محافظت از عابران و اجزای داخلی خودرو به کمک سپر جمع شونده
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ محافظت از عابران و اجزای داخلی خودرو به کمک سپر جمع شونده

اپل در ادامه نوآوری‌های متعدد خود برای خودروی مرموز تیتان، سپر جدیدی اختراع نموده که علاوه بر کاهش میزان آسیب به عابران پیاده و جذب ضربه با هدف جلوگیری از آسیب به قسمت‌های مختلف خودرو، قابلیت جابجایی و کوچک و بزرگ شدن هم دارد. برای مثال، سپر مذکور را می‌توان در هنگام پارک خودرو جمع نموده تا طول آن کاهش یافته و امکان پارک ساده‌تر فراهم شود.

بی‌شک اپل را می‌توان نمادی از نوآوری و خلاقیت دانست؛ غول فناوری جهان و ارزشمندترین برند بین شرکت‌های بزرگ و کوچک که علاوه بر صنعت تلفن همراه و ارتباطات به‌عنوان حوزه اصلی فعالیت، نیم‌نگاهی هم به سایر حوزه‌ها، از جمله سلامت دیجیتال و خودرو دارد.  اینکه اپل هر ماه صدها پتنت جدید در حوزه تلفن همراه، لپ‌تاپ و ساعت هوشمند به ثبت برساند، شاید خیلی دور از ذهن و عجیب نباشد، اما تأکید بر همین استراتژی و توجه به ریزترین ظرایف و ساده‌ترین اجزاء در حوزه‌ای همچون خودروسازی، به معنای آن است که اپل تصمیم دارد تا تیتان را همانند آیفون، به نمادی بزرگ از نوآوری و تکامل فناورانه مبدل سازد. بررسی سبد پتنت این شرکت، نشان می‌دهد که ابعاد و جنبه‌های گوناگونی اعم از سیستم نورپردازی و روشنایی داخلی، استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش ایمنی، سقف شیشه‌ای متحرک، سیستم تنظیمات دینامیکی صندلی و حتی تنظیم خودکار رنگ پنجره‌ها، مورد توجه طراحان و مهندسین آن قرار داشته و احتمالاً این روند، تا معرفی نهایی خودروی تیتان هم ادامه خواهد داشت!

ایده جدید اپل، تعبیه سپری انعطاف‌پذیر و به تعبیری هوشمند است که هم ایمنی عابران پیاده و هم حفاظت حداکثری از اجزا و بدنه خودرو را تضمین می‌کند. پتنت جدید این شرکت که در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده و گواهی آن با شماره «US 10974688»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده است، سپری را معرفی نموده که نسبت به مواردی که تاکنون مشاهده نموده‌ایم، تفاوت‌های محسوسی دارد. در پشت سپر، سیستم خاصی تعبیه شده که از نوعی ماده انعطاف‌پذیر و گاز تحت فشار پر شده است. این سیستم، امکان جابجایی ۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌متری سپر در راستای طول خودرو را فراهم نموده و بدین وسیله، در هنگام برخورد، ایمنی عابران پیاده و در عین حال اجزای داخلی خودرو را افزایش می‌دهد. در اسناد ثبت اختراع، در این خصوص آمده است که تغییر حالت سپر از حالت جمع شده به موقعیت گسترده، مکان تماس اولیه را در هنگام برخورد تغییر داده و به همین واسطه، سایر قسمت‌های خودرو، مانند صفحات بدنه خارجی و اعضای ساختار داخلی، ایمن‌تر خواهند بود.

اگرچه سیستم جدید اپل می‌تواند میزان حفاظت و امنیت خودرو و عابران را بهبود بخشد، اما احتمالاً این فضای باز ۲۰ تا ۱۶۰ میلیمتری، منجر به ایجاد تغییراتی در طول خودرو می‌گردد. مسئله‌ای که می‌تواند در شرایطی همچون پارک اتومبیل، چالش‌هایی را برای رانندگان به دنبال داشته باشد. اما اپل به این مسئله هم اندیشیده و این قابلیت را تعریف نموده که در شرایط عدم نیاز، می‌توان سپر را از حالت ضربه‌گیری برداشته و سیستم ضربه‌گیر پشت آن را جمع نمود. یکی دیگر از نکات جالب پیرامون سپر ابداعی اپل، طراحی انعطاف‌پذیر آن برای کاهش میزان عدم تطابق ارتفاع بین وسایط نقلیه مختلف است.

گفتنی است که شایعات فراوانی پیرامون طراحی و ساخت تیتان و تصمیم اپل برای عرضه تجاری آن وجود دارد. در آخرین اخبار ارائه شده، روزنامه تایمز کره جنوبی (Korea Times)، گزارش داده که «LG» و «Magna»، در آستانه عقد قرارداد با اپل برای تولید یک خودروی الکتریکی می‌باشند. به نظر می‌رسد که اپل در این زمینه جدی است و به سرعت در پی تکمیل ایده‌های خود و معرفی نوآوری منحصربه‌فردش به بازار تقاضا است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.