کارگاه حل تمرین جستجوی پتنت، نوآوری جدید دوره‌های آکادمی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ کارگاه حل تمرین جستجوی پتنت، نوآوری جدید دوره‌های آکادمی

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای ارج نهادن به علاقه‌مندان حضور در دوره‌های آموزش‌ عملی در کنار آموزش‌های تئوریک، حرکتی جدید در پیش گرفته است. بر این مبنا، دوره جستجوی پتنت که در مورخ یازدهم خردادماه برگزار می‌گردد، همراه با یک کارگاه حل تمرین ویژه بوده که علاقه‌مندان با حضور در آن، می‌توانند آموزه‌های خود در دوره تئوری را به چالش کشیده و توانایی‌ خود برای یک جستجوی پیشرفته و حرفه‌ای‌ را بهبود بخشند.

اگرچه محققین ایرانی، ارزش قابل توجهی برای مقالات و کتب علمی قائل هستند، اما این توجه نسبت به اسناد ثبت اختراع و اطلاعات بسیار ارزشمند موجود در آن‌ها، بسیار کمتر است. همین مسئله به ظاهر ساده، دوباره‌کاری‌ها را بسیار زیاد نموده و هزینه‌های گزافی را از نظر زمان، منابع و انرژی، به دانشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ، استارت‌آپ‌ها و حتی محققین فردی ما تحمیل می‌کند. میلیون‌ها سند ثبت اختراعی که در دفاتر ثبت اختراع سرتاسر جهان انباشته شده‌اند، بیش از ۸۰ درصد از کل دانش فنی را در خود نگه می‌دارند. بخش زیادی از این اسناد معتبر، از طریق پایگاه‌های داده مختلف قابل دسترس بوده و کافی است که با جستجویی ساده در میان این پایگاه‌ها، به اطلاعات زیادی دست یابیم که شاید در هیچ کجای دیگر قابل دسترس نباشند. در همین راستا، آکادمی کانون پتنت ایران، در طی دو سال گذشته، برگزاری دوره‌های مختلفی با مضامین جستجوی پتنت را در دستور کار خود قرار داده است. با این حال، با توجه به پیچیدگی‌های قابل توجه در برخی المان‌های جستجوی پتنت، آنچه می‌تواند این دوره‌ها را کاراتر و بهینه‌تر نماید، به چالش کشیدن شرکت‌کنندگان برای انجام کارهای عملی است و این همان چیزی است که آکادمی در کارگاه پیش روی خود، مد نظر قرار داده است.

کارگاه حل تمرین در نظر گرفته شده برای این رویداد، یک وبینار نیمه‌گروهی دو ساعته است که با حضور 5 نفر شرکت‌کننده برگزار می‌گردد. این دوره تکمیلی، در فاصله زمانی سه هفته‌ای نسبت به روز وبینار اصلی (یازدهم خردادماه) برگزار شده تا شرکت‌کنندگان بتوانند در این بازه، نسبت به تمرین آموزه‌های دوره اقدام نموده و با آمادگی بیشتری در جلسه حل تمرین حاضر شوند. پس از برگزاری وبینار اصلی، بنابه درخواست‌های دریافت شده از شرکت‌کنندگان و با هماهنگی آن‌ها، زمانی برای کارگاه تعیین شده تا بتوانند سؤلات خود را مطرح نموده و مشاوره‌های لازم را از مدرس دوره، سرکار خانم مهندس «لیلا زارعی» دریافت نمایند.

در این کارگاه، مدرس دو تمرین حل نموده و در عین حال، بر روند حل کردن مخاطبین نیز نظارت می‌کند. در واقع، هدف از برگزاری این دوره حل تمرین، ایجاد فضایی مبتنی بر پرسش و پاسخ و حل کردن تمرینات بیشتر است که می‌تواند توانایی برای یک جستجوی مفید را افزایش دهد. این کارگاه، در پس این واقعیت شکل گرفته که جستجوی پتنت، از دو رکن مهم تشکیل می‌گردد: اول، یادگیری دستورالعمل‌ها و پارامترهای مختلف جستجو و دوم، تجربه انجام جستجوهای مختلف و تکرار و ممارست در آن‌ها. در حقیقت، انجام یک جستجوی پیشرفته، تنها به همت یادگیری تئوریک شدنی نبوده و نیاز به تمرین‌های مستمر و تلاش و ممارست زیادی دارد، چیزی که در این کارگاه، به دنبال پوشش نسبی آن خواهیم بود.

لازم به ذکر است که علاقه‌مندان به حضور در این کارگاه حل تمرین، می‌توانند در زمان ثبت‌نام در وبینار «جستجوی پتنت»، گزینه بلیط طلایی را انتخاب نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day