دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. ویکتور گورا (Victor Gura)، استادیار پزشکی بالینی دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

این پزشک و مخترع خوش‌فکر، بیش از دو دهه است که در زمینه کاهش وزن و ساده‌سازی مکانیسم‌های کلیه مصنوعی پوشیدنی یا «WAK» فعالیت می‌کند. وی پس از آزمایش نمونه اولیه (نسخه 1.0) بر روی حیوانات که تقریباً ۹۱ کیلوگرم وزن داشت، موفق به جایگزینی آن با یک نمونه بسیار سبک‌تر شد (تقریباً ۵ کیلوگرم). این نسخه، در بسیاری از بیمارستان‌ها، از جمله ایتالیا، انگلیس و آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و تست‌های بالینی اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است. گورا مدعی است که ورژن نهایی این دستگاه، با عنوان «WAK 3.0» که مجهز به یک باتری قابل شارژ است، تنها ۹۰۰ گرم وزن دارد. وی در مصاحبه مطبوعاتی خود، در این خصوص اظهار داشته: «این دستگاه، بیماران را از گذراندن ساعت‌های طولانی در رختخواب یا صندلی راحتی در کلینیک‌های دیالیز و در حالی‌که به یک ماشین بزرگ متصل شده‌اند، بی‌نیاز می‌کند. یک کلیه مصنوعی پوشیدنی کوچک و با باتری قابل شارژ، می‌تواند استقلال بیمار را به دنبال داشته و علاوه بر ارتقاء کیفیت زندگی، از نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری هم بکاهد.»

بر اساس اسناد ثبت اختراع، «WAK» سیستم جدیدی برای همودیالیز است که شامل دو بخش، سیستم دیالیز اول و سیستم دیالیز دوم بوده و به تناسب حالات مختلف بیمار، به‌صورت متناوب قابل استفاده می‌باشد. در حالی‌که سیستم دیالیز اول در قالب یک کمربند توسط بیمار پوشیده شده و همراه وی می‌باشد، سیستم دوم مستقل از بیمار بوده و در جایی به‌صورت ثابت قرار می‌گیرد. این سیستم، سطوح مختلفی از دیالیز را در طول روز و همچنین شب برای بیمار فراهم می‌کند. در واقع، در طول روز فرایند همودیالیز به‌صورت آهسته و مداوم کار فیلتراسیون را انجام داده و در شب، این فرایند دقیق‌تر و عمیق‌تر انجام می‌گیرد.

نکته کلیدی در این اختراع منحصربه‌فرد، وزن بسیار کم دستگاه است که قابلیت انجام فرآیند دیالیز در هر زمان و مکان دلخواه را فراهم می‌سازد. با توجه به محدودیت‌های فعلی مبنی بر لزوم حضور فرد در بیمارستان یا کلینیک‌های اختصاصی و صرف چندین ساعت در هفته به منظور دیالیز، این به معنای استقلال فردی بیمار و ساده‌تر شدن دیالیز خواهد بود. گفتنی است که این اختراع، در فوریه ۲۰۱۸ میلادی در سیستم پتنت آمریکا به ثبت رسیده و نتیجه آن، اعطای گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10933183»، در ماه مارس سال جاری میلادی بوده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.