ابزار بیومتریک مایکروسافت برای سنجش میزان استرس کارکنان
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ابزار بیومتریک مایکروسافت برای سنجش میزان استرس کارکنان

مایکروسافت، ابزار بیومتریک جدیدی توسعه داده که رصد بهتر سلامت کارکنان را ممکن می‌سازد. این ابزار که در ثبت اختراع جدید این غول فناور معرفی شده، بر مبنای داده‌هایی نظیر فشارخون و ضربان قلب، شاخصی تحت عنوان «سطح اضطراب» برای هر کارمند تعریف نموده و بر این اساس، مشخص می‌کند که هر فرد، چه زمانی و به چه میزانی به استراحت نیاز دارد.

یکی از موضوعات کلیدی در هر کسب‌وکار، منابع انسانی و چگونگی افزایش بهره‌وری کارکنان است. ایده‌های نوآورانه زیادی در این خصوص مطرح گردیده که از آن جمله، می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی برای مسیریابی مهارتی کارکنان یا پیش‌بینی زمان ترک کار توسط آن‌ها اشاره نمود. همچنین بکارگیری سیستم‌های کنترلی مختلف، مانند شنود مکالمات کارکنان با یکدیگر یا با مشتریان و نیز استفاده از پوشیدنی‌های هوشمند نیز به این منظور معرفی شده‌اند. در حالی که غول‌های فناوری همچون «IBM»، آمازون و والمارت، علاقه‌مندی به این حوزه را در سبد پتنت‌هایشان نشان داده‌اند، شواهد حاکی از آن است که مایکروسافت هم به این حوزه علاقه وافری دارد. این شرکت که پیش از این، رصد و کنترل کارکنان از طریق ارزیابی زبان بدن و حالات چهره را در دستور کار خود قرار داده بود، حالا از منظری دیگر به ارزیابی کارکنان می‌پردازد!

بنا بر پتنت جدید مایکروسافت که در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US 20210118546» انتشار یافته است، از داده‌های بیومتریک می‌توان برای ارزیابی میزان استرس افراد استفاده نمود. برای تحقق این هدف، طیف وسیعی از داده‌ها، مانند فشارخون و ضربان قلب، از طریق دستگاه‌های پوشیدنی کارمندان جمع‌آوری می‌شود. این داده‌ها، با اطلاعات تولید شده در برنامه‌های «مایکروسافت آفیس» ترکیب شده تا «سطح اضطراب» فرد را مشخص نمایند.

برخی دیگر از ورودی‌های احتمالی این شاخص که در اسناد ثبت اختراع برجسته شده‌اند، شامل داده‌های جلسات صوتی و تصویری و بازخوردهایی است که از حسگرهای لمسی مختلف دریافت می‌شود. در واقع، حتی این‌که کارمندان چگونه کلیدهای روی صفحه‌کلید را فشار می‌دهند و یا چه مدتی را برای تهیه و ارسال یک ایمیل صرف می‌کنند نیز، برای ارزیابی وضعیت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که امتیاز فرد از آستانه تعریف شده اضطراب عبور کند، طبق یک الگوریتم مشخص، به وی هشدار داده و اقدامات لازم پیشنهاد می‌گردد. این هشدارها، حتی ممکن است اصلاحاتی در هنگام تهیه ایمیل و یا لرزش صدا هنگام مکالمه را در بر گرفته و در نتیجه، توصیه شود که فرد کمی استراحت نموده یا کمی پیاده‌روی داشته باشد.

گفتنی است، مشخص نیست که این فناوری جدید در آینده نزدیک به بهره‌برداری رسیده یا در همین مرحله انتشار پتنت متوقف می‌شود. اما از آنجا که مایکروسافت اخیراً با معرفی یک قابلیت جدید در تقویم‌های «Outlook» خود، اقداماتی برای مقابله با استرس کارکنان انجام داده (اتمام زودتر جلسات یا شروع دیرتر آن‌ها با هدف ممانعت از جلسات خسته‌کننده و پشت سر هم)، بعید نیست که فناوری جدید هم در همین راستا توسعه یافته باشد. فارغ از شرایط خاص ناشی از کووید-۱۹ که بحث توجه به میزان اضطراب کارکنان و اثرات آن بر عملکرد آن‌ها با استقبال بیشتری از سوی شرکت‌ها مواجه شده، مایکروسافت در سال‌های اخیر، چندین ابزار تجزیه‌وتحلیل محل کار را برای بهره‌وری بیشتر محیط‌های کاری خود توسعه داده است. یکی از مهم‌ترین این ابزارها، «MyAnalytics» است که داده‌های مربوط به نفرات و عادت‌های کاری آن‌ها را ارائه نموده و طیف وسیعی از توصیه‌های مربوط به سلامتی را پیشنهاد می‌دهد. همچنین این شرکت، اخیراً از «Viva» رونمایی نموده که بخشی از یک پلتفرم جدید تجارب تیمی بوده که شامل «MyAnalytics» و «Workplace Analytics» (یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی ۳۶۵ درجه مایکروسافت برای ارزیابی عملکرد مدیران و رهبران کسب‌وکار) می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day