دندان‌هایتان را در خانه سفید کنید!
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ دندان‌هایتان را در خانه سفید کنید!

شرکت آرایشی و بهداشتی یونیلور (Unilever)، نوعی کیت بهداشتی جدید تولید نموده که مراقبت از دهان و دندان را بدون نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک ممکن می‌سازد. این نوآوری منحصربه‌فرد که در ثبت اختراع جدید یونیلور معرفی شده است، این امکان را فراهم می‌سازد که با روشی ساده و کارآمد، دندان‌های خود را در خانه سفید و درخشان نمایید.

از دیرباز، بهداشت دهان و دندان از اولویت بالایی نزد عموم مردم برخوردار بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشکال اولیه مسواک، از حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته‌اند. جالب‌تر این‌که نخستین تلاش‌ها برای تولید انبوه مسواک، توسط یک مخترع انگلیسی به نام ویلیام آدیس (William Addis) و در زندان آغاز شد. اما این تقاضای فزاینده به مسواک ختم نشد و شکل‌گیری نوآوری‌های دیگری را نیز به‌دنبال داشت. با وجود توسعه و تجاری‌سازی انواع خمیردندان و سایر محصولات شوینده دهان و دندان، مصرف‌کنندگان هنوز هم تمایل زیادی به سفیدتر شدن دندان‌های خود دارند. برخی از آن‌ها، از رنگ ذاتی دندان‌هایشان راضی نیستند و برخی دیگر هم دوست دارند که لکه‌ها یا جرم‌های موجود روی دندان‌هایشان از بین رفته و دندان‌ها براق‌تر به نظر برسند. این تقاضای روزافزون، موجب گردیده تا انواع محصولات سفیدکننده، از خمیردندان‌های دارای این ویژگی گرفته تا دهان‌شویه و آدامس‌های مرتبط هم به بازار عرضه شوند. ابداع اخیر یونیلور نیز، در راستای همین تقاضای فزاینده بوده که با توجه به کارایی ادعا شده و همچنین حذف لزوم مراجعه به پزشک برای جرم‌زدایی و براق‌نمودن دندان‌ها، می‌تواند با استقبال قابل توجهی روبرو شود.

باید توجه داشت که اختراع یونیلور، به این معنا نیست که پیش از این هیچ سفیدکننده مؤثر دیگری عرضه نشده است. این شرکت، علاوه بر مسئله سفیدسازی دندان‌ها، به نکته مهم دیگری نیز توجه کرده و آن، عدم ایجاد عوارض جانبی ناشی از مصرف سفیدکننده‌های موجود است. نکته کلیدی اینجا است که بسیاری از کیت‌های سفیدکننده فعلی، باعث رها شدن رادیکال‌های آزاد شده و در شرایط خاص، می‌توانند برای بدن مضر باشند. یونیلور معتقد است که باید از ترکیبات فعلی سفیدکننده‌ها دور شده و در عین حال، روشی آسان و کاربردی برای علاقه‌مندان به سفید کردن خانگی دندان‌ها توسعه داد. نتیجه تلاش‌های این شرکت نوآور، نوعی نوار فیلم یک‌بار مصرف و حساس به نور است که بر روی سطح دندان‌ها قرار گرفته و پس از لایه‌برداری، دور ریخته می‌شود.

در درخواست یونیلور آمده است: «ترکیبات متداول یک ماده سفیدکننده و حساس به نور، باعث تسریع در پراکندگی انرژی هنگام قرار گرفتن در معرض نور آکتینیک (نوری که موجب واکنش‌های فتوشیمیایی می‌شود) خواهند شد. در اختراع حاضر، این حساسیت به نور، باعث تولید گونه‌های برانگیخته و واکنشی شده که به نوبه خود، با لکه‌های دندان تعامل برقرار نموده و آن‌ها را از بین می‌برند. در این ترکیب، از پلی ساکارید و یک پلیمر مصنوعی محلول در آب استفاده شده که به سفیدتر شدن دندان‌ها کمک می‌کند».

این فناوری، در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی و ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «WO 2021094156» انتشار یافته است. گفتنی است که درخواست جدید یونیلور، در ادامه پتنت قبلی این شرکت بوده که در سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسید و نوعی ژل سفیدکننده حاوی مواد حساس به نور را معرفی می‌کرد. با این وجود، در درخواست جدید، هم اثربخشی ترکیبات بهبود یافته و هم نحوه مصرف آن تغییر نموده است. به دنبال این تغییرات، دیگر نیاز به ژل‌هایی نیست که باید با شستشو از دهان خارج شوند.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day