استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده

ایده جدید دیزنی برای توسعه قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده، استفاده از پوست انسان به‌عنوان یک شبکه ارتباطی است. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، کاربران سیستم واقعیت افزوده، از طریق لمس اشیای مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، می‌توانند تعامل با آن‌‌ها را تجربه کنند. اگر دیزنی عملکرد موفقی در عملیاتی نمودن این ایده داشته باشد، نسل جدید سیستم‌های واقعیت افزوده، تا حدود زیادی بی‌نیاز از کنترل‌کننده‌های مجزا بوده و در عین حال، تجربه بهتری را برای کاربران به دنبال خواهند داشت.

نام دیزنی، بسیاری از افراد را به دنیای قصه، فیلم، بازی و سرگرمی می‌برد. با این وجود، دنیای کسب‌وکارهای امروزی، در اختیار داشتن فناوری‌های متنوع را برای شرکت‌های فناور بزرگ الزامی نموده است. دیگر یک سازنده تلفن همراه و وسایل الکترونیکی مصرفی همچون اپل و نوکیا، فقط بر همان فعالیت سنتی خود متمرکز نبوده و برای ماندن در گردونه رقابت‌ها، باید به فناوری‌های مختلفی همچون سلامت دیجیتال، خودروهای خودران، فناوری‌های ارتباطی و هزاران فناوری دیگر هم چنگ بزنند. شواهد حاکی از آن است که دیزنی هم در چنین مسیری قدم برداشته و در تلاش است تا به کمک فناوری‌های جدید، نیازهای جانبی خود را مرتفع نماید. فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، در حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته و همین موضوع، شرکت‌های زیادی همچون مایکروسافت، اپل، سونی و حتی نایک را به توسعه آن‌ها وا داشته است. بدیهی است که حوزه سرگرمی، یکی از پتانسیل‌های بالقوه برای تجاری‌سازی فناوری‌های مذکور بوده و از همین رو، سرمایه‌گذاری دیزنی در این حوزه، منطقی به نظر می‌رسد.

تقاضانامه جدید دیزنی که در جولای 2019 و تحت عنوان «سیستم‌ها و روش‌های ایجاد یک محیط تعاملی برای پاسخ به ورودی‌های لمسی» به ثبت رسیده، به توصیف این موضوع می‌پردازد که چگونه از پوست انسان، به‌عنوان یک مسیر انتقال و مخابره اطلاعات استفاده شود. در متن پتنت آمده است: «هنگامی که کاربر یک شیء خاص را از طریق هدست مشاهده می‌کند، آن شیء از طریق محتوای افزوده ایجاد شده، قابلیت تعامل خواهد داشت. تصور کنید که یک اسباب‌بازی میکی موس را برداشته‌اید و از طریق هدست به آن نگاه می‌کنید و از او می‌خواهید که با شما صحبت کند. این چیزی است که فناوری جدید قابلیت انجام آن را خواهد داشت». گفتنی است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به‌تازگی اقدام به انتشار این درخواست ثبت اختراع، با شماره «US 2021/0011542» نموده است.

پایه و اساس پتنت دیزنی، فناوری ارتباطات از طریق کانال بدن (Body channel communication) یا «BCC» است. این فناوری، به واسطه قابلیت هدایت بسیار بالای بدن انسان، از آن به عنوان کانالی برای انتقال سیگنال‌های بی‌سیم استفاده می‌کند. دیزنی در پتنت خود، با قرار دادن این فناوری در اشیای فیزیکی مانند اسباب بازی‌ها، امکان برقراری ارتباط دوطرفه از طریق تعامل لمسی را فراهم می‌کند. اطلاعات از طریق پوست کاربر جریان یافته و بدن را به یک شبکه محاسباتی مبدل می‌سازد.

جالب اینجا است که دیزنی در اسناد ثبت اختراع خود، ارتباط لمسی را شامل هر گونه تماس فیزیکی با دست، پا و سایر اندام‌ها تعریف نموده و خاطر نشان می‌کند که حتی دریافت سیگنال‌ها بدون لمس اشیاء، تا حداکثر فاصله پنج سانتیمتری آن‌ها هم امکان‌پذیر خواهد بود. این اختراع، شامل اجزاء بسیار زیادی است که باید به یک یا چند شبکه متصل شده و با یکدیگر در ارتباط باشند. حداقل استفاده از دو دستگاه «BCC» که خود شامل پردازنده‌هایی برای تحلیل شرایط می‌باشند و یک سیستم پردازنده مرکزی که قابلیت خواندن دستورالعمل‌ها، شناخت اجزاء و کنترل آن‌ها را داشته باشد، برای این منظور الزامی خواهد بود.

لازم به ذکر است که ثبت این پتنت، توسط «Disney Enterprises, Inc»، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های والت دیزنی انجام شده که مسئولیت مدیریت دارایی‌های فکری این شرکت را بر عهده دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی
۲۸ مهر ۱۴۰۰

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی

پایگاه جستجوی «دارکوب»، با هدف تجمیع و رصد دارایی‌های فکری ثبت شده در ایران شروع به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده‌های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.