معرفی برندگان مسابقه تدوین درفت ثبت اختراع آمریکا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ معرفی برندگان مسابقه تدوین درفت ثبت اختراع آمریکا

در دومین سال برگزاری رقابت ملی تدوین درفت آمریکا، تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به دو برابر افزایش یافت. این رقابت که با حضور ۵۱ تیم و به صورت مجازی برگزار گردید، در نهایت با برتری تیمی از دانشکده حقوق دانشگاه برکلی کالیفرنیا به اتمام رسید.

تهیه یک درفت خوب و کارآمد، امری بسیار تخصصی است که نیازمند مهارت‌های خاصی می‌باشد. در واقع، همانقدر که داشتن ثبت اختراعات بیشتر برای کسب‌وکارهای امروزی حائز اهمیت است، تدوین مناسب اسناد ثبت اختراع و دقت در تنظیم ادعاهای پتنت نیز مهم است. این باور که تهیه درفت پتنت هم همچون نوشتن یک مقاله بوده و بهترین فرد برای انجام این کار خود فناور است، باوری غلط بوده که می‌تواند منجر به عدم موفقیت در اخذ گواهی و یا از دست رفتن مزایای انحصاری ناشی از داشتن یک گواهی ثبت اختراع کارآمد گردد. یک درفت نامناسب، حتی اگر منجر به دریافت گواهی ثبت اختراع هم شود، ممکن است به دلیل عدم پوشش کامل اختراع، کارآمدی لازم برای اجرای حقوق انحصاری را نداشته باشد. درفتینگ پتنت، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند ثبت درخواست و اخذ گواهی است که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان دانشکده‌های حقوق امروز و وکلای پتنتی فردا ایجاد نماید. همین نیاز فزاینده، موجب شده تا دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، رقابتی تحت عنوان «مسابقه ملی تدوین درفت پتنت» برگزار نماید. این رقابت جذاب، تسلط و توانایی دانشجویان حقوق را در خصوص موضوعاتی همچون قوانین ثبت اختراع آمریکا و مهارت‌های تدوین، اصلاح و پیگیری درخواست‌های ثبت اختراع به چالش کشیده و از این راه، انگیزه بیشتری برای توسعه قابلیت‌ها در این حوزه ایجاد می‌کند.

این رقابت، در دو دور منطقه‌ای و ملی برگزار گردید. دور اول رقابت در ۲۶ مارس سال جاری میلادی و به‌صورت موازی در پنج منطقه مختلف (دره سیلیکون، منطقه شرقی، منطقه غربی، تگزاس و کوهستان راکی) انجام گرفت و از هر منطقه، یک تیم برنده انتخاب شد. بر این اساس، تیم‌هایی از پنج دانشگاه کالیفرنیا (University of California)، مینه‌سوتا (University of Minnesota)، پیتسبورگ (University of Pittsburgh)، سانتاکلارا (Santa Clara University) و کیس وسترن (Case Western Reserve University) به دور نهایی راه یافتند.

در دور نهایی رقابت‌ها نیز که در ۹ آوریل و در میان پنج تیم برتر منطقه‌ای برگزار گردید، تیمی از دانشکده حقوقی برکلی کالیفرنیا (منتخب منطقه‌ای دره سیلیکون)، رده نخست را از آن خود نمود. پس از آن هم، تیم‌هایی از دانشکده حقوق مینه سوتا (قهرمان منطقه‌ای غرب) و دانشکده حقوق پیتسبورگ (قهرمان منطقه‌ای شرق)، در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

گفتنی است که در رقابت‌های دور منطقه‌ای، هر یک از اعضای تیم‌های دانشجویی، استراتژی‌های مد نظرشان برای ثبت اختراع را شرح داده و بخشی از کار را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها با جستجوی دانش پیشین، آماده‌سازی مشخصات و پیش‌نویس ادعاها، شناسایی کلاس‌های ثبت اختراع، تدوین نقشه‌ها و همچنین ارائه استدلال‌های مربوط به قابلیت ثبت اختراع در برابر هیئت‌داوران (ارزیابان پتنت و قضات میهمان)، مهارت و دانش خود در این زمینه را به نمایش می‌گذارند. «USPTO» امیدوار است که این رقابت‌ها در دوره‌های بعدی با استقبال بیشتری روبرو شده و از این طریق، بتواند انگیزه‌ای دوچندان برای مهارت‌افزایی در این حوزه ایجاد نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day