ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» (Springpower International) تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

طی سال‌های اخیر، تسلا به‌شدت در پی بهبود فناوری‌های مرتبط با باتری خودروی الکتریکی، اعم از ذخیره‌سازی بیشتر، کاهش زمان شارژ و افزایش طول عمر آن‌ها بوده است. ادعای جنجالی ایلان ماسک (Elon Musk) مبنی بر طراحی و ساخت باتری‌هایی با طول عمر یک میلیون مایلی و ثبت پتنت‌های متعدد در این زمینه، به خوبی حجم سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای این شرکت را در حوزه باتری نشان می‌دهد. علاوه بر تلاش‌های داخلی، استراتژی دیگری هم از سوی تسلا دنبال شده و آن، رصد فعالیت‌های رقبا و به‌طور خاص استارت‌آپ‌هایی است که نوآوری در حوزه باتری را هدف قرار داده‌اند. نمونه بارز این رویکرد، تملک شرکت‌های استارت‌آپی «هایبار سیستم» (Hibar Systems) و «مکسول تکنولوژی» (Maxwell Technologies)، در سال‌های اخیر است که به نظر می‌رسد، این بار به شکل دیگری تکرار شده است!

«اسپرینگ‌پاور اینترنشنال»، در سال ۲۰۱۰ میلادی و به‌عنوان بازوی تحقیقاتی شرکت چینی «های‌پاور اینترنشنال» (Highpower International) تأسیس شد. با این حال، در کمتر از شش ماه، این شرکت چینی فعال در صنعت باتری، احساس کرد که فناوری‌های مدنظر این استارت‌آپ، تا تجاری‌سازی فاصله زیادی داشته و از همین رو، همکاری خود را با آن متوقف نمود. در ادامه، یک کارآفرین کانادایی به نام جیمز اسبرولا (James Sbrolla)، با تکیه بر یک بودجه دولتی کانادا، کمک به این استارت‌آپ را ادامه داد. این کمک‌های مالی کوچک و دریافت جایزه ۳/۴ میلیون دلاری فناوری پایدار در سال ۲۰۱۸ میلادی، به اسپریسنگ‌پاور اجازه داد تا ایده‌های خود را برای توسعه فناوری ادامه دهد. جالب اینجا است که اسبرولا، در مصاحبه‌ای اعلام نموده که از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی، با مدیران این شرکت در تماس نبوده و از شنیدن احتمال خریداری آن، تعجب نمی‌کند.

طبق گزارش‌های انتشار یافته، تسلا در ازای مبلغ 3 دلار، سه درخواست ثبت اختراع این استارت‌آپ، به شماره‌های «US 62/899677» و «US 62/951735» و «US 62/652516» را در اختیار گرفته است. این سه درخواست، به روش‌های تولید مواد کاتدی در باتری‌های لیتیوم یونی و فرآیندهای بازیابی آن‌ها اشاره دارد. یکی از این درخواست‌های ثبت اختراع، فرایندی ابتکاری و شبیه به روشی است که درو باگلینو (Drew Baglino)، مدیر ارشد مهندسی تسلا، در رویداد «Battery Day» در سپتامبر سال گذشته میلادی، از آن صحبت نمود.

ساخت کاتد برای باتری خودروهای الکتریکی، همراه با تولید مقادیر قابل توجهی (۴۰۰۰ گالون به ازای هر تن کاتد) از آب‌های آلوده بوده که حاوی آمونیاک، ذرات فلزی و مواد شیمیایی سمی است. این در حالی است که با استفاده از فناوری انحصاری اسپرینگ‌پاور، محصول شیمیایی به‌صورت هوشمندانه تصفیه شده و نیاز به فرایندهای گران‌قیمت تصفیه آب مرتفع می‌گردد. در ارائه باگلینو نیز، از روشی صحبت شده بود که آب را مجدد استفاده نموده و هیچ پسابی تولید نمی‌کند. وی همچنین اشاره نموده بود که علاوه بر کاهش ۷۵ درصدی هزینه‌های عملیاتی، از روش مشابهی نیز برای بکارگیری مجدد ذرات فلزی استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که بخشی از این اطمینان خاطر در دستیابی به این هدف بلندپروازانه، ناشی از اخذ فناوری‌های اسپرینگ‌پاور بوده است.

گفتنی است که در حال حاضر، وب‌سایت اسپرینگ‌پاور غیرفعال شده و تنها از طریق ایمیل می‌توان با آن‌ها در ارتباط بود. از سوی دیگر، تعدادی از کارکنان پیشین این استارت‌آپ، از جمله یانگ لیو (Yang Liu) و آمریت بوگان (Amrit Bhogan)، هم‌اکنون در تسلا مشغول به فعالیت می‌باشند. به نظر می‌رسد که این معامله ظاهراً ۳ دلاری، بسیار گسترده‌تر بوده و در پشت پرده، کل کسب‌وکار از سوی تسلا خریداری شده است!

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day