صدور مجوز بهره‌برداری از اختراعی که با چاقی مبارزه می‌کند!
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ صدور مجوز بهره‌برداری از اختراعی که با چاقی مبارزه می‌کند!

شرکت استارت‌آپی «ePurines» که فناوری جدیدی برای مقابله با چاقی دارد، خبر از صدور مجوز بهره‌برداری از این اختراع داده است. این استارت‌آپ، بر اساس توافقی با دپارتمان امور جانبازان و کهنه سربازان آمریکایی، مجوز بهره‌برداری از ثبت اختراع خود را به این نهاد اعطا نموده است. این قرارداد انحصاری، فرآیند تجاری‌سازی فناوری جدید این شرکت را تکمیل می‌کند.

چاقی، یک معضل بهداشتی فزاینده در جوامع امروزی بوده که به دلیل مصرف بیش از حد کالری، انتخاب نادرست رژیم غذایی و سبک زندگی نسبتاً کم‌تحرک فعلی ایجاد می‌گردد. این اپیدمی خاموش، میلیون‌ها نفر را با بیماری‌های مزمنی همچون دیابت و فشار خون بالا مواجه ساخته و صدها میلیارد دلار هزینه بر سیستم سلامت و مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کند. مطابق با آمار، در سال ۱۸-۲۰۱۷ میلادی، ۴۲/۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی، با درجاتی از چاقی (شاخص توده بدنی بالای ۳۰) دست به گریبان بوده‌اند که در مقایسه با ۳۰/۵ درصد سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹، رشدی چشمگیر را نشان می‌دهد. در این بین، تقریباً ۷۸ درصد از جانبازان و ۶۰ درصد از پرسنل ارتش، از شاخص توده بدنی بالای ۲۵ برخوردار بوده و همین موضوع، اضافه وزن و چاقی بالقوه را به یک تهدید امنیتی برای آمریکا مبدل می‌سازد. بدیهی است که رژیم غذایی مناسب، به تنهایی مؤثر نبوده و نیازمند راهکارهای دیگری از جمله درمان‌های دارویی نیز می‌باشد.

فناوری توسعه یافته توسط دکتر کیشور (BK Kishore)، نوعی سیستم دارورسانی جدید است که با تحریک گیرنده‌های پروتئینی و چربی، دیابت و چاقی ناشی از رژیم (به‌عنوان شایع‌ترین علت چاقی در جهان) را درمان می‌کند. این مخترع و کارآفرین موفق، پیش از این در بخش مراقبت‌های بهداشتی سالت لیک سیتی (Salt Lake City Health Care System) فعالیت نموده و با هدف تجاری‌سازی فناوری ابداعی خود، از این سازمان جدا شده است. توافقنامه صدور مجوز جدید، برای بهره‌برداری از پتنت‌هایی به شماره «US 10024846» و «US 10107795» بوده که به دکتر کیشور و استارت‌آپش امکان می‌دهد تا تجاری‌سازی فناوری را با موفقیت به انجام برسانند. وی در این خصوص می‌گوید: «از طریق فناوری تحویل هدفمند دارویی، می‌توان سوزاندن بیش از حد کالری در بدن را افزایش داده و به روشی ایمن، از تجمع چربی‌ها جلوگیری نمود».

لازم به تأکید است که روند رو به رشد اضافه وزن و تبدیل شدن چاقی به یک چالش بزرگ اجتماعی- امنیتی- اقتصادی، نه تنها یک نیاز جدی برای اختراع و نوآوری وجود دارد، بلکه بازار بزرگ و جذابی ایجاد شده که انگیزه لازم برای توسعه نوآوری‌های مختلف را هم فراهم می‌آورد. از این منظر، نیاز و وجود مشکل را می‌توان مادر اختراع و پتانسیل‌های درآمدزایی و فرصت‌های کارآفرینی ناشی از آن را پدر اختراع دانست، چیزی که در فناوری مقابله با چاقی «ePurines»، به خوبی قابل مشاهده می‌باشد. این استارت‌آپ که در سال 2017 میلادی تأسیس شده، با شناخت این نیاز و دست‌آویز نمودن پتانسیل درآمدزایی از آن، موفق به توسعه فناوری شده و حال با توجه به توافق جدید که اطلاعات زیادی در خصوص آن در دسترس نیست، به مرحله دیگری از کسب‌وکار خود ورود نموده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day