امکان جستجوی اسناد غیر پتنت در پایگاه داده «PATENTSCOPE»
۲۱ فروردین ۱۴۰۰ امکان جستجوی اسناد غیر پتنت در پایگاه داده «PATENTSCOPE»

با تلاش‌های سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، محتوای غیر پتنت هم به پایگاه داده این نهاد افزوده شد. بنا بر اعلام رسمی این نهاد، پروژه دسترسی به اسناد غیر پتنت در پایگاه داده «PATENTSCOPE» و ادغام و یکپارچه‌سازی جستجوی آن‌ها در کنار اسناد ثبت اختراع، با دسترسی به بیش از ۵۴۰۰۰ سند موجود در «Nature.com» و محتوای مرتبط با علم و فناوری در ویکی‌پدیا، آغاز شده است.

همه ساله، حجم انبوهی از اسناد ثبت اختراع به‌عنوان منابع ارزشمند فنی، به گنجینه دانش بشری افزوده می‌شود. ارزش علمی و تجاری این اسناد، بسیاری از سازمان‌های فعال در حوزه مالکیت فکری را بر آن داشته تا با استفاده از پایگاه‌های داده تخصصی، بهره‌برداری از این منابع را تسهیل کنند. «PATENTSCOPE»، در زمره مشهورترین پایگاه‌های داده ثبت اختراع است که در وهله نخست، با تمرکز بر درخواست‌های به ثبت رسیده ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) راه‌اندازی شده است. اما این پایگاه داده، تنها به پرونده‌های «PCT» محدود نبوده و مجموعه‌ای از پتنت‌های ملی و منطقه‌ای، از جمله اسناد ثبت اختراع موجود در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، دفتر مالکیت فکری کره جنوبی، دفتر ثبت اختراع ژاپن، دفتر مالکیت فکری چین، دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، سازمان منطقه‌ای مالکیت فکری آفریقا (ARIPO) و سازمان ثبت اختراع اوراسیا (EAPO) را تحت پوشش خود قرار داده است.

با وجود حجم بالای اسناد قابل دسترس در این پایگاه داده، یکی از محدودیت‌های آن، عدم دسترسی یکپارچه به اسناد غیر پتنتی است. این در حالی است که در زمان جستجوی دانش پیشین، ثبت اختراعات تنها یکی از منابع جستجو بوده و مقالات، کتاب‌ها و گزارشات علمی (موسوم به ادبیات غیر پتنت) هم باید مورد بررسی قرار گیرند. از این رو، به‌منظور انجام یک جستجوی کامل و صحیح، لازم است تا علاوه بر پایگاه‌های داده ثبت اختراع، سایر منابع مانند مجلات و انتشارات بزرگ علمی را هم مورد بررسی قرار داد که انجام این دو به‌صورت جداگانه، امری بسیار زمان‌بر و پیچیده خواهد بود. سازمان جهانی مالکیت فکری، با هدف تسهیل فرآیند جستجو و یکپارچه‌سازی منابع دانش پیشین، اقدام به افزودن برخی منابع جانبی به پایگاه داده ثبت اختراع خود نموده است. اولین گام در راستای تحقق این هدف، امکان جستجوی بیش از ۵۴۰۰۰ سند «Nature.com» است. این اسناد، شامل برخی از مقالات معتبر در علوم چند رشته‌ای جهان است که دسترسی به آن‌ها در کنار اسناد ثبت اختراع، می‌تواند فرآیند جستجوی کاربران را به شدت تسهیل نماید.

علاوه بر اسناد  مذکور، قابلیت دسترسی و جستجوی فیلتر شده محتوای علمی و فناورانه ویکی‌پدیا نیز، به «PATENTSCOPE» افزوده شده است. گفتنی است که محتوای جدید موجود در پایگاه داده، کاملاً با اسناد ثبت اختراع یکپارچه شده و به‌راحتی در فهرست نتایج جستجو قابل نمایش خواهند بود. همچنین، تمامی ویژگی‌های جستجوی «PATENTSCOPE»، سرویس ترجمه «WIPO Translate» و حتی برخی ویژگی‌های اختصاصی برای جستجوی صرف اطلاعات غیرپتنتی، برای این داده‌های جدید قابل دسترس خواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.