مقابله با باج‌گیری که بیش از هزار شرکت را با یک پتنت تهدید نموده
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ مقابله با باج‌گیری که بیش از هزار شرکت را با یک پتنت تهدید نموده

دادستان کل ایالت واشنگتن، با استناد به قانون مبارزه با باج‌گیران پتنت و نقض حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، از یکی از باج‌گیران مشهور این منطقه شکایت نموده است. لندمارک تکنولوژی (Landmark Technology)، یکی از پتنت ترول‌های قدیمی این ایالت است که طی دو دهه اخیر، عمده وقت خود را با ادعای نقض حقوق مالکیت فکری، صرف تهدید و شکایت از کسب‌وکارهای کوچک نموده و مبالغ چشمگیری از آن‌ها دریافت نموده است.

یکی از چالش‌های اصلی در حوزه پتنت، موضوع سوءاستفاده از این ابزار کارآمد جهت کسب منافع است. به عبارت دیگر، برخی افراد و شرکت‌ها، با توجه به حفاظت‌های قوی پیش‎بینی شده در قوانین ملی کشورها و پیمان‌های بین‌المللی، با تصاحب پتنت‌های مختلف و بدون قصد جدی برای بهره‌برداری از آن‌ها، فناوران و شرکت‌های نوآور با ایده‌های مشابه را تحت فشار قرار می‌دهند. این گروه از شرکت‌ها، در ادبیات حوزه مالکیت فکری، باج‌گیر پتنت و یا پتنت ترول نامیده می‌شوند. مثال بارز این باج‌گیران پتنت، لندمارک تکنولوژی است که با استناد به پتنت شماره «US 7010508» (که گواهی آن در سال ۲۰۰۶ میلادی صادر شده است)، بیش از هزار شرکت کوچک را به نقض پتنت متهم نموده است. شکایت ایالتی صورت گرفته از این پتنت ترول هم، اثبات می‌کند که اقدامات تهدیدکننده این شرکت، تا چه حد گسترده بوده است.

بنابر اطلاعات موجود، از ژانویه ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰ میلادی، درخواست‌های مشابهی به ۱۱۷۶ کسب‌وکار کوچک در سرتاسر آمریکا ارسال شده و تمامی آن‌ها به اتهام نقض پتنت، به شکایت تهدید شده‌اند، مگر این‌که ۶۵۰۰۰ دلار بابت حق امتیاز صدور مجوز بهره‌برداری از این پتنت پرداخت نمایند. لندمارک، در نامه‌های خود تأکید می‌کند که اگر برای تجارت الکترونیکی خود از وب‌سایت استفاده می‌کنید، پتنت یاد شده را نقض کرده‌اید. در بین پرونده‌های حقوقی به ثبت رسیده توسط لندمارک، شرکت‌های مختلفی اعم از تولیدکننده آب‌نبات، یک سازنده اسباب‌بازی‌های آموزشی، تولیدکننده محصولات کشاورزی ارگانیک و حتی یک سازنده بطری هم به چشم می‌خورد!

در واکنش به این اقدامات، یک کارزار تبلیغاتی گسترده در آمریکا شکل گرفته و بیش از ۳۰ ایالت این کشور، قوانینی برای محدود ساختن باج‌گیران پتنت به تصویب رسانیده‌اند. شکایت دادستان واشنگتن هم، بر مبنای همین قوانین به ثبت رسیده است. وی در این خصوص می‌گوید: «این شرکت، به‌طور گسترده و تهاجمی، از ادعاهای پتنت سوءاستفاده نموده و تقریباً هر کسب‌وکار کوچک دارای یک وب‌سایت را هدف قرار می‌دهد. این کار، اخاذی است و من به ترول‌های این‌چنینی پیام می‌دهم که اگر ادعاهای نامعقول دارید و قلدری می‌کنید، ما را در دادگاه خواهید دید».

لازم به تأکید است که لندمارک تکنولوژی، اساساً در توسعه و ثبت پتنت‌های تحت اختیارش دخالتی ندارد. این شرکت که در سال ۲۰۱۹ میلادی، جایزه ماهیانه پتنت‌های احمقانه (Stupid Patent of the Month award) را به خود اختصاص داد، شرکت‌های کوچک را تهدید نموده و آن‌ها هم با هدف جلوگیری از هزینه‌های دادرسی، خواسته‌های غیرعادلانه این باج‌گیر را برآورده می‌کردند. در دادخواست ایالتی واشنگتن، نام چهار شرکت فناور کوچک درج شده که هر یک، بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار به لندمارک تکنولوژی پرداخته‌اند. این دادخواست، به دنبال جبران خسارت شرکت‌های یاد شده نیز می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.