برقراری ارتباط در زیر آب یا محیط‌های فاقد شبکه ارتباطات بی‌سیم
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ برقراری ارتباط در زیر آب یا محیط‌های فاقد شبکه ارتباطات بی‌سیم

اپل در اندیشه توسعه یک سیستم ارتباطی جدید و کاملاً پیشرفته است که دسترسی به محیط‌های دور از دسترس، همچون زیر آب یا زیر زمین را ممکن می‌سازد. بنا بر ثبت اختراع جدید این فناور مشهور، به کمک شارژ مغناطیسی القایی، امکان برقراری ارتباط در زیر آب، زیر زمین و همچنین مناطق روستایی و مرتفعی که شبکه ارتباطات بی‌سیم وجود ندارد، فراهم می‌گردد.

در دنیای دیجیتال امروز که تقریباً همه چیز در گروی ارتباطات است، یکی از چالش‌های کلیدی، محدودیت در اتصال دستگاه‌های الکترونیکی بی‌سیم به شبکه‌های تلفن همراه و یا شبکه‌های اینترنتی است. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در برخی شرایط حساس، به دلیل نداشتن آنتن تلفن همراه و حتی اینترنت، امکان ارتباط برقرار نمودن با دیگران را نداشته و با مشکلاتی روبرو شوید. برای مثال، در محیط زیر آب، زیر زمین، مناطق روستایی یا کوهستان‌های مرتفع، دستگاه‌های الکترونیکی بی‌سیم، قابلیت ایجاد یک ارتباط مطلوب را نخواهند داشت. در واکنش به این مسئله، اپل با توسعه تکنیک‌های جدید، سعی دارد تا امکان ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی بی‌سیم را حتی در صورت عدم وجود شبکه تلفن همراه یا اینترنت فراهم نماید. اختراع جدید اپل، در بسیاری از حوزه‌ها، از جمله کاربردهای پزشکی (مانند سنجش غیرتهاجمی، نظارت بر قلب و ...)، برنامه‌های مربوط به امنیت (مانند نظارت و تشخیص حرکت)، تولید و توزیع (مانند سیستم‌های ردیابی محصول)، اکتشاف نفت و گاز (مانند حفاری و کار در بستر دریا)، استخراج انرژی (مانند معادن زغال‌سنگ و تونل‌ها)، هوافضا، کاربردهای نظامی، عملیات جستجو و نجات و مواردی از این دست، مفید خواهد بود.

در این درخواست ثبت اختراع که در مارس ۲۰۱۷ به ثبت رسیده و گواهی آن با شماره «US 10965142»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، سه سناریوی مختلف توصیف شده است. در سناریوی اول، یک آیفون نشان داده شده که برای برقراری ارتباط در محیط‌های زیر آب استفاده می‌شود. دستگاه «A»، در یک محیط زیر آب (مثلاً دریا، اقیانوس، رودخانه، استخر و ...) قرار گرفته و دستگاه‌های «B» و «C» نیز، به ترتیب در زیر آب و بالاتر از آب قرار می‌گیرند. در شرایط خاص، با استفاده از مدار شارژ القایی و ارتباطی، دستگاه «A» به صورت بی‌سیم (مثلاً سیگنالینگ مغناطیسی القایی با فرکانس پایین)، یک یا چند پیام (به صورت SMS یا MMS) به دستگاه الکترونیکی «B» یا «C» ارسال می‌کند. این دستگاه، قادر به برقراری ارتباط از محیط زیر آب بوده و حتی ممکن است پیام‌های از پیش تعیین شده‌ای برای اقدام سریع وجود داشته باشد که از آن جمله، می‌توان به مواردی نظیر: «هشدار، کوسه» یا «بالا رفتن» و «پایین رفتن» اشاره نمود. گفتنی است، اپل خاطرنشان نموده که این دستگاه آیفون، ضد آب بوده و یا در یک پوشش عایق محصور می‌شود.

در سناریوی دوم اپل، یک مدار شارژ القایی و ارتباطی توصیف شده که به دستگاه الکترونیکی حاضر در محیط زیر آب ( و یا هر فضای دور از دسترس دیگر)، امکان می‌دهد تا عکس و تصاویر ویدئویی محیط را ثبت و ذخیره‌سازی نماید. شروع به ثبت این تصاویر، می‌تواند از طریق یک فناوری ساده تایمر یا تشخیص حرکت صورت پذیرد. در ادامه، این تصاویر از طریق سیگنالینگ القایی مغناطیسی، به دستگاه الکترونیکی بالاتر از سطح آب انتقال می‌یابد.

در سومین و آخرین سناریو هم، یک آنتن و منبع تغذیه مغناطیسی در مقیاس بزرگ معرفی شده که مثلاً بر روی یک کشتی قرار گرفته و به‌عنوان یک چراغ ارتباطی برای غواصان عمل می‌کند. این تکنیک، می‌تواند تشخیص جهت حرکت را تسهیل نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.