شناسایی بیماری‌های پوستی به کمک تلفن همراه
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ شناسایی بیماری‌های پوستی به کمک تلفن همراه

یک شرکت کانادایی فعال در حوزه سلامت دیجیتال، اپلیکیشنی توسعه داده که انقلابی در مواجهه با بیماری‌های پوستی پدید می‌آورد. «Skinopathy»، اپلیکیشن خود را که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، به زودی به بازار عرضه نموده و بدین وسیله،  مدیریت بیماری‌های پوستی را به‌ویژه برای افراد مستقر در مناطق دورافتاده و محروم از خدمات پزشکی ممکن می‌سازد.

حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، با توجه به بازار گسترده و رقابت تنگاتنگ بین رقبای فناور، در زمره حوزه‌هایی است که به شدت تحت تأثیر اختراعات و نوآوری‌های جدید قرار دارد. از قدیم‌الایام و اختراعات مشهوری همچون آسپیرین، واکسن فلج اطفال و پنی‌سیلین گرفته، تا فناوری‌های نوینی همچون ربات‌های جراحی و فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»، همگی نشان از جایگاه نوآوری در این صنعت چندین میلیارد دلاری دارند. این روند، در سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، سمت و سوی جدیدی یافته و عملاً مفهوم جدیدی تحت عنوان سلامت دیجیتال شکل گرفته است. در حالی که شرکت‌هایی مانند اپل، خود را به‌عنوان پیشگامان سلامت دیجیتال مطرح نموده‌اند، دیگر شرکت‌های فناور هم از پای ننشسته‌اند. شاید تصور روزی که بخش عمده مراقبت‌های بهداشتی فردی توسط پلتفرم‌های دیجیتال و از راه دور صورت گیرد، کمی دشوار باشد؛ اما توسعه خدماتی مانند کنترل ضربان قلب و فشار خون توسط ساعت‌های هوشمند یا فناوری ارتودنسی دیجیتال، نشان می‌دهد که فاصله زیادی تا آن نقطه نداریم. یک مثال بارز دیگر از این موضوع، اپلیکیشن «GetSkinHelp» است که توسط شرکت کانادایی «Skinopathy» توسعه یافته و تقریباً آماده عرضه به بازار است!

کاربران با استفاده از این اپلیکیشن، از پوست خود عکس گرفته و پس از تجزیه‌وتحلیل پیکسل به پیکسل آن توسط فناوری هوش مصنوعی، نشانه‌های وجود بیماری‌های پوستی بررسی می‌شود. علاوه بر این، اپلیکیشن از طریق تنظیم قرار ملاقات با یک متخصص پوست، قابلیت دریافت مشاوره‌های مجازی لازم را هم فراهم می‌کند. این سرویس منحصربه‌فرد و جالب، مدیریت بیماری‌های پوستی، به‌ویژه برای گروه‌های سنی در معرض خطر یا افرادی که در مناطق دورافتاده و کم برخوردار قرار دارند را فراهم نموده و نیاز به حضور در مطب پزشکان را تا حد زیادی مرتفع می‌نماید. با توجه به سهم ۳۳ درصدی سرطان پوست در بین انواع سرطان در کانادا و نیز هزینه بیش از ۲ میلیارد دلاری بیماری‌های پوستی در سال ۲۰۱۰ میلادی، این ابداع فناورانه می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه درمان بیماری‌های پوستی و خدمات غربالگری بیماران را رفع نماید.

کیت لو (Keith Loo)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل «Skinopathy»، در این خصوص می‌گوید: «ویروس کرونا، خدمات پزشکی را بیش از هر زمان دیگری، در مرکز توجهات قرار داد. با اپلیکیشن جدید ما، مردم به ابزار قدرتمندی دسترسی دارند که می‌تواند وقوع و شدت بیماری‌های پوستی را بررسی کند». در حالی که برآوردها برای تشخیص شرایط خاص پوستی توسط پزشکان آموزش‌دیده، دقت ۶۶ تا ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد، بنا بر آزمایشات صورت گرفته، این فناوری پتنت شده قادر به تشخیص ۸۸ درصدی بوده که موفقیتی بزرگ و تحول‌آفرین به حساب می‌آید. نکته جالب‌تر این‌که اپلیکیشن مذکور، در برنامه‌های بهداشتی ایالتی کانادا گنجانده شده (به استثنای منطقه کبک) و این، به معنای عدم پرداخت هیچ نوع هزینه‌ای از سوی کاربران خواهد بود. برنامه «GetSkinHelp»، از اواخر ماه می سال جاری میلادی، به صورت رایگان در سیستم‌ عامل اندروید و «iOS» در دسترس خواهد بود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.