تلاش برای طراحی و ساخت نخستین موتورسیکلت پرنده جهان
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ تلاش برای طراحی و ساخت نخستین موتورسیکلت پرنده جهان

ثبت اختراع جدید سوبارو (Subaru)، حاکی از آن است که این خودروساز مشهور ژاپنی، در اندیشه طراحی و تولید نوعی موتورسیکلت پرنده با عملکردی مشابه با بالگردهای فعلی است. اگرچه مفهوم خودروی پرنده آن‌چنان جدید نیست، اما این نخستین بار است که موتورسیکلت پرنده، توسط یکی از بازیگران صنعت خودروسازی معرفی می‌گردد.

آرزوی پرواز در آسمان، از رؤیاهای دیرین بشر بوده که در سال ۱۹۰۳ میلادی، با پرواز شجاعانه و تاریخی برادران رایت، به حقیقت تبدیل شد. با این وجود، خلاقیت ذهنی بشر هیچ سقف و مرزی را قبول نمی‌کند. از همین رو، خودروی پرنده به‌عنوان یک ایده بسیار جذاب، به آرزوی جدیدی تبدیل شد که بسیاری از مخترعین و نوآوران فعال در این صنعت را به خود مشغول نموده است. هواپیما نیاز به باند پرواز و فرود داشت و از آن مهم‌تر، استفاده از آن برای فضاهای شهری، با محدودیت‌هایی روبرو است. از طرف دیگر، بالگردها هم صرفاً برای مسیرهای هوایی ساخته شده‌اند و بدیهی است که یک خودروی متفاوت که علاوه بر قابلیت حرکت در جاده، امکان پرواز در آسمان را هم دارد (همراه با فراز و فرود آسان)، گزینه‌ای جذاب خواهد بود.

در حالی که تلاش‌های متعدد و اغلب ناموفقی برای توسعه و تجاری‌سازی خودروهای پرنده صورت گرفته، این بار سوبارو در تلاش است تا گامی به پیش نهاده و موتورسیکلت پرنده خود را معرفی نماید. بنا بر اسناد ثبت اختراع این شرکت که در سال ۲۰۲۰ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210061457» انتشار یافته است، موتورسیکلت ابداعی دارای عملکردی مشابه با یک بالگرد یا هواپیما خواهد بود.

این موتورسیکلت، نوعی وسیله نقلیه زمین به هوا است که می‌تواند به شکل عمودی از زمین برخاسته و پس از پرواز در آسمان، به همان صورت هم فرود آید. ویژگی فراز و فرود عمودی که اصطلاحاً «VTOL» نامیده می‌شود، نوآوری عمده موتورسیکلت پرنده سوبارو است. این ویژگی، هم‌اکنون از سوی برخی استارت‌آپ‌های مشهور همچون «Wisk» (تأسیس شده توسط لری پیج، بنیان‌گذار مشهور گوگل)، برای تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی مورد استفاده قرار گرفته است.

مطابق با اسناد ثبت اختراع، موتورسیکلت به نحوی طراحی شده که درون بدنه یک هواپیمای کوچک یک نفره جای می‌گیرد. هنگام نشستن روی زمین، بال‌های هواپیما به کناره‌ها چسبیده و در مقابل، هنگام پرواز، بال‌ها باز شده و پروانه‌های رو به بالا، موتورسیکلت را از زمین بلند می‌کنند. نکته جالب دیگر در خصوص سیستم «VTOL» بکار گرفته شده توسط سوبارو، استفاده از یک موتور احتراق داخلی است که در مقایسه با پیشرانه‌های تمام الکتریکی دستگاه‌های مشابه، تمایزی قابل تأمل بوجود می‌آورد.

گفتنی است که ایده موتورسیکلت پرنده و تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی آن، تنها اقدام قابل توجه سوبارو در ماه‌های اخیر نیست. این شرکت، به تازگی همکاری‌هایی را با تویاتو آغاز نموده، تا بدنه جدیدی از یک خودروی الکتریکی تولید نمایند. مجموعه‌ای از پنج پتنت مرتبط با هم که در تمامی آن‌ها اسامی تویوتا و سوبارو به‌عنوان متقاضی درج گردیده، نشان از یک همکاری فناورانه بین این دو خودروساز دارد که شاید منجر به طراحی و تولید یک پلتفرم جدید برای خودروهای الکتریکی شود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day