شیائومی در اندیشه تکرار موفقیت‌ها در صنعت خودرو
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ شیائومی در اندیشه تکرار موفقیت‌ها در صنعت خودرو

شیائومی (Xiaomi)، تصمیم جدی برای ورود به صنعت خودروهای الکتریکی دارد. این غول چینی که طی سال‌های اخیر، بیشتر برای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند ارزان و باکیفیت بر سر زبان‌ها افتاده است، تصمیم به سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت خودرو داشته و شواهد این مسئله هم، در ثبت اختراعات اخیر آن مشهود می‌باشد.

از زمان اختراع اتومبیل توسط «کارل بنز» و تولید انبوه و تجاری‌سازی آن توسط شرکت‌هایی همچون فورد، این اختراع مهم تاریخی، به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان مبدل شده و به همین دلیل، صنعت خودرو همواره با تغییر و تحولات فناورانه همراه بوده است. این تکامل صنعتی، در برهه‌هایی از زمان، بر کاهش هزینه یا تغییر در طراحی بدنه یا اجزای خودرو متمرکز شده و زمان‌هایی نیز، تحولاتی بنیادین، همچون تغییر در نوع موتور را دنبال نموده است. در این میان، یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌های صنعت خودرو، توسعه و تجاری‌سازی خودروهای الکتریکی بوده که علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، ظهور برخی فناوران جدید همچون تسلا را در پی داشته است. به نظر می‌رسد که در دوره جدید، این فناوران چینی هستند که پا جای پای اسلاف آمریکایی (فورد، جنرال موتورز)، اروپایی (فولکس‌واگن، دایملر، رنو، پژو و ...) و آسیایی (تویوتا، مزدا، هیوندای و ...) خود گذاشته و بازار را تسخیر خواهند کرد. نکته جالب‌تر این‌که پدیده مذکور، نه از سوی خودروسازان مرسوم چینی، بلکه از سوی فناورانی همچون هوآوی و شیائومی صورت می‌گیرد.

در رویدادی که در مارس سال جاری میلادی و به مناسبت رونمایی از محصولات و برنامه‌های جدید شیائومی برگزار گردید، لی جون (Lei Jun)، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، خبر از ابتکاری جدید داد و آن را «مهم‌ترین تصمیم در تاریخ شیائومی» توصیف نمود. این شرکت، تصمیم دارد تا طی یک دهه آینده، با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در صنعت خودرو، خود را به یکی از پیشگامان نوآوری در آن مبدل نماید. بر اساس اعلام لی جون، این ابتکار حداقل به پنج تا ده سال تلاش خستگی‌ناپذیر نیاز دارد.

خودروهای الکتریکی و خودران، شاخصه‌های جدیدی را بر صنعت خودرو حاکم نموده‌اند که شاید مهم‌ترین آن‌ها، ورود فناورانی از بخش‌های دیگر (به‌ویژه صنعت ارتباطات)، برای طراحی و ساخت خودرو بوده است. تلاش اپل برای توسعه و تجاری‌سازی پروژه تیتان، فعالیت گسترده وایمو به‌عنوان زیرمجموعه خودروسازی شرکت گوگل و حتی مجادلات حقوقی اخیر نوکیا با خودروسازان آلمانی، به خوبی این تغییر بزرگ را نشان می‌دهد. در این میان، فناوران چینی که در سال‌های اخیر بسیاری از حوزه‌های پیشرفته فناوری را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند، این بار می‌خواهند شانس خود را در صنعت خودرو امتحان کنند. مثال بارز این موضوع، شیائومی است. این شرکت که حتی پیشگامی آن در صنعت تلفن همراه هم قدمت چندانی نداشته و عملاً از شرکت‌های نوظهور این حوزه محسوب می‌شود، تصمیم دارد تا طی یک برنامه بلندپروازانه ده ساله، خود را در زمره پیشگامان صنعت خودروهای الکتریکی و هوشمند در آورد. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که شیائومی سال‌ها است برای این پروژه جدید آماده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۲ میلادی، شیائومی بیش از ۳۰۰ پتنت مربوط به خودرو، شامل ارتباطات بی‌سیم، پردازش و انتقال داده‌ها، سیستم‌های کنترل خودرو و جهت‌یابی به ثبت رسانده است.

واقعیت این است که فناوران چینی، علاقه شدیدی برای ورود به حوزه خودروهای الکتریکی و خودران از خود نشان داده‌اند و این منحصر به شیائومی نمی‌باشد. بازار بزرگ چین و پتانسیل‌های صادراتی از یک طرف و موفقیت‌های قابل توجه شرکت‌هایی همچون تسلا از طرف دیگر، آتشی بر هیزم آماده شرکت‌های چینی بوده است. بایدو خبر از سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت خودروساز به نام « Zhejiang Geely Holding Group» داده، علی‌بابا خبر از همکاری مشترک با بزرگ‌ترین شرکت خودروساز چینی، «SAIC Motor»، داده و هوآوی هم که محصولات جانبی برای شرکت‌های مختلف خودروساز ارائه می‌کند، اعلام نموده که به دنبال عرضه خودرو هوشمند خود می‌باشد. در این بین، شیائومی هم قصد دارد تا بخش خودروهای هوشمند خود را با سرمایه‌گذاری اولیه ۱/۵ میلیارد دلاری راه‌اندازی نموده و در طول یک دهه آینده، آن را تا ۱۰ میلیارد دلار نیز افزایش دهد. لی اعلام داشته که این شرکت، از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید استفاده می‌کند که تا انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی، چیزی بالغ بر ۱۰۸ میلیارد یوآن بوده است. جالب اینجا است که فرایندهای ثبتی مربوط به واحد جدید اتومبیل‌سازی شیائومی به صورت کامل انجام شده و باید منتظر ارائه اطلاعات جدید در این خصوص باشیم.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day