اتهام جدید نقض پتنت و غرامت سنگین ۳ میلیارد دلاری علیه اینتل
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ اتهام جدید نقض پتنت و غرامت سنگین ۳ میلیارد دلاری علیه اینتل

کلاف سردرگم پرونده حقوقی اینتل و «VLSI Technology»، با برگزاری دومین دادگاه نقض پتنت، پیچیده‌تر از قبل شد. این دعوی جنجالی که با موضوع نقض پتنت آغاز گردیده و پیش از این، به صدور حکم ۲/۱۸ میلیارد دلاری علیه اینتل منجر شده بود، با توضیحات جدید وکلا و مشخص شدن احتمال نقض دو ثبت اختراع دیگر «VLSI»، ابعاد جدیدی را در بر گرفته است. بنا بر درخواست جدید «VLSI»، این شرکت خواهان دریافت غرامت ۳ میلیارد دلاری از رقیب مشهور خود شده است.

مهم‌ترین ابزار رقابتی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مدرن، دانش و فناوری‌های انحصاری آن‌ها است که در قالب محصولات و خدمات نوآورانه به بازار راه می‌یابند. اما این محصولات، به لطف سرمایه‌گذاری‌های فراوان و ماه‌ها فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای پدید می‌آیند. در چنین شرایطی، بدیهی است که صاحبان آن‌ها، در پی حفاظت حداکثری از اختراعات و نوآوری‌های خود باشند. نتیجه این امر، استقبال فزاینده از سیستم‌های مالکیت فکری و افزایش روزافزون ثبت اختراعات است که البته در راستای به اجرا درآوردن این حقوق، دعاوی متعددی نیز بین غول‌های فناوری شکل می‌گیرد. دعوی اینتل و «VLSI»، یکی همین دعاوی پتنت است.

اینتل و «VLSI»، از سال گذشته میلادی، درگیر پرونده حقوقی پیچیده‌ای با موضوع نقض پتنت شدند. در این مدت، نه تنها اثری از حل‌وفصل موضوع و پایان دعوی به چشم نمی‌خورد، بلکه با مشخص شدن نشانه‌هایی از نقض پتنت‌های جدید، دامنه آن وسیع‌تر از قبل هم شده است. نخستین دادگاه این دو شرکت که در ماه مارس برگزار گردید، حکم سنگین ۲/۱۸ میلیارد دلاری را علیه اینتل صادر نمود. در خلال دفاعیات صورت گرفته، هیئت‌منصفه متوجه شد که احتمالاْ دو پتنت دیگر «VLSI» هم توسط اینتل نقض شده است. همین موضوع، باعث شد تا دادگاه دیگری برای بررسی ادعای نقض پتنت تراشه‌های کامپیوتری «VLSI» برگزار گردد. پیش از این جلسه، آلان آلبرایت (Alan Albright)، قاضی دادگاه منطقه‌ای غرب تگزاس، با تقاضای اینتل مبنی بر به تأخیر انداختن جلسه مخالفت نمود و به نظر می‌رسد که فضای حاکم بر دادگاه نیز، نشان‌دهنده دست بالاتر «VLSI» است.

پتنت‌های مورد اختلاف، شامل اختراعات توسعه‌یافته توسط یک شرکت استارت‌آپی به نام «SigmaTel» است که به صرفه‌جویی بیشتر انرژی در تراشه‌های کامپیوتری کمک می‌کند. اسناد و مدارک اینتل، تأیید می‌کند که این شرکت در تمامی پردازنده‌های اصلی خود، از این اختراعات استفاده نموده و این، مصداق بارز نقض پتنت است. یکی از وکلای حقوقی «VLSI»، تأکید دارد که این پرونده، مثالی بارز برای دفاع از حقوق مالکیت فکری یک شرکت کوچک در مقابل غول‌هایی همچون اینتل محسوب می‌شود.

در این میان، دو پتنت دیگر «VLSI»، به شماره‌های «US 6366522» و «US 6633187» نیز مورد توجه قرار گرفته که در صورت اثبات نقض پتنت از سوی اینتل و نقش کلیدی آن‌ها در حفظ جایگاه کنونی این شرکت در بازار رقابتی، غرامتی ۳/۰۹ میلیارد دلاری را به این شرکت تحمیل خواهد کرد. باید منتظر ماند و نتیجه این دعوی پر فراز و نشیب را به نظاره نشست!  

گفتنی است که اینتل، خود از شرکت‌های برجسته در حوزه ثبت اختراع بوده و برای حفاظت از دارایی‌های فکری خود استراتژی‌های منحصربه‌فردی را دنبال می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با اخذ ۲۸۷۵ گواهی ثبت اختراع جدید از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، رده پنجم دارندگان پتنت‌های گرنت شده در این سال را از آن خود نمود. همچنین این شرکت با ثبت ۲۳۶۷ درخواست جدید در این دفتر، همچنان بر حفاظت از دارایی‌های فکری خود تأکید ویژه‌ای دارد. مسئله‌ای که در سال‌های پیش از آن هم به شدت توسط این شرکت دنبال شده است. اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با این شرکت و استراتژی‌های ثبت اختراع آن هستید، مطالعه مقاله «اینتل؛ پیشگام صنعت ریزپردازنده‌ها» به شما پیشنهاد می‌شود.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day