شکایت استارت‌آپ تاکسی هوایی لری پیج از رقیب قدرتمند خود
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ شکایت استارت‌آپ تاکسی هوایی لری پیج از رقیب قدرتمند خود

ویسک (Wisk Aero) که یک استارت‌آپ فعال در حوزه توسعه و تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی است و بیشتر به عنوان استارت‌آپ لری پیج، بنیان‌گذار مشهور گوگل شناخته می‌شود، رقیب خود آرچر (Archer Aviation) را به نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری متهم نموده است. ویسک مدعی است که آرچر با جذب کارمندان این شرکت، هم اقدام به سرقت اسرار تجاری نموده و هم از اختراعات این شرکت در محصول جدید خود استفاده نموده است.

سیستم پتنت، یک ابزار کارآمد برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌های فنی شرکت‌های فناور است. فرقی نمی‌کند که یک شرکت بزرگ چند میلیارد دلاری همچون «IBM» و گوگل باشید یا یک شرکت استارت‌آپی کوچک و تازه تأسیس، شما در دنیای فناورانه کسب‌وکارهای امروزی، در هر صورت به پتنت برای حفاظت از ایده‌های خود نیاز خواهید داشت. دعوی حقوقی جدید ویسک و آرچر، مثال خوبی از همین موضوع است. اختلاف دو شرکت از زمانی آغاز گردید که حدود ۱۰ تن از کارکنان ویسک، به آرچر پیوستند. شاید در نگاه نخست، این جابجایی منابع انسانی بین شرکت‌های فناور، امری طبیعی به نظر برسد. اما هنگامی که صحبت از انتقال ایده‌ها و دانش فنی شرکت سابق به میان می‌آید، موضوع به کلی متفاوت می‌شود. ویسک مدعی است که این کارمندان، اطلاعات مرتبط با طراحی محرمانه هواپیمای این شرکت، شامل طراحی قطعات و سیستم، فرآیند ساخت و حتی داده‌های آزمایشی را با کارفرمای جدید خود به اشتراک گذاشته‌اند. بدیهی است که این به معنای سرقت اسرار تجاری و نقض آشکار قوانین مالکیت فکری از سوی آرچر خواهد بود.

البته ویسک به دشواری اثبات این موضوع واقف بوده و به همین دلیل، در شکایتی که در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا به ثبت رسانیده، نقض پتنت را هم چاشنی دعوی خود نموده است. در این دادخواست، ادعا شده که طرح «eVTOL» آرچر که مربوط به پرواز و فرود عمودی هواپیماها است، یک کپی آشکار از طراحی ویسک برای نسل بعدی محصولات خود می‌باشد. ویسک مدعی است که این طرح نوآورانه، در پتنت این شرکت که در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به ثبت رسیده، توصیف شده است. این در حالی است که محصول جدید آرچر که تصاویر آن در سال جاری میلادی منتشر شده، شباهت زیادی به طرح‌های مندرج در این پتنت دارد.

ویسک، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌ بوئینگ و شرکت کیتی هاوک (Kitty Hawk) است که متعلق به لری پیج می‌باشد. این شرکت، در یک دادخواست ۷۳ صفحه‌ای، مدعی شده که یکی از کارمندان آن، در سال گذشته و پیش از آن‌که به آرچر بپیوندد، شبانه اقدام به دانلود هزاران فایل محرمانه نموده است. اگرچه ویسک در دادخواست خود نام این فرد خاطی را ذکر نکرده، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این فرد، اسکات فرمن (Scott Furman)، رئیس واحد معماری هوایی ویسک بوده که نام وی به عنوان مخترع در دو پتنت مورد دعوی ویسک هم ذکر شده و در حال حاضر، همین سمت را در شرکت آرچر به عهده دارد. بر اساس این دعوی، فرمن و سایر کارمندان سابق ویسک که به آرچر پیوسته‌اند، از دانش به دست آمده ناشی از پتنت‌های ویسک استفاده نموده و آن‌ها را در اختیار آرچر گذاشته‌اند.

ویسک اعلام نموده که نقض پتنت و سرقت اسرار تجاری توسط آرچر، زمانی به صورت کامل آشکار شد که این شرکت در ارائه خود به سرمایه‌گذاران «Atlas Crest Corporation» که به منظور یک ادغام ۳/۸ میلیارد دلاری انجام گرفت، از طراحی و مشخصات هواپیمای جدید خود رونمایی نمود. ویسک در دعوی خود، خواهان توقف استفاده از فناوری دزدیده شده این شرکت و نقض پتنت‌هایش شده است. آن‌ها اعلام داشته‌اند که ما مجبور به حفاظت از دارایی فکری خودمان هستیم که برای توسعه آن، یک دهه کار، تلاش و نوآوری داشته‌ایم.

البته در طرف دیگر ماجرا، آرچر اتهامات وارد شده را نپذیرفته و اعلام داشته که از خود در برابر این ادعای باطل دفاع می‌کند. سخنگوی این شرکت اظهار داشته: «جای تأسف است که ویسک درگیر دعاوی حقوقی شده و سعی دارد تا موضوع را از مسائل تجاری که باعث ترک چندین کارمند آن شده، منحرف نماید. این مباحث، از یک سال پیش مطرح بوده و پس از بررسی دقیق آن‌ها، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم، فناوری انحصاری ویسک به آرچر انتقال یافته است. ما قصد داریم که با قدرت از خود دفاع کنیم».

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day