ورود هوآوی به حوزه باتری‌های لیتیوم یونی
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ورود هوآوی به حوزه باتری‌های لیتیوم یونی

هوآوی که یکی از پیشگامان صنعت ارتباطات و فناوری‌های مخابراتی است، در اندیشه ورود به بازارهای جدید می‌باشد. ثبت اختراع جدید این غول فناوری چین در حوزه باتری‌های لیتیوم یونی، علاوه بر تقویت موقعیت این شرکت در صنعت تلفن همراه، امکان حضور جدی‌تر در صنعت خودرو به‌عنوان یک استراتژی جدید تجاری را تسهیل می‌کند.   

امروزه باتری‌ها در طیف وسیعی از دستگاه‌های مختلف، اعم از تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و حتی اتومبیل‌ها بکار گرفته می‌شوند. با وجود گستردگی استفاده از باتری‌ها و سهولت دستیابی به آن‌ها در فروشگاه‌های مختلف، شواهد حاکی از آینده‌ای به شدت هیجان‌انگیز در خصوص نوآوری‌های این حوزه است. مطابق با سناریوی توسعه پایدار آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال ۲۰۴۰ میلادی، سالیانه نیاز به باتری‌هایی با قابلیت نزدیک به ۱۰ هزار گیگاوات ساعت می‌باشد. با توجه به نیاز ۲۰۰ گیگاوات ساعتی فعلی، این موضوع به معنای تقاضای گسترده و فوری از یک‌سو و نیاز جدی به فناوری‌های جدید از سوی دیگر است. بنا بر گزارش اخیر دفتر ثبت اختراع اروپا، فعالیت‌های ثبت اختراع در حوزه باتری و ذخیره‌سازی انرژی الکتریسیته، با رشد سالیانه ۱۴ درصدی مواجه شده که چهار برابر سریع‌تر از میانگین نرخ رشد در تمامی حوزه‌های فناوری است. جالب‌تر این‌که باتری‌های قابل شارژ «لیتیوم یونی» که در محصولات مصرفی و همین‌طور خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حوزه پیشگام در میان این فعالیت‌های ثبت اختراع به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که هوآوی نیز حوزه کاملاً مناسبی را برای سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه خود انتخاب نموده است!

پتنت جدید این شرکت که در چین به ثبت رسیده و با شماره «CN112645300A» انتشار یافته است، یک ماده آندی کربنی، روش آماده‌سازی و کاربرد آن برای باتری‌های لیتیوم یونی را معرفی می‌کند. آند کربنی معرفی شده، از کربن‌های آمورف معمول ساخته شده و به این منظور، پودر کربن با افزودنی‌های خاصی (شامل عوامل ایجادکننده پیوندهای عرضی، اصلاح‌کننده‌ها و عوامل کمک‌کننده به پراکندگی یکنواخت ماده) پیوند عرضی برقرار نموده و از ماده تولیدی، به عنوان کربن اصلاح شده استفاده می‌شود. ماده کربنی تولید شده، پس از فرایندهای خاصی که شامل عملیات حرارتی، خنک کردن و ترکیب با یک عامل غنی از لیتیوم است، به عنوان آند به کار گرفته می‌شود.

بنا بر ادعاهای هوآوی، باتری لیتیوم یونی مبتنی بر این ماده آندی جدید، دارای ظرفیت و بازده بالایی بوده و پایداری و سازگاری نسبتاً خوبی نیز دارا می‌باشد. با این وجود، متأسفانه اطلاعات بیشتری از این باتری‌ها در اختیار نیست. این پرسش که آیا این باتری عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های قبلی دارد یا در برابر شرایط سخت‌تر، مقاومت نموده و همچنان سالم باقی می‌ماند، موضوعی است که تا تجاری‌سازی احتمالی فناوری، مشخص نخواهد شد.

اگرچه ورود هوآوی به حوزه تحقیق‌وتوسعه باتری‌ها چیزی است که کمتر شنیده شده و به‌خودی خود می‌تواند جذاب باشد، اما جذابیت موضوع زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم هدف هوآوی از سرمایه‌گذاری در حوزه باتری، تنها صنعت تلفن همراه نیست. احتمالاً این فناور چینی، گوشه چشمی هم به صنعت خودرو و ورود به حوزه خودروهای الکتریکی دارد. این نکته زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود که بدانیم طی ماه‌های اخیر، هوآوی اجزای مختلفی برای خودروها تولید نموده است. «Huawei Inside»، محصولات هوشمندی است که این شرکت با همکاری خودروسازان تولید نموده و هم‌اکنون برخی از این خودروها در حال تولید انبوه می‌باشند.  جالب اینجا است که هوآوی در تلاش برای دستیابی به فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه هم می‌باشد و این مسئله، می‌تواند این شرکت را به یک رقیب تمام‌عیار برای سایر بازیگران صنعت خودرو مبدل سازد. احتمالاً خودروسازان این مسئله را جدی می‌گیرند، چراکه تجربه ورود بک‌باره این شرکت فناور به بازار تلفن‌های همراه و جایی که در میان رقبای بزرگی همچون اپل و سامسونگ برای خود باز نمود را به یاد می‌آورند. شایان ذکر است که هجدهمین کنفرانس جهانی هوآوی (Huawei Global Analyst Summit) که اخیراً برگزار گردید، در بر گیرنده اطلاعات رسمی زیادی در مورد کسب‌وکارهای تحت پوشش این شرکت بود. در این میان، خوروهای هوشمند، محبوب‌ترین موضوع کنفرانس بود و به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری هوآوی در سال‌های آتی، صنعت خودرو باشد!

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.