اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۰۵ خرداد ۱۴۰۰ اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، همانطور که تبلیغات در عرصه‌های مختلف فیزیکی و دیجیتالی گسترش یافته‌ است، طی سال‌های آتی باید منتظر ورود آن‌ها به محیط‌ داخل خودروها هم بود. این روند، با توسعه و تجاری‌سازی قریب‌الوقوع خودروهای خودران سرعت گرفته و بسیاری از خودروسازان را به صرافت استفاده از نوآوری‌های جدید در صنعت تبلیغات و استفاده از آن‌ها در خودروهای خود انداخته است. یکی از رهبران این حوزه، خودروساز آمریکایی فورد است. این شرکت، در یکی از  ثبت اختراعات اخیر خود، سیستم جدیدی را معرفی نموده که تبلیغات موجود در بیلبوردها را در داخل خودرو، برای راننده و سایر سرنشینان به نمایش می‌گذارد.

در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود. این ایده که به نظر می‌رسد از یک سریال تلویزیونی علمی- تخیلی وام گرفته است، در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210133810» انتشار یافته است.

سیستم پیشنهادی فورد، دقیقاً از فناوری مشابه با چیزی استفاده می‌کند که برای اسکن تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی و نمایش آن‌ها به راننده استفاده شده و با موفقیت نسبی نیز روبرو گردیده است. با این وجود، اینکه چنین قابلیت جدیدی در داخل خودروها، با چه هدفی طراحی شده و آیا تنها به عنوان یک گزینه برای سهولت بیشتر کاربران و دسترسی آن‌ها به تبلیغات است یا فورد به دنبال درآمدزایی بیشتر از آن می‌باشد، هنوز به‌صورت کامل قابل اظهار نظر نیست. آنچه مسلم است، دنیای حال حاضر به سرعت در حال تغییر بوده و اصلاً بلندپروازانه نیست اگر خودروهایی را تصور کنیم که کاربران برای حذف تبلیغات درون خودرویی، مجبور به پرداخت شارژ ماهیانه هم باشند!

نکته کلیدی پیرامون این ایده عجیب و غریب فورد، چالش‌های پیاده‌سازی آن است. روشن شدن مداوم صفحات بزرگ در خودرو، می‌تواند حواس راننده را ‌پرت نموده و مشکلات بزرگی به همراه داشته باشد. در پاسخ باید گفت که هر ایده ثبت شده‌ای، لزوماً به معنای تجاری‌سازی قریب‌الوقوع نیست. در واقع، ثبت اختراعات گوناگون توسط فناوران بزرگ، یک روند عادی از کسب‌وکار بوده که با اهداف مختلفی انجام گرفته و لزوماً بیانگر یک برنامه اولویت‌دار برای تجاری‌سازی نیست. همچنین، این احتمال وجود دارد که ایده فورد، با کمی تغییرات و تبدیل شدن به یک فرمت صوتی، به خودروهای نسل جدید این شرکت راه یابد. در این حالت، مشکل حواس‌پرتی راننده هم تا حدی رفع شده و استفاده از اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، تنها یک رشته داده‌های جانبی برای تبلیغات هدفمند رادیویی محسوب خواهد شد.

لازم به ذکر است که فورد از شرکت‌های به شدت نوآوری است که ارزش زیادی برای ثبت اختراع قائل می‌باشد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ثبت ۱۶۶۰ درخواست ثبت اختراع جدید در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در رده ۲۱ متقاضیان برتر قرار گرفت. فورد طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های مرتبط با خودرو را در میان اسناد ثبت اختراع خود به نمایش گذاشته که از آن جمله، می‌توان به ایده‌های خلاقانه‌ و جالبی همچون تبدیل کابین عقب کامیون به سالن نمایش اختصاصی، کمربند ایمنی با قابلیت گرم کردن سرنشینان و حتی رفع بوی نویی خودرو اشاره نمود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.