رشد ۷۷ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع چین در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ رشد ۷۷ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع چین در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱

طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، تعداد گواهی‌های ثبت اختراع صادر شده از سوی دفتر مالکیت فکری چین (CNIPA)، تقریباً ۷۷ درصد بیشتر از بازه زمانی مشابه سال گذشته بوده است. این رشد چشمگیر و رکوردشکن که با وجود ادامه اپیدمی کووید-۱۹ رخ داده، حاکی از بازگشت این نهاد به شرایط عادی و از سرگیری فرآیندهای روتین ارزیابی و اعطای گواهی می‌باشد.

 طی سال‌های اخیر، هم‌زمان با رشد اقتصادی چین و تلاش فناوران چینی برای دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و تصاحب بازار کشورهای مختلف، بحث حفاظت از نوآوری و دارایی‌های فکری هم به اولویتی جدی در این کشور تبدیل شده است. تلاش‌ها و اقدامات سیاست‌گذاران چینی برای پاسخگویی به این الزام حیاتی را می‌توان در دو حوزه بررسی نمود: ۱) تشویق و تحریک فناوران و مخترعین چینی به ثبت دارایی‌های فکری و ۲) تقویت زیرساخت‌های مالکیت فکری و اصلاح و بهبود قوانین و مقررات مرتبط. این استراتژی دوگانه، از یک‌سو توانسته چین را به بزرگ‌ترین بازیگر دنیای مالکیت فکری بدل نموده و از سوی دیگر، بهبود کیفیت حقوق اعطا شده و استقبال فناوران خارجی را در پی داشته است. به عبارت بهتر، این کشور برخلاف سال‌های گذشته، فقط به دنبال افزایش کمی تعداد درخواست‌های ثبت اختراع نبوده و استراتژی بهبود کیفیت را هم در اولویت خود قرار داده است.

در حالی که روند افزایشی تعداد درخواست‌های ثبت اختراع چین، با سرعتی چشمگیر ادامه داشت، شیوع اپیدمی کووید-۱۹ و اثرات منفی آن بر اقتصاد کشورها، نگرانی‌های زیادی را در بین فعالان دنیای مالکیت فکری پدید آورد. لازم به تأکید است که با توجه به سهم عمده چین در آمار جهانی فعالیت‌های ثبت اختراع، هر گونه کاهش یا افزایش در نرخ رشد این کشور، می‌تواند آمار جهانی را هم دستخوش تغییرات جدی نماید. البته این نگرانی با رشد ۱۱/۲ درصدی تعداد درخواست‌ها طی ده ماهه نخست سال ۲۰۲۰، تا حدی به فراموشی سپرده شد و هم‌اکنون نیز بازگشت رویه‌های ارزیابی و اعطای گواهی به شرایط پیش از اپیدمی، خبر خوب دیگری است. بنا بر اعلام «CNIPA»، طی سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۵۲.۳۴۲ گواهی ثبت اختراع (Invention Patent) صادر گردیده که رشد ۷۷ درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین یوتیلیتی مدل‌های گرنت شده و گواهی‌های مرتبط با پتنت‌های طراحی در چین نیز، به ترتیب با ۵۹۱.۹۶۵ و ۱۶۸.۸۰۰ مورد جدید، افزایش ۷۲ و ۱۴ درصدی را تجربه نموده‌اند.

نکته جالب‌توجه دیگر، کاهش سهم متقاضیان خارجی در گواهی‌های صادر شده می‌باشد، به‌طوری که از ۲۲/۷ درصد در سه‌ماهه اول ۲۰۲۰، به ۱۶/۵ درصد در سه ماه اول سال جاری رسیده است. این افت محسوس در حالی رخ داده که تعداد پتنت‌های گرنت شده فناوران خارجی، از ۱۹.۴۹۶ به ۲۵.۱۲۰ پتنت رسیده (افزایش تقریباً ۲۹ درصدی) و در نتیجه، این متقاضیان داخلی هستند که با رشد سرسام‌آور تعداد گواهی‌ها، سهم خود را به بیش از  هشتاد درصد رسانده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.