سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ سیطره مطلق فناوران چینی بر فعالیت‌های ثبت اختراع حوزه بلاک‌چین

آمارها حکایت از آن دارد که شرکت‌های چینی، با ثبت رکوردهای خیره‌کننده در سال ۲۰۲۰ میلادی، خود را به‌عنوان بازیگران برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین معرفی نموده‌اند. بنابر فهرست منتشر شده توسط «IAM»، در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، تنها یک شرکت غیر چینی وجود دارد!

فناوری بلاک‌چین که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اختراع پس از اینترنت یاد می‌شود، در ابتدا به‌عنوان بستر اصلی توسعه ارزهای دیجیتال مطرح بود. اما به مرور زمان و با آشنایی بیشتر شرکت‌های فناور با پتانسیل‌های این فناوری ارزشمند، کاربردهای مختلفی برای آن توسعه یافت که از آن جمله، می‌توان به خدمات مالی و مبادلات پولی، شبکه‌های اجتماعی، مدیریت دیجیتال فرآیند ساخت افزودنی، جمع‌آوری داده‌ها در خانه‌های هوشمند، حفظ حریم شخصی در مرورگر وب و حتی رهگیری و ارزش‌گذاری پتنت اشاره نمود. در این میان، چین در راستای چشم‌انداز بلندپروازانه خود برای سیطره بر جهان از طریق حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری، این حوزه از فناوری را در اولویت سیاست‌های حمایتی خود قرار داده است. نتیجه این تمرکز و سیاست‌های حمایتی، پیشگامی بی‌بدیل شرکت‌های چینی در زمینه ثبت اختراعات حوزه بلاک‌چین می‌باشد.

بنا بر گزارش منتشر شده، ۹ شرکت چینی لیست شده در فهرست متقاضیان برتر ثبت اختراع در حوزه بلاک‌چین، مجموعاً با ۳۰۶۶ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰ میلادی، تقریباً یک سوم از مجموع پتنت‌های جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان، «Ant Group» که از زیرمجموعه‌های گروه تجاری علی‌بابا قلمداد می‌شود، با ثبت ۵۸۶ درخواست جدید در سال ۲۰۲۰ و حتی با افت تقریباً ۳۳ درصدی نسبت به ۸۸۰ درخواست ثبت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی، مجموعاً با ۲۲۹۸ درخواست، در رده نخست بازیگران برتر قرار گرفته است.

نکته جالب در خصوص گزارش منتشر شده «IAM»، در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف برای معرفی متقاضیان برتر است. طبقه‌بندی این شرکت‌ها، با استفاده از شاخص پتنت‌های جهانی یا «DWPI» انجام گرفته که توسط شرکت کلاریویت (Clarivate) ارائه شده است. این شاخص، به‌طور همزمان به هر دو مقوله کیفیت و کمیت پرداخته و از همین رو، در کنار تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده توسط هر شرکت، فاکتورهای دیگری همچون وسعت فنی، پوشش جغرافیایی و متوسط استنادات سالیانه را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همین عامل، موجب شده تا «IBM» به عنوان تنها شرکت چینی حاضر در این لیست، علیرغم تعداد پتنت کمتر نسبت به برخی رقبا، بعد از «Ant Group»، در رده دوم لیست قرار گیرد. گفتنی است که این شرکت با ثبت ۶۴۷ درخواست ثبت اختراع، رده چهارمی را از منظر تعداد پتنت دارد.

«Ping An Group» با ۱۲۱۵ درخواست و تنسنت (Tencent) با ۵۸۵ درخواست، از دیگر بازیگران برتر در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند. «Ping An Group» با عملکرد خارق‌العاده خود در این سال و در حالی که سال قبل تنها ۲۱۹  درخواست در این حوزه ثبت نموده بود، موفق به پیشی گرفتن از تنسنت از منظر تعداد درخواست شده است. روند تغییرات قابل توجه، حکایت از این واقعیت دارد که علیرغم نوظهور بودن فناوری بلاک‌چین، شرکت‌های مختلف با تمام قوا در تلاش برای پیشی گرفتن در این حوزه می‌باشند.

کای لیانگ (Cai Liang)، معاون اجرایی مرکز تحقیقات بلاک‌چین دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University)، با اشاره به نقش فناوری بلاک‌چین و مشارکت فعالانه فناوران چینی می‌گوید: «با پشتیبانی قوی از سیاست‌های ملی و سرمایه‌گذاری‌های کلان، فناوری بلاک‌چین در مرحله کلیدی پیشرفت اقتصادی و امکان‌پذیر ساختن اقتصاد واقعی است. مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‌های چینی، به‌طور فزاینده‌ای از لزوم حمایت از حقوق مالکیت فکری آگاه بوده و سعی دارند تا با افزایش رقابت‌پذیری خود در سطح بین‌المللی، نفوذشان در بازار را افزایش دهند».

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.