استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده
۱۸ فروردین ۱۴۰۰

استفاده از پوست انسان به‌عنوان شبکه ارتباطی در سیستم واقعیت افزوده

ایده جدید دیزنی برای توسعه قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده، استفاده از پوست انسان به‌عنوان یک شبکه ارتباطی است. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت، کاربران سیستم واقعیت افزوده، از طریق لمس اشیای مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، می‌توانند تعامل با آن‌‌ها را تجربه کنند. اگر دیزنی عملکرد موفقی در عملیاتی نمودن این ایده داشته باشد، نسل جدید سیستم‌های واقعیت افزوده، تا حدود زیادی بی‌نیاز از کنترل‌کننده‌های مجزا بوده و در عین حال، تجربه بهتری را برای کاربران به دنبال خواهند داشت.

نام دیزنی، بسیاری از افراد را به دنیای قصه، فیلم، بازی و سرگرمی می‌برد. با این وجود، دنیای کسب‌وکارهای امروزی، در اختیار داشتن فناوری‌های متنوع را برای شرکت‌های فناور بزرگ الزامی نموده است. دیگر یک سازنده تلفن همراه و وسایل الکترونیکی مصرفی همچون اپل و نوکیا، فقط بر همان فعالیت سنتی خود متمرکز نبوده و برای ماندن در گردونه رقابت‌ها، باید به فناوری‌های مختلفی همچون سلامت دیجیتال، خودروهای خودران، فناوری‌های ارتباطی و هزاران فناوری دیگر هم چنگ بزنند. شواهد حاکی از آن است که دیزنی هم در چنین مسیری قدم برداشته و در تلاش است تا به کمک فناوری‌های جدید، نیازهای جانبی خود را مرتفع نماید. فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، در حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته و همین موضوع، شرکت‌های زیادی همچون مایکروسافت، اپل، سونی و حتی نایک را به توسعه آن‌ها وا داشته است. بدیهی است که حوزه سرگرمی، یکی از پتانسیل‌های بالقوه برای تجاری‌سازی فناوری‌های مذکور بوده و از همین رو، سرمایه‌گذاری دیزنی در این حوزه، منطقی به نظر می‌رسد.

تقاضانامه جدید دیزنی که در جولای 2019 و تحت عنوان «سیستم‌ها و روش‌های ایجاد یک محیط تعاملی برای پاسخ به ورودی‌های لمسی» به ثبت رسیده، به توصیف این موضوع می‌پردازد که چگونه از پوست انسان، به‌عنوان یک مسیر انتقال و مخابره اطلاعات استفاده شود. در متن پتنت آمده است: «هنگامی که کاربر یک شیء خاص را از طریق هدست مشاهده می‌کند، آن شیء از طریق محتوای افزوده ایجاد شده، قابلیت تعامل خواهد داشت. تصور کنید که یک اسباب‌بازی میکی موس را برداشته‌اید و از طریق هدست به آن نگاه می‌کنید و از او می‌خواهید که با شما صحبت کند. این چیزی است که فناوری جدید قابلیت انجام آن را خواهد داشت». گفتنی است که دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به‌تازگی اقدام به انتشار این درخواست ثبت اختراع، با شماره «US 2021/0011542» نموده است.

پایه و اساس پتنت دیزنی، فناوری ارتباطات از طریق کانال بدن (Body channel communication) یا «BCC» است. این فناوری، به واسطه قابلیت هدایت بسیار بالای بدن انسان، از آن به عنوان کانالی برای انتقال سیگنال‌های بی‌سیم استفاده می‌کند. دیزنی در پتنت خود، با قرار دادن این فناوری در اشیای فیزیکی مانند اسباب بازی‌ها، امکان برقراری ارتباط دوطرفه از طریق تعامل لمسی را فراهم می‌کند. اطلاعات از طریق پوست کاربر جریان یافته و بدن را به یک شبکه محاسباتی مبدل می‌سازد.

جالب اینجا است که دیزنی در اسناد ثبت اختراع خود، ارتباط لمسی را شامل هر گونه تماس فیزیکی با دست، پا و سایر اندام‌ها تعریف نموده و خاطر نشان می‌کند که حتی دریافت سیگنال‌ها بدون لمس اشیاء، تا حداکثر فاصله پنج سانتیمتری آن‌ها هم امکان‌پذیر خواهد بود. این اختراع، شامل اجزاء بسیار زیادی است که باید به یک یا چند شبکه متصل شده و با یکدیگر در ارتباط باشند. حداقل استفاده از دو دستگاه «BCC» که خود شامل پردازنده‌هایی برای تحلیل شرایط می‌باشند و یک سیستم پردازنده مرکزی که قابلیت خواندن دستورالعمل‌ها، شناخت اجزاء و کنترل آن‌ها را داشته باشد، برای این منظور الزامی خواهد بود.

لازم به ذکر است که ثبت این پتنت، توسط «Disney Enterprises, Inc»، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های والت دیزنی انجام شده که مسئولیت مدیریت دارایی‌های فکری این شرکت را بر عهده دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.