاعات از طریق پوست کاربر جریان یافته و بدن را به یک شبکه محاسباتی مبدل می‌سازد.

جالب اینجا است که دیزنی در اسناد ثبت اختراع خود، ارتباط لمسی را شامل هر گونه تماس فیزیکی با دست، پا و سایر اندام‌ها تعریف نموده و خاطر نشان می‌کند که حتی دریافت سیگنال‌ها بدون لمس اشیاء، تا حداکثر فاصله پنج سانتیمتری آن‌ها هم امکان‌پذیر خواهد بود. این اختراع، شامل اجزاء بسیار زیادی است که باید به یک یا چند شبکه متصل شده و با یکدیگر در ارتباط باشند. حداقل استفاده از دو دستگاه «BCC» که خود شامل پردازنده‌هایی برای تحلیل شرایط می‌باشند و یک سیستم پردازنده مرکزی که قابلیت خواندن دستورالعمل‌ها، شناخت اجزاء و کنترل آن‌ها را داشته باشد، برای این منظور الزامی خواهد بود.

لازم به ذکر است که ثبت این پتنت، توسط «Disney Enterprises, Inc»، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های والت دیزنی انجام شده که مسئولیت مدیریت دارایی‌های فکری این شرکت را بر عهده دارد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۷ فروردین ۱۴۰۰

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!
۲۶ فروردین ۱۴۰۰

وبیناری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری: ایده‌هات رو روانه بازار کن!

آکادمی کانون پتنت ایران، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، برگزاری وبینار ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است: "ایده‌هات رو روانه بازار کن!". این وبینار، در مورخ ششم اردیبهشت و مصادف با روز جهانی مالکیت فکری، از ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ برگزار می‌گردد.

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری
۱۴ فروردین ۱۴۰۰

ایده خلاقانه نوجوان چینی برای بیماران آلزایمری

یک نوجوان خوش‌فکر چینی، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، پوشیدنی هوشمندی توسعه داده که به یاری بیماران مبتلا به آلزایمر می‌آید. گردنبند هوشمند «لو یوآن» پانزده ساله، برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر طراحی شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا با چالش‌های کمتری روبرو شوند. این تجهیز منحصربه‌فرد و خلاقانه، علاوه بر امکان تشخیص اعضای خانواده برای فرد مبتلا، از طریق یک دستیار صوتی، به آن‌ها کمک می‌کند تا راه خانه را پیدا کنند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

تولید محصولات گیاهی مقوی به کمک هوش مصنوعی

ثبت اختراع جدید «نات‌کو»، دریچه جدیدی به روی صنایع غذایی و فعالان این حوزه باز نموده است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای جستجو، شناسایی و تولید محصولات گیاهی متناسب با نمونه‌های مشابه حیوانی، دستاورد خارق‌العاده‌ای است که در پرونده ثبت اختراع نات‌کو، به آن پرداخته شده است. این اختراع منحصربه‌فرد، با حمایت قابل توجه سرمایه‌گذاران معتبری همچون جف بزوس همراه شده و همین مسئله، بیانگر ارزش تجاری بالای این فناوری است.

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»
۱۱ فروردین ۱۴۰۰

حق امتیاز ۱.۲ میلیارد دلاری هوآوی برای فناوری «5G»

هوآوی با تکیه بر سبد پتنت قدرتمند خود در حوزه فناوری «5G»، در حال تهیه و تدارک یک استراتژی تهاجمی مالکیت فکری است. این غول فناوری‌های ارتباطی، به دنبال آن است که به ازای هر گوشی تلفن همراه هوشمند متصل به شبکه‌های «5G» و نسل‌های قبلی این فناوری پیشرفته، مبلغ ۲.۵ دلار از سازندگان تلفن‌های همراه دریافت نماید؛ چیزی که درآمد حداقل ۱.۲ میلیارد دلاری را برای این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ارمغان می‌آورد.