«eBay» که یکی از بزرگترین وبسایتهای خرید و فروش اینترنتی در جهان محسوب میشود، در ثبت اختراع جدید خود، تقویت حریم خصوصی کاربران را بهعنوان چالشی بزرگ در دنیای دیجیتال هدف قرار داده و به دنبال آن است که گزینههای جدید و سادهتری را در پیش روی کاربران خود قرار دهد. در این ثبت اختراع، سیستمهایی برای حفظ حریم خصوصی فروشندگان در معاملات محلی ارائه شده که عمدتاً در حین فرایندهایی همچون انتقال مالی افشا میگردد.
با رواج اینترنت و استفاده فراگیر بسیاری از مردم از این فناوری انقلابی، بسیاری از جنبهها و ابعاد زندگی بشر، اعم از اقتصاد، کسبوکار، آموزش، درمان و حتی تعاملات شخصی دستخوش تغییراتی بنیادین شده است. یکی از پیامدهای این موضوع، ظهور کسبوکارهای تجارت الکترونیک است که در طی سالهی اخیر با استقبالی قابل توجه روبرو شده و حتی با شیوع اپیدمی کووید-۱۹، روند استقبال از آنها تسریع هم شده است. در حالی که در این حوزه، شرکتهای نامآشنایی همچون «eBay» و آمازون بهعنوان بازیگران اصلی شناخته شدهاند، اما این صنعت هم مانند سایر صنایع، شاهد ظهور رقبای جدید و تازهنفس بوده و همین مسئله، رقبا را به تکاپوی جدیتر برای پیشتاز ماندن مجبور میکند. نمونه بارز این مسئله، شکلگیری وبسایتهایی مانند «Facebook Marketplace» است که کاربرانی را در قالب خرید و فروشهای شخصی به خود جلب نموده است. در واکنش به این موضوع، «eBay» تلاش دارد تا گزینههای بیشتری در حوزه مبادلات محلی به مخاطبین خود ارائه داده و سهم خود از بازار را حفظ کند. یکی از این گزینهها، ارائه خدمات ایمن از منظر سرقت و جعل هویت است. پتنت جدید «eBay» که در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210118041» انتشار یافته است، بر همین ریسکهای فروش آنلاین تأکید دارد.
در اسناد ثبت اختراع «eBay» آمده است: «طی سالهای اخیر، ریسکهای ناشی از فروش آنلاین، نظیر سرقت هویت و نگرانی پیرامون حریم خصوصی کاربران هنگام کار در یک محیط الکترونیکی، در حال افزایش است. محیطهای اینترنتی، اطلاعات شناسایی شخصی (PII) را برای بازیگران شرور در دسترستر قرار داده و این مسئله، منجر به افزایش سرقت هویت (چه بهصورت الکترونیکی و چه در محیط واقعی) میگردد. بنابراین محافظت از این اطلاعات در یک محیط شبکهای، نیازمند روشهای بهبود یافتهای میباشد».
این پتنت که با عنوان «جمعسپاری مکانها برای حفظ حریم خصوصی» به ثبت رسیده، روشها و سیستمهایی را برای حفظ حریم خصوصی فروشندگان ارائه نموده که عمدتاً در حین فرایندهای انتقال مالی افشا میگردد. در یکی از روشهای معرفی شده، فروشندگان برای محل یا زمان مبادله و یا اطلاعات مکانی خود، گزینههایی را فهرست نموده تا خریداران هم نسبت به در دسترس بودن فروشندگان اطمینان یابند. خریدار، زمان و مکان را انتخاب نموده و هنگامی که هزینه از طریق سیستم «eBay» پرداخت گردید، صفحهای به آنها نشان داده میشود که در آن، محصول خریداری شده، قیمت، آدرس، تاریخ و ساعت تحویل درج میگردد.
اگرچه صرف این ثبت اختراع، به معنای قریبالوقوع بودن تجاریسازی آن نیست، اما نشان میدهد که «eBay» به شدت علاقهمند است تا پلتفرم خود را برای خرید و فروشهای محلی، ایمن و کاربرپسند نموده و بتواند رقبای نوظهور را از پیش روی خود بردارد. تلاشهای اخیر این شرکت، مانند تأیید تحویل از طریق کدهای «QR» و حتی توسعه ابزارهایی برای کمک به فروشندگان محلی برای فروش بهتر محصولات، عزم جدی «eBay» در این زمینه را نشان میدهد.