پیشگامی غول‌های فناوری آمریکا در حوزه محاسبات کوانتومی
۳۱ فروردین ۱۴۰۰ پیشگامی غول‌های فناوری آمریکا در حوزه محاسبات کوانتومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مایکروسافت، غول نوستالژیک صنعت کامپیوتر، رهبری نوآوری در حوزه محاسبات کوانتومی را در دست گرفته است. پس از این شرکت که با ۴۲۵ درخواست ثبت اختراع در سال ۲۰۱۹ میلادی، در صدر فهرست متقاضیان برتر قرار دارد، «D Wave Systems» و «IBM» به ترتیب با ۳۰۷، ۲۹۶ درخواست، در تلاش برای رسیدن به این غول آمریکایی هستند.

محاسبات کوانتومی، یکی از حوزه‌های نوظهور فناوری است که در سال‌های اخیر، به شدت مورد استقبال صنایع و شرکت‌های فناور مختلف قرار گرفته است. این مفهوم پیشرفته که از پدیده‌های مکانیک کوانتومی برای انجام محاسبات استفاده می‌کند، دروازه‌های جدیدی از علم را در پیش روی بشریت قرار داده و با گذشت هر سال، با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه می‌گردد. امیدهای موجود برای ایجاد و توسعه رایانه‌های کوانتومی و آینده‌ای که برای آن‌ها تصور می‌شود، به حدی است که بسیاری از سازمان‌های خصوصی و دولتی، به اقسام مختلفی برای توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند. بدیهی است که با پررنگ شدن نقش اطلاعات و داده در دنیای فعلی، سرعت گرفتن محاسبات تا چه حد می‌تواند ارزشمند باشد. خروجی این سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در قالب صدها پتنت به ثبت رسیده توسط شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک مشاهده نمود.

بر اساس اطلاعات استخراج شده از میان اسناد ثبت اختراع، پرکارترین فناور جهان در حوزه محاسبات کوانتومی، مایکروسافت است. این غول آمریکایی، با توجه به قابلیت‌های بی‌سابقه این فناوری در حل پیچیده‌ترین چالش‌های جامعه، سرمایه‌گذاری هنگفتی در این خصوص انجام داده و در تلاش است تا با پیشرو بودن در این حوزه، قدرت خود را به همه رقبا دیکته نموده و خود را در حوزه توسعه پردازشگرها و رایانه‌های نسل جدیدتر نیز، به‌عنوان یک رهبر جهانی معرفی نماید. در همین راستا، با گذشت چندین دهه فعالیت‌های تحقیق و توسعه، مایکروسافت موفق به دستیابی به پیشرفت‌های کلیدی در لایه‌های مختلف این فناوری، اعم از نرم‌افزار، کاربردها، دستگاه‌ها و کنترل آن شده است. این شرکت فناور، تاکنون ۴۲۵ پتنت با موضوع محاسبات کوانتومی به ثبت رسانیده و به همین واسطه، در صدر متقاضیان برتر ثبت اختراع قرار گرفته است. جالب این‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی، مایکروسافت «Azure Quantum» را به‌عنوان یک اکوسیستم ابری معرفی نموده که مزایای این فناوری را برای مردم و سازمان‌های مختلف در دسترس قرار می‌دهد.

دومین شرکت فعال در نوآوری‌های کوانتومی، «D Wave Systems» است. این شرکت، نخستین تأمین‌کننده تجاری رایانه‌های کوانتومی در جهان است که از همان ابتدای تأسیس خود، بر پیگیری سریع‌ترین مسیرهای تحقق کاربردهای عملی و ارزشمند برای مشتری متمرکز می‌باشد. «D-Wave Systems» با ۳۰۷ درخواست ثبت اختراع، در رده دوم متقاضیان برتر جای دارد. دیگر متقاضی فعال ثبت اختراع در حوزه محاسبات کوانتومی، «IBM» است که با ۲۹۶ درخواست ثبت اختراع، رده سومی را از آن خود نموده است. لازم به ذکر است که این شرکت فناور، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در طیف وسیعی از نوآوری‌های مختلف داشته و به همین واسطه، در سال ۲۰۲۰ میلادی، با اخذ ۹۱۳۰ گواهی ثبت اختراع در آمریکا، عنوان برترین شرکت دارنده گواهی ثبت اختراع در این کشور را برای بیست و هشتمین سال متوالی به خود اختصاص داد. عمده این پتنت‌ها، به هوش مصنوعی، نرم‌افزارهای ابری، محاسبات کوانتومی و امنیت اختصاص دارد.

در نهایت، اینتل را می‌توان دیگر پیشگام نوآوری در زمینه محاسبات کوانتومی دانست که با توجه به قابلیت‌های فناورانه و تجارب حاصل از تحقیق و توسعه داخلی و همکاری با دانشگاه‌ها و سایر صنایع، موفق به ثبت ۲۴۲ درخواست در این حوزه شده است. لازم به تأکید است که در کنار این چهار غول فناوری، بسیاری دیگر از فناوران مشهور، از جمله گوگل، آمازون، بایدو و «Atos Quantum» هم در این زمینه پیشتاز بوده و سعی در پیشی گرفتن از سایر رقبا دارند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.