از دانشگاه تا اختراع و کارآفرینی: دستگاه نظارت بر علائم حیاتی حیوانات خانگی
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ از دانشگاه تا اختراع و کارآفرینی: دستگاه نظارت بر علائم حیاتی حیوانات خانگی

یک دانشجوی دانشگاه تگزاس، دستگاهی برای نظارت بر علائم حیاتی حیوانات خانگی اختراع نموده و در تلاش است تا با توسعه هرچه بیشتر، آن را روانه بازار نماید. استفانی یانگ (Stephanie Young) که در دانشگاه تگزاس بر حوزه علوم دامی متمرکز شده، با ثبت اختراع خود و همچنین راه‌اندازی استارت‌آپ اسکای‌پاوز (SKYPaws)، در صدد ورود به عرصه کارآفرینی و تجاری‌سازی این دستاورد ارزشمند است.

شکل‌گیری ایده اسکای‌پاوز و ورود استفانی به مسیر کارآفرینی، کاملاً اتفاقی آغاز شد. وی که در شهری کوچک و با پدر و مادر پزشکش زندگی می‌کرد، می‌دانست که به طبابت علاقه‌مند است. با این تفاوت که استفانی به جای درمان انسان‌ها، به معالجه حیونات علاقه‌مند بود. در همین راستا، او کار خود را از یک کلینیک دامپزشکی محلی آغاز کرد. استفانی در تجربه‌ای ناخوشایند، با سگی مواجه شد که پس از جراحی، به دلیل عدم وجود تجهیزات نظارتی، جان خود را از دست داد. وی در بررسی‌های بیشتر، متوجه شد که چنین تجهیزات نظارتی اصلاً وجود نداشته و به همین دلیل، به فکر طراحی و ساخت دستگاهی مناسب برای رفع این مشکل افتاد. او به دنبال ایجاد ابزاری بود که با بهبود سطح مراقبت از حیوانات قبل و بعد از فرآیند جراحی، به دامپزشکان کمک نماید.

طرح اولیه استفانی، تجهیز کوچکی بود که بین انگشتان حیوان قرار گرفته و ضربان قلب و میزان اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کرد. پس از مدتی، بریانا آرمسترانگ (Brianna Armstrong) که در دانشکده دامپزشکی و علوم زیست‌فناوری دانشگاه تگزاس مشغول به تحصیل بود هم به وی پیوست و در نتیجه همکاری این دو جوان خلاق و نوآور، ابزار کنونی اسکای‌پاوز پدید آمد: دستگاهی کوچک‌تر، بسیار پیشرفته و در انتظار ارزیابی‌های ثبت اختراع.

یانگ در خصوص اسکای‌پاوز می‌گوید: «این دستگاه، با قرار گرفتن بر روی سینه حیوانات، نوار قلب، ضربان قلب و دمای بدن آن‌ها را قبل و بعد از عمل جراحی اندازه‌گیری می‌کند». سیستم بی‌سیم طراحی‌شده، اطلاعات حیاتی را جمع‌آوری نموده و آن را به صورت همزمان، از طریق یک دستگاه مجهز به وب، در اختیار دامپزشکان و تکنسین‌ها قرار می‌دهد. این امر، آن‌ها را از نشستن کنار لانه حیوانات برای نظارت بر آن‌ها بی‌نیاز نموده و در عین حال، نظارت کامل بر روند بهبودی حیوانات را ممکن می‌سازد. در صورت تغییر شرایط و عبور از آستانه تعریف شده توسط دامپزشک، علائم هشدار ارسال شده و مشخص می‌شود که حیوان نیاز به نظارت بیشتری دارد.

استفانی و بریانا، اسکای‌پاوز را با هدف توسعه و تجاری‌سازی اختراع خود تأسیس نموده و عملاً از دانشگاه، به کارآفرینی رسیدند. آن‌ها بر این باورند که بدون فرصت‌هایی مانند مسابقات و رویدادهای فناورانه دانشگاه تگزاس و همچنین آموزش‌های ارائه شده در کلاس‌های دانشگاه، هرگز نمی‌توانستند علاقه خود به کارآفرینی را کشف کنند. این چیزی است که متولیان دانشگاه هم بر آن تأکید دارند. کلیف لمب (Cliff Lamb)، از اساتید دانشگاه تگزاس و سرپرست گروه علوم دامی دانشگاه، در این خصوص می‌گوید: «برنامه درسی جدید ما، بر مشارکت در دوره‌های کارآموزی عملی و تأثیرات زیاد یادگیری تیمی تأکید دارد. ما با معرفی دانشجویان به صنعت، به آن‌ها یادآوری می‌کنیم که چطور از آنچه در طول تحصیل خود آموخته‌اند، برای حل مسائل دنیای واقعی استفاده کنند».

لازم به تأکید است، روند توسعه اسکای‌پاوز و افزودن ویژگی‌های جدید به این دستگاه، فرایند ارزان‌قیمتی نبود. چیزی که به این دو مخترع کمک کرد تا از پس هزینه‌های این کار برآیند، حضور در مسابقات و رویدادهای نوآورانه محلی و کشوری بود. آن‌ها با حضور در مسابقاتی مانند «2020 SEC Student Pitch Competition» و «2019 Aggie PITCH Competition» و «2019 Raymond Ideas Challenge»، بیش از ۶۷۰۰۰ دلار نقدینگی به دست آورده و از این طریق، توانستند اسکای‌پاوز را به بلوغ برسانند. همچنین، اخیراً استفانی در هشتمین مسابقه بزرگ مشاغل تجاری در آمریکا، برنده جایزه مسابقه «Draper» برای زنان کارآفرین دانشگاهی شده است. جایزه نقدی ۲۵۰۰۰ دلاری و بورس تحصیلی برای حضور در دانشگاه «Draper»، به این کارآفرین جوان کمک می‌کند تا تجاری‌سازی اختراع خود را با قدرت بیشتری ادامه دهد. وی قصد دارد کار خود را به‌عنوان مدیرعامل اسکای‌پاوز، به‌طور تمام وقت دنبال نموده و در عین حال، تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی ادامه دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day