پیشتازی فورد و تویوتا در توسعه خودروهای خودران
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ پیشتازی فورد و تویوتا در توسعه خودروهای خودران

شرکت‌های فورد و تویوتا، گوی سبقت را از دیگر بازیگران فعال در حوزه هدایت خودکار وسایط نقلیه ربوده‌اند. این دو خودروساز مشهور آمریکایی و ژاپنی، به ترتیب با ۱۱۹۵ و ۱۷۰۵ پتنت فعال، در صدر شرکت‌های برتر توسعه‌دهنده فناوری‌های مرتبط با خودروهای خودران قرار دارند.

بی‌شک، یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر، اتومبیل بوده که با تجاری‌سازی آن در سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر، به‌ویژه حمل‌ونقل و ارتباطات، به کلی تغییر یافت. با این حال، ذهن بلندپرواز بشر، همواره در جستجوی غیرممکن‌ها بوده و حالا به دنبال خودروهای کاملاً خودران و مستقل از رانندگان انسانی است. اگرچه انتظار می‌رود که خودروهای کاملاً خودران تا سال ۲۰۲۵ میلادی وارد بازار نشوند، اما بسیاری از فناوری‌های مرتبط با آن‌ها توسعه یافته و تجاری‌سازی شده‌اند. ثبت هزاران پتنت برای محافظت از حقوق مالکیت فکری مرتبط با این فناوری‌ها، نشان‌دهنده روند پیشرفت در این حوزه و البته اهمیت تجاری آن‌ها است. بنا بر گزارش جدید وب‌سایت «Nikkey» که این رقابت گسترده را ملموس‌تر نموده، فورد و تویوتا از منظر تعداد پتنت‌های فعال در حوزه خودروهای خودران، از دیگر رقبای خود پیشی گرفته و در صدر فناوران فعال در این حوزه جای گرفته‌اند.

یک ویژگی منحصربه‌فرد صنعت خودروسازی مدرن، حضور شرکت‌های به ظاهر نامرتبط با این صنعت است (به‌طور خاص، شرکت‌های فناور فعال در حوزه ارتباطات). تلاش‌های بی‌وقفه اپل برای طراحی و توسعه خودروی تیتان، حضور چشمگیر نوکیا در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه و فعالیت تخصصی وایمو (به‌عنوان بازوی توسعه خودروهای خودران برند مشهور گوگل)، به خوبی این روند عجیب را تأیید می‌کند. با وجود این تلاش‌ها، به نظر می‌رسد که قابلیت‌های فناورانه شرکت‌های خودروساز سنتی به کمکشان آمده و شرکت‌های مشهور فورد و تویوتا با پس زدن غول‌های فناوری اطلاعات، خود را به‌عنوان بازیگران پیشرو در حوزه خودروهای خودران مطرح ساخته‌اند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، وایمو عنوان متقاضی برتر ثبت اختراع در حوزه خودروهای خودران را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که با رشد تقریباً ۲/۵ برابری فورد و تویوتا در این بازه زمانی (در مقایسه با رشد ۸۰ درصدی پتنت‌های وایمو)، این شرکت جایگاه خود را به این دو رقیب قدرتمند واگذار نموده است.

گفتنی است که در گزارش ارائه شده، برای درک بهتر رقابت‌ها و تحلیل دقیق اطلاعات، علاوه بر سبد پتنت شرکت‌ها، فاکتورهایی همچون تعداد دفعاتی که توسط دیگر رقبا به چالش کشیده شده‌اند و نیز تعداد درخواست‌های تجدیدنظر هم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و بر اساس آن، شاخصی تحت عنوان «امتیاز رقابت‌پذیری» تعریف شده است. بر این اساس، فورد با امتیاز ۶۰۵۴ در صدر قرار گرفته و تویوتا و وایمو به ترتیب با امتیازات ۵۳۴۹ و ۴۸۹۵، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. شکل زیر، فهرست ده شرکت برتر فعال در این حوزه را معرفی نموده است.

 

جدول ۱- ده شرکت برتر فعال در حوزه خودروهای خودران

در مجموع، دوازده شرکت ژاپنی، از جمله سونی و همچنین خودروسازان بزرگی مانند تویوتا، هوندا موتور و نیسان موتور، در میان ۵۰ شرکت برتر قرار فعال در این حوزه قرار دارند که حاکی از تلاش جدی شرکت‌های ژاپنی برای پیشی گرفتن از رقبا است. با این وجود، شرکت‌های ژاپنی هنوز از نظر کل مسافت آزمایشی طی شده در جاده‌های عمومی، از آمریکا و چین عقب هستند. شرکت‌های چینی و کره‌ای نیز، حضور قابل‌توجهی در میان ۵۰ بازیگر برتر خودروهای خودران دارند. در حالی‌که در فهرست قبلی «Nikkey»، تنها یک شرکت از کره جنوبی (هیوندای موتور) حضور داشت، این تعداد هم‌اکنون به پنج شرکت افزایش یافته است. دو شرکت چینی بایدو و «NIO» هم، موفق به راه یافتن به فهرست جدید شده و به ترتیب، در رده‌های ۲۳ و ۳۵ متقاضیان برتر قرار گرفته‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

نگاهی بر عملکرد فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ثبت اختراع خارجی در سال گذشته

در سال 1400 نیمی از تقاضانامه‌های تأییدشده در کانون پتنت ایران، از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال شده است. که نسبت به سال 1399، افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۷ تیر ۱۴۰۱

افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.